Review: Delirium

21. září 2013 v 17:28 | Aires |  Recenze
Autor: Lauren Oliver
Originální název: Delirium
Série: Delirium 1.díl
Žánr: young adult, dystopie
Vydavatel: CooBoo, 2012

Anotace: Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku,
díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný... Kdyby láska byla nemoc, nechali byste se vyléčit?

HODNOCENÍ : :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Už samotná anotace napovídá, že tu máme další velmi zajímavou dystopii s novým, téměř až šíleným námětem- zakázaná láska.Přičemž slovním spojením zakázaná láska je myšlena láska opravdu zákonem zakázaná a ilegální..Už jen samotná vize světa bez lásky, kde je tato nejhlubší a nejkrásnější lidská emoce pokládána za smrtící chorobu, je pádným důvodem proč po Deliriu sáhnout a ponořit se do jeho strhujícího příběhu.

Svět ve kterém žije Lena Hallowayová se už snad více nemůže lišit od toho našeho.Lena totiž žije ve světě bez lásky.Před šedesáti čtyřmi lety byla láska prohlášena za nemoc.Amor deliria nervosa - to je odborné pojmenování choroby, která způsobuje lásku.Pro mnohé se amor deliria nervosa stala synonymem bolesti ze zlomeného srdce, utrpení a věčného trápení..Naštěstí vědci vymysleli zákrok po kterém se vyléčená osoba stane vůči lásce imunní.Každý občan od té doby musí povinně po dosažení plnoletosti podstoupit proceduru, která ho z lásky navždy vyléčí.Lékaři slibují, že po vyléčení bude váš život šťastnější, spokojenější a bez trápení.Po vyléčení už si nikdy nemusíte dělat starosti s neopětovanou láskou, nikdy nebudete mít zlomené srdce a už vás nic nebude rozptylovat od poklidného života s partnerem, který vám bude státem přidělen jako nejvhodnější protějšek..
Stojí to ale za to, že už nikdy nepocítíte to slastné lechtání motýlích křídel v břiše?Že už vás nikdo nebude přitahovat?Že budete citově vyprahlí, chladní a budete žít bez emocí, které dělají člověka člověkem?

Lena - hlavní hrdinka příběhu touží po bezpečném a klidném životě, který ji zajistí procedura.Toužebně odpočítává dny do doby, kdy má podstoupit zákrok a být konečně Vyléčená.Zatím totiž žije v neustálém strachu, že může být nakažena láskou a skončit jako její matka, která kvůli Chorobě spáchala sebevraždu.Když celý život žijete ve společnosti, která city pokládá za nemoc, tak nějak už si ani jiný život představit ani neumíte..

Ale pak přijde Alex, tajemný pohledný mladík, který podle všeho už proceduru podstoupil a tudíž nemůže cítit lásku.Lena si myslí, že je před nemocí v bezpečí, ale ta se jí přesto začne nenápadně vkrádat do života.Po čase zjišťuje, že je nakažená a Alex také.Alex je totiž jeden z Nežádoucích, z lidí, kteří žijí v Divočině za oplocenými a přísně střeženými hranicemi města.Všichni Nežádoucí odmítají žít život bez lásky a pro společnost jsou proto nepřijatelnými a nebezpečnými vyvrhely..

Díky Alexovi se ale Lena začne na svět konečně dívat novýma očima a pochopí, že její život, a život všech občanů, není tak růžový, jak se na první pohled zdá…Lena brzy prokoukne zdání toho, že život bez lásky je lepší.Zjišťuje, že všichni vyléčení jsou ve skutečnosti jen poslušnými loutkami, za jejichž nitky tahá stát a začíná pochybovat o tom, jestli je takový život ten správný..

Delirium bylo svého času jednou z nejlépe hodnocených knih na Goodreads a jednou z knih nejočekávanějších.Kladné recenze mě utvrdily v tom, že tato kniha vážně stojí za povšimnutí a od Deliria jsem očekávala velkolepý knižní zážitek.Nejspíše jsem ale očekávala až moc.

A Child's Walk Home Lauren Oliver DeliriumKniha je psána přímo z pohledu hlavní hrdinky, díky čemuž se můžete do příběhu lépe vcítit a lépe pochopit Lenino jednání.Lena je celkem příjemnou hrdinkou, jejíž uvažování dává smysl.Celý příběh je především o citech a lásce, ale najdete v něm i velké množství popisů a krapet akce.Výraznější spád má Delirium spíše až ke konci, kdy je v něm i více akce a napětí.Finále prvního dílu je velmi otevřené, uprostřed toho nejlepšího příběh samozřejmě skončí a zanechá vás celé natěšené na další díl.Těžko říct, jestli je to plus nebo minus.Faktem ale je, že čím dál tím více autorů své knihy uzavírá podobným způsobem.

Největším problémem knihy je asi její pomalejší rozjezd.Prvních pár desítek stránek se možná u knihy budete trochu nudit.Naštěstí vás ale brzy příběh do sebe vtáhne a vy se opravdu začtete.Osobně mě ale nejvíce vadí něco úplně jiného.Při čtení knihy jsem si nemohla nevšimnot její podobnosti s jinými dystopie.Zvláště se sériií Oškliví od Scotta Westerfelda.I zakončení knihy mi přišlo nápadně podobné a nemohla jsem se neubránit srovnávání těchto dvou dystopických sérií.Zklamala mě právě ta podobnost mezi nimi a právě i proto nemůžu Delirium ohodnotit plným počtem hvězdiček.
Možná že, když bych před Deliriem nečetla Ošklivé a Krásné, měla bych jiný názor.
Delirium tak ode mě získává : :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.