12. ledna 2014 v 19:56 | Aires |  Recenze
Autor: E.L James
Originální název: Fifty Shades of Darker
Série: Fifty Shades, 2.díl
Žánr: erotická romance
Počet stran: 656
Vydavatel: XYZ, 2013

Poté co Anastasia Steeleová na vlastní kůži pocítí, jak temná jsou tajemství Christiana Greye, opouští ho. Přese vše, co se mezi nimi stalo, na něj stále nemůže zapomenout. Když jí tedy Christian předloží novou smlouvu, nemůže odolat a vrací se k muži, kterého miluje. Postupně odhaluje všechna tajemství a zjišťuje, že jeho padesát odstínů šedi je temnějších, než si kdy dovedla představit. A zatímco Christian bojuje se svými démony, Ana musí učinit nejdůležitější rozhodnutí ve svém životě…

HODNOCENÍ: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Padesát odstínů temnoty, stejně jako veleúspěšný předchozí díl Padesát odstínů šedi, láme rekordy v prodejnosti a rozpoutal další diskusi o své kvalitě.Můžete se setkat s názory, že se jedná o totálný brak nebo naopak o veledílo.Po přečtení prvního dílu se přikláním spíše k fanouškům 50 shades než k jeho odpůrcům.K této sérii jsem totiž nepřistupovala s očekáváním nějakého úžasného čtenářského zážitku s hlubokými myšlenkami.Očekávala jsem čtivou, chytlavou knihu s jednoduchým dějem a ukázalo se, že toto očekávání 50 Shades splnilo velmi dobře a vysloužilo si slušné hodnocení.Nicméně jsem doufala, že autorka ve druhém dílu vypiluje nedostatky, které měl ten předchozí.To se ale nestalo a tak se i v tomto románu setkáte s Aninou vnitřní bohyní, autorčiným omezeným slovníkem, kousáním rtu a podobně..

Na konci minulého dílu Anastasia opustila Christiana, protože konečně pochopila, jak je jejich pojetí lásky a vztahu odlišné a že nikdy nemůže uspokojit Christianovy temné choutky.Ale stále ho miluje a tak se po jejich rozchodu utápí v depresích.Její utrpení je naštěstí poměrně krátké, protože už po týdnu se opět dají dohromady, ale tentokrát za úplně jiných podmínek.Christian si uvědomil, jak moc pro něj Anastasia znamená, nechce ji ztratit a tak jí nabízí to po čem Ana touží- lásku, srdce a květiny.Oba dva se tak pokouší o skutečný milenecký- "vanilkový" vztah.Christianovy zvrhlé potřeby sice zmizely jako mávnutím kouzelného proutku, ale jeho temné tajemství o jeho minulosti tu pořád zůstává a je možná ještě temnější, než se zdá.Jak se s tím Anastasia vypořádá? Dokáže svého temného Stína pochopit nebo jej znovu opustí?Cestu k opravdové lásce jim navíc komplikuje bláznivá exsub, paní Robinsová a Anin nadržený šéf..

Právě díky těmto komplikacím se v knize několikrát opakuje stejná situace- on nebo ona žárlí a ten druhý je naštvaný.Naštěstí vzájemná láska je silnější a tak se chvilku po hádce znovu usmíří, konkrétně v posteli.(Jen mě tak napadlo- umí ti dva vůbec řešit konflikty jinak než v posteli?).Navíc Anastasia neustále spekuluje nad tím, jestli je pro svého přítele dostatečně dobrá, jestli dokáže splnit všechny jeho potřeby a jestli by se na světě nenašel někdo vhodnější a lepší než ona..Není si jistá, jestli se Christian opravdu dokázal přenést přes své potřeby a obává se, jestli se k nim v budoucnu nebude chtít vrátit.Její obavy chápu, ale je opravdu nutné o tom přemýšlet prakticky neustále?Začná část knihy tak je jako přes kopírák a točí se kolem podobných situací..

Navíc i v tomto dílu najdete už mnohokrát ohraná klišé- Anastasiinu vnitřní bohyni, kousání rtu, ujištění, že Christian je po všech stránkách dokonalý, přehnaně žárlivý a starostlivý.Ale dokážu ocenit to, že autorka v tomto díle Christiana představila trochu jinak.Už to není jen mega bohatý byznysman se zvrhlými potřebami.Christian ušel opravdu velký kus cesty a to jen díky Aně, která mu změnila náhled na jeho dosavadní život.Jeho postava se mi dokonce začala i líbit a je mi mnohem sympatičtější než předtím.Což kazí jenom jeho přehnaná starostlivost, která mi neskutečně připomíná Edwarda z Twilight..A ani se nedivím, že Ana jednou dokonce prohodí, že ji Christian svou péčí dusí.V tomto dílu je Christian lidštější a ukáže se, že je vlastně nemocný a jeho lékem na všechny neduhy je Anastasia, která se ho snaží vytáhnout z temnoty.

Bonus navíc je i snaha autorky přidat do děje detektivní zápletku.Ta je jednoduchá, ale co by jste mohli od erotického románu čekat?Padesát odstínů temnoty je hlavně čtivý, jednoduchý román, kde hlavní zápletka je sex, láska a problémy ve vztahu..Délka knihy je opět dost nadsazená a vůbec by neuškodilo počet stran poněkud zkrouhnout a vypustit některé opakující se scény.

A ještě malý postřeh na konec- Padesát odstínů původně bylo jakousi fanfikcí na Stmívání a podobnost se Stmíváním mi začala být dost nápadná.Hlavní postavy mají totožné charaktery a děj mi také přijde nápadně podobný.Při čtení jsem se tak nemohla ubránit srovnávání obou sérií..

Kniha by mohla dostat navíc pátou hvězdičku- za lepšího Christiana a více romantiky, ale autorka se nepokusila vyhnout se ohraným klišé z minulého dílu a místo toho ještě nová přidala..Padesát odstínů temnoty tak nakonec dostanne stejné hodnocení jako první díl.