Review: Noční hlídka

1. srpna 2013 v 17:55 | Aires |  Recenze

Autor: Sergej Lukjaněnko
Originál: Night Watch
Série: Hlídka -#1
české vydání: nakladatelství Argo a Triton, 2005

První díl fantasy série Sergeje Lukjaněnka. Ani na okamžik neustávající boj mezi silami Světla a Tmy - takový je její hlavní motiv. Romány, zasazené do Moskvy let 90., popisují trvalé soupeření sil Dobra a Zla. Na problematickou regulérnost tohoto zápasu dohlížejí protagonisté z Noční hlídky, reprezentující Světlo, a Denní hlídky, která naopak ochraňuje zájmy Tmy. Hrdiny těchto próz jsou Jiní - bývalí lidé, v nichž obě soupeřící strany rozpoznaly nadpřirozené schopnosti a snaží se je získat na svou stranu…

Hodnocení: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: a půl hvězdičky

Jak je již uvedené v anotaci, Noční hlídka je první díl proslulé fantasy Sergeje Lukjaněnka.V jiných recenzích je velmi kladně hodnocena a Lukjaněnko se díky vyšvihl mezi autory-velikány a dostal se tak do širšího povědomí všech fantasy čtoucí-ch čtenářů.

Vlastní kniha je rozdělena do tří povídek, které můžou existovat samostatně, ale zároveň na sebe chronologicky navazují.Jde o takové tři příběhy, jež dohromady tvoří jeden.S tímto způsobem vyprávění jsem se ještě nesetkala, avšak za sebe mohu říct, že se mi to velmi líbilo.Nejdřív se mi to zdálo zvláštní, nicméně výsledný dojem byl skvělý.Celé prostředí je propracované, zajímavé a jedinečně originální..

Mezi námi, obyčejnými lidmi, jsou Jiní, lidé s vrozenými magickými schopnostmi. Pokud patříte i vy mezi Jiné, je docela pravděpodobné, že vás navštíví nějaký člen Denní nebo Noční hlídky a pokusí se vás přetáhnout na svoji stranu, přičemž Denní hlídka dohlíží nad činy Světlých, a Noční zase nad činy Temných. Pokud budete mít to štěstí a dostanete se do jedné z Hlídek, budete se muset podrobit dlouhému výcviku. Po náročném výcviku se, čerstvě vybaveni znalostmi magie a bojových kouzel vrhnete do práce-Hlídkaře.Hlídkaři dávají pozor, aby nedošlo k neoprávněnému použití magie a aby síly Temných i Světlých zůstali vyrovnané, protože Světlo a Tma uzavřely Dohodu, kterou respektují obě strany, jelikož bez příměří by nic netušící lidé zbytečně umírali a trpěli. A tak máme dvě naprosto odlišné strany mince, které se přetahují o potenciální mágy a snaží se naklonit misky vah na svoji stranu.

Hlavním hrdinou je Anton Goroděckij, agent Noční hlídky.Při jedné z akcí přistihne dva upíry, kteří chtějí tajně, proti pravidlům Dohody, vysát chlapce.Anton samozřejmě zasáhne a tak se rozbíhá kolotoč spletitých událostí.Celý příběh je poté neuvěřitelně zamotaný a finále vždy přichází v posledních kapitolách.Pro autora je typické, že v poslední kapitole obrátí vše naruby a vy šokovaně zjistíte, že všechny díly vaší skládačky, která má vést k padouchovi příběhu, jsou složené úplně špatně.Postavy si v jediném okamžiku strhnou svou masku a odhalí, že jsou vlastně někým úplně jiným a sledují úplně jiné cíle, než se zdá..Překvapení a šokující rozuzlení- to je hlavní rys Lukjaněnkova díla.Někomu se odhalení na posledních 3 stránkách líbí, někomu ne..A ještě jeden detail- pokud správně odhadnete pointu celého příběhu dříve než na jeho konci, jste vážně dobří! Až tak dobří, že rovnou můžete vstoupit do Hlídky! :)

Celá kniha se mi velmi líbila, Lukjaněnkovi podrazy na čtenáře mě bavili a zamlouvali se mi i jeho typická, šokující rozuzlení.Při čtení jsem se ale musela více soustředit, abych celý příběh se vším všudy opravdu pochopila.Nejedná se tedy o žádnou oddechovku, ale naopak pro mysl náročnou četbu.Přečtení knihy tak trvá o něco déle.Po přečtení knihy, ačkoliv byla dobrá, se mi k ní nechce vracet, právě kvůli její náročnosti.Úspěch knihy podle mě je v neočekávaných rozuzleních, která ale po opětovném přečtení nejsou už neočekávaná..
Právě proto ode mě dostává jen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: a půl hvězdičky