4. ledna 2014 v 18:35 | Aires |  Recenze
Autor: Justin Cronin
Originální název: The Passage
Série: Přechod, 1.díl
Žánr: postapokalyptický příběh
Počet stran: 688
Vydavatel: Ikar, 2010

Šestiletá Amy Bellafonteová, agent FBI Brad Wolgast a trestanec Anthony Carter mají odlišné životní osudy, ale spojuje je jedna věc: tajná podzemní laboratoř v Coloradu, kde se uskutečňují vládou posvěcené lékařské experimenty. Vědci se zde pokoušejí vyvinout virus, který by posílil imunitní systém člověka a prodloužil mu život. Testují jej na odsouzencích na smrt a mezi nimi se Wolgastovým přičiněním brzy ocitne i Carter. Wolgast podle rozkazu také unese opuštěnou Amy. S jejím předáním do laboratoře váhá, ale pozdě - nakonec v ní skončí nedobrovolně oba. Pokusné objekty však jednoho dne uniknou z cel. Do světa se společně s nimi dostává i nebezpečný virus, který mění lidi v novodobou verzi nemilosrdných, vraždících upírů. Virus se nekontrolovatelně šíří, mutuje a svět ovládne chaos. Města pohlcují plameny, umírají miliony lidí. Zdá se však, že Amy má v sobě skryté schopnosti, které by mohly zkáze lidského rodu zabránit. Ale nákaza se nevyhýbá nikomu…

HODNOCENÍ: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Konečně jsem to dočetla!Ano, přesně takhle jsem si oddechla, když jsem přečetla všech 688 stránek této knihy.Přechod je totiž pořádně tlusťoučká bichle a přečíst ji mi trvalo dva týdny.Po jejím přečtení jsem si oddechla, ale rozhodně to nebylo kvůli tomu, že by mě kniha nebavila.V průběhu čtení jsem se sice místy nudila, občas měla nutkání nějakou tu pasáž přeskočit a pochybovala jsem o tom, jestli vůbec rozuzlení na konci bude stát za to..A stálo.Právě závěrečná část na mě nejvíce zapůsobila a ačkoliv má Přechod své mouchy, udělal na mě opravdu silný dojem.Je jednou z knih, které mají skutečně poutavý děj a které vás něčím osloví..

Už samotný název knihy je svěle zvolený.Symbolizuje proměnu našeho světa ve svět úplně jiný, postkatastrofický, kde lidé jsou jenom lovnou zvěří a na vrcholku potravního řetězce jsou krvelační vampýři- nazývaní Viráci.Justin Cronin nezasadí svůj příběh rovnou do postapokalyptického světa, jako spousta jiných autorů, ale popisuje i to, jak k jeho zrodu vůbec došlo.

V Coloradu se nachází laboratoř, kde probíhá tajný vládní výzkum.Vědci se pokoušejí vyvinout virus, který by posílil imunitní systém člověka a zajistil by mu takové výhody, jako je - dlouhý život, nadlidská síla a praktická nezničitelnost.Cílem je využít tyto vlastnosti ve svůj prospěch a vytvořit elitní vojáky.A tak začne testování viru na 12 pokusných objektech- na smrt odsouzených vězních, kriminálnících, kteří nebudou nikomu chybět..Na počátku příběhu máme dvě hlavní postavy- agenta Wolgasta a šestiletou Amy.Oba se nedobrovolně ocitnou v laboratoři a z malé Amy se stane pokusný objekt.Nikdo ale netuší, že kromě již uvedených výhod virus způsobuje i další příznaky jako- nadlidskou rychlost, agresivitu a hlavně- nakažení dokážou pozřít jen krev.Z nakažených se tak stávájí nefalšovaně krvelační upíři, bestie, které z laboratoře brzy uniknou.Virus se tak nekontrolovatelně šíří, upíří nemilosrdně vraždí a lidstvo už nežije, ale jen přežívá.

V prostřední části Cronin přeskočí 100 let a zavádí nás do postapokalyptického světa ve kterém se roztroušené hrstky přeživších sdružují do kolonií ve kterých celou noc musí svítit silné světlo, což je jediná věc, které se Viráci bojí.A právě v jedné z kolonií se poté děj odehrává a to s úplně novými postavami.

Příběh není psán z pohledu jedné postavy, nýbrž je vyprávěn z pohledu několikati různých postav, přičemž s některými se na dalších stránkách už vícekrát nesetkáte.Autor střídá vyprávění, přeskakuje z místa na místo a ze situace do úplně jiné situace.A z obrovského množství postav, které v Přechodu najdete a z celkového chaosu, budete mít v hlavě brzy guláš.Cronin je totiž puntičkář a život všech postav vždy vylíčí opravdu detailně.Těch detailů bylo až moc, takže jsem se místy opravdu nudila a chtěla jsem přeskočit o pár stran dopředu, až se začne dít něco zajímavějšího.Na druhou stranu právě díky těm detailům se můžete do popstav lépe vžít a dostat se do jejich hlavy.

Kniha má téměř 700 stran a najdete v ní kupu nezáživných a hlavně zdlouhavých popisů.Na mnoha stránkách se neděje nic akčního a čtenář se může začít nudit.Nejspíš by neuškodilo knihu zkrátit.Ubíjející a nekonečné popisy jsou největším záporem Přechodu, protože jinak se mu nedá prakticky nic vytknout.

Cronin stvořil originální svět a hrůzostrašná monstra- upíry, kteří by rozpárali Edwarda ze Stmívání ( a jemu podobná rozněžnělá stvoření) na cucky během pár sekund.A hlavně- Cronin stvořil monumentální příběh, detailně propracovaný a s jedinečnou mrazivou atmosférou.O jeho kvalitách vás přesvědčí zejména poslední stovka stran a skvělý závěr.Další vývoj příběhu zůstává otevřený a jeho pokračování si můžete přečíst v knize Dvanáctka.

Mě se Přechod, i přes svůj rozsah a popisy, líbil.Zanechal ve mě hodně silný dojem a považuji jej za velmi kvalitní knihu, která vyčnivá z řad jiných tuctových příběhů.Přechod má něco, čím vás osloví a zanechá vás v hlubším zamyšlení, kdy budete polemizovat nejen o tom, jak moc může být ten příběh reálný..