Review: Mlhovina

13. října 2013 v 15:06 | Aires |  Recenze
Autor: Amy Kathleen Ryan
Originální název: Glow
Série: Vesmírná pouť, 1.díl
Žánr: sci-fi, romance
Vydavatel: Knižní klub, 2012
Planeta Země má nejlepší léta za sebou a vesmírem plují dva vícegenerační koráby s cílem osídlit Novou Zem. Ačkoli loď Nový obzor vyrazila na svou misi o rok dříve než Empyreum, obě se setkají ještě na cestě. A nepůjde o střet přátelský - osazenstvo Nového obzoru pod vedením despotické kapitánky Anne napadne posádku Empyrea a unese dívčí část posádky, mezi nimi i šestnáctiletou Wawerly. Příčina se brzy ozřejmí - ženy na Novém obzoru jsou neplodné… První část originální sci-fi trilogie o pouti za nadějí pro lidstvo nepostrádá napětí, milostný příběh, ale také zamyšlení nad tím, jak mohou ideologie ovládnout společnost jako celek i každého z nás.

HODNOCENÍ : :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: a půl hvězdičky

Zhruba před čtyřiceti lety ze Země odstartovali dvě vesmírné lodě, Nový obzor a Empyreum.Obě lodě mají stejný a velmi důležitý úkol- dopravit na místo svou posádku, která má založit novou populaci a kolonizovat novou planetu daleko od naší Země.Ta se totiž z blíže nevysvětleného důvodu stala prakticky neobyvatelnou a nevhodnou pro život..
Vesmírné koráby Empyreum a o rok dříve vyslaný Nový obzor již několik desítek let poklidně plují k vyhlédnuté planetě.Měly se setkat až na místě, ale uprostřed nekonečné mlhoviny se najednou obě lodi setkávají.Nový obzor, který měl být na cestě daleko vepředu před Empyreem, náhle zaútočil na druhou loď.Útok zavinil velké ztráty na životech, téměř všichni dospělí z Empyrea jsou zabiti a všechny jejich mladé dívky uneseny.

Všechny ženy na Novém obzoru jsou totiž neplodné, což je vážným problémem, protože k domovské planetě ještě poplují několik dalších desetiletí.V obavě z toho, že posádka Nového obzoru zestárne a umře dříve, než doletí na do nového světa, unesou mladá děvčata, která jim mají pomoci obnovit reprodukční schopnost.Avšak úmysly kapitánky Nového obzoru nejsou čisté, s dívkami neodpustitelně manipuluje a má s nimi své záměry..

Jednou z unesených děvčat je i Wawerly, nejstarší z děvčat, která celou situaci brzy prokoukne a jako správná hrdinka se nenechá pobízet a pustí se do odboje proti kapitánce lodi.Ocitá se tak v nebezpečí, ale i přesto je nadále jejím hlavním cílem ostatní dívky ze zajetí vysvobodit a vrátit se s nimi na svou loď- téměř zničené Empyreum.Má k tomu i další důvod- na Empyreu zůstal její přítel Kieran.

Mlhovina je převážně smíchanou sci-fi s romancí.Při jejím čtení se nelze neubránit srovnávání s trilogií Vesmír od Beth Revis.Obě knihy si jsou podobné jako vejce vejci, přesto se mezi nimi najdou určité rozdíly.Nechci tu spekulovat, která kniha vznikla dříve a jestli se náhodou nejedná o přebírání námětů, kopírování apod.Prostředí ve kterém se příběh odehrává, tedy na vesmírné lodi, je opravdu hodně podobné, avšak samotná zápletka je úplně odlišná.

Jsou tu určité nedostatky- jako že autorka podle mě opět naplno nevyužila všech možností, které se jí nabízely.Vždy jenom něco nastínila a rychle od toho šla pryč.Je to velká škoda, protože pokud by se věnovala detailům, více se rozepsala a podrobněji zaměřila na charaktery postav, mohla být Mlhovina poutavější.Takto kniha působí poněkud dětinsky, zjednodušeně, zkrátka jako řadová kniha pro náctileté.Samotný příběh je ale napsán dobře, čtenář se do něho lehce začte a děj pokračuje svižným tempem.Je psán ve třetí osobě, ale výslednému dojmu to nevadí, do hlav našich hrdinů proniknete i tak.

Hlavní hrdinové jsou sympatičtí, ale do paměti se mi zapsala spíše jen Waverly.Ta je odhodlanou bojovnicí, která si nenechá nic namluvit a řídí se srdcem.Její vztah s Kieranem je ale trošku podivný, oproti zamilovaným párům láska této dvojice působí naplánovaně.Není se ale čemu divit, tak trochu se to od nich očekává.Kieran a Waverly jsou nejstaršími dětmi na Empyreu a proto by měli utvořit pár.Po větší část příběhu jsou od sebe odděleni a poté se k nim do trojúhelníku vetře další uchazeč o lásku- Seth.Mezi Sethem a Kieranem jsem si nebyla schopná vybrat, každý má totiž dobrou i špatnou stránku povahy.No uvidím, jak se budou snažit v druhém díle této série nazvaném Jiskra.