1. listopadu 2013 v 16:44 | Aires |  Recenze
Autor: Lee Caroll
Originální název: Black Swan Rising
Série: Černá labuť vzlétá, 1.díl
Žánr: urban fantasy
Počet stran: 400
Vydavatel: Albatros Media-Motto, 2013

Šestadvacetiletá šperkařka a spolumajitelka galerie Garet Jamesová žije od narození v New Yorku. Kvůli půjčce, kterou si vzal její otec, s nímž bydlí, jim hrozí, že přijdou o galerii i střechu nad hlavou. Zoufalá Garet se při toulkách uličkami města plnými mlhy dostane až ke starožitnictví, kde nikdy dřív nebyla. Když ji starý obchodník požádá o otevření cenné skříňky, nevidí důvod, proč mu nevyhovět. Odnese si stříbrnou kazetu do své dílny, rozpečetí přilepené víčko a vypustí tak na svět prastaré Zlo...

HODNOCENÍ ::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Pod pseudonymem Lee Caroll se skrývá manželská dvojice Carol Goodmanová a Lee Slonimský.A právě tato dvojice vás ve svém prvním románu ze žánru urban fantasy s názvem Černá labuť vzlétá, zavede do New Yorku, kde můžete s hlavní hrdinkou Garet prožít její zvláštní dobrodružství.

Garet Jamesová vyrábí šperky a stará se o otcovu uměleckou galerii.Otec se ovšem příliš zadlužil a hrozí jim, že o galerii a o všechen majetek přijdou.Garet se po cestě městem zastaví v zapadlém starožitnictví a starý prodavač ji požádá o laskavost-chce aby otevřela cennou skříňku, na jejíž pečeti je stejný znak, jako má Garet na svém prstenu.Znak s černou labutí.Garet si skříňku vezme domů a otevře ji.Tím ovšem na svět vypustí démony zmaru a zoufalství, kteří jsou připraveni napáchat co největší zlo, pohltit celé město a způsobit zkázu New Yorku..

Ale to je teprve začátek.Garet se brzy dozvídá více o své minulosti a především to, že je stejně, jako její matka, Strážní věž.Pochází z rodu žen, které po celá staletí střežily hranici mezi světem démonů a naším světem.Garet se tak musí ujmout své povinnosti ochránit obyvatele New Yorku, protože ona jediná má nadpřirozené schopnosti a šanci porazit čaroděje, který chce ovládnout svět.Díky kouzelnému zraku prohlédne a od té doby vidí náš svět v celé jeho kráse a rozmanitosti, se všemi jeho obyvately, lidmi i nadpřirozenými bytostmi..Brzy potká upíra a další nadpřirozené tvory, kteří ji předávají své dovednosti, aby se Garet mohla vypořádat s démony.Garet se stává nepostradatelnou pro boj proti uniklým démonům.Podaří se jí zastavit mocného čaroděje a démony? A aby toho nebylo málo, jejím společníkem se stává tajemný upír Will Hughes, do kterého se zamiluje prakticky na první pohled..Ale Will má spoustu vlastních tajemství, vlastní skrytou motivaci a je mnohem tajemnější než se zdá..

Garet Jamesová vybočuje z početné řady urban fantasy hrdinek, které jsou obvykle drsné holky, co nejdou pro ránu daleko a jen tak něčeho se nezaleknou.Naproti tomu Garet je obyčejná žena, které se své rodinné tajemství dozvídá nečekaně a vyrovnává se s ním přesně tak, jak by se s ním normální člověk vyrovnal.Zjištění, že se náhle ocitá uprostřed dění a to společně s upíry, elementály a démony, ji pořádně děsí.Vcelku mohu říct, že mi byla sympatická, kromě pár příhod, kdy si snad "seděla na vedení".

V knize je i romantická linka, která ovšem úplně nefunguje tak, jak by měla.Garet se okamžitě zamiluje do Willa Hughese, upíra, který jí vždy připěchá na pomoc, když potřebuje.Mezi nimi přeskočí taková jiskra, že se pro to spíše hodí označení vášnivé vplanutí.Garet už druhý den po jejich seznámení plánuje jejich budoucnost a to přímo věčnou budoucnost v níž ona bude upírkou po Willově boku.Toto mi přijde nenormální, nemyslím si, že by dospělá holka byla ochotna nechat se přeměnit v upírku po jednodenní známosti..A podobně se hlavní hrdinka chová po celou dobu.Will navíc působí zvláštně, trochu jako z historického románu a nepřipadal mi jako zajímavá postava.

To co vypadalo jako slibný námět (neubránila jsem se spojování s Pandořinou skříňkou..) pro urban fantasy, s příslibem tajemna a romance, nakonec autoři pokazili dlouhými popisy okolí a nudných šperkařských postupů..Objem 400 stránek by se určitě dal smrsknout na 300 a kniha by tak získala větší šmrnc.Akčních scén a napětí je v knize málo, děj plyne zvolna a klidně.

V žánru urban fantasy tak Černá labuť vyčnivá a těžko říct, jestli v pozitivní nebo negativním slova smyslu.Mě se kniha poměrně líbila i když měla své mouchy.Pokud vás baví urbanky s drsňačkami prošpikované pořádnou erotikou, typu Anita Blake nebo s detektivní zápletkou, poohlédněte se jinde, Černá labuť nebude nic pro vás.Tato kniha je spíše pohádková oddechovka.

Černá labuť si vysloužila celkové hodnocení :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:.