5. února 2014 v 18:03 | Aires |  Recenze
Autor: Cassandra Clare
Originální název: The City of Bones
Série: Nástroje smrti, 1.díl
Žánr: fantasy, paranormal
Počet stran: 416
Vydavatel: Knižní klub, 2013

Když se patnáctiletá Clary Frayová vydá do klubu Pandemonium, vůbec netuší, že se stane svědkyní vraždy, kterou navíc spáchají tři teenageři se zvláštním tetováním na těle a podivnými zbraněmi v rukou. Mrtvé tělo pak jednoduše zmizí. Nejde jen tak zavolat policii, když jsou vrahové pro všechny ostatní neviditelní a na místě činu nezbyla ani kapka krve, která by napověděla, že tu zemřel člověk. A byl to vůbec člověk? Zde se Clary poprvé setká s Lovci stínů, bojovníky, kteří mají chránit svět před démony. Během čtyřiadvaceti hodin je Clary vtažena do jejich světa, její matka totiž zmizí a na samotnou Clary zaútočí démon. Proč by se ale démoni zajímali o obyčejné lidi, jako je Clary a její matka? A jak je možné, že má Clary najednou "vnitřní zrak"? To by rádi věděli i Lovci stínů…

HODNOCENÍ: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: a půl hvězdičky

Na podzim minulého roku byl do kin uveden film Město z kostí, natočený podle stejnojmenné knižní předlohy.Město z kostí je veleúspěšný bestseller, který má mnoho svých příznivců (nebo spíše fanynek?).Nejnovější obálka třetího vydání na vás vykoukne na titulních stránkách všech knižních e-shopů a reklamy na knihu a film jsem viděla i v Pražském metru.A tak jsem i já zkusila propadnout kouzlu Nástrojů smrti a knihu si přečetla..

Clary Fryová navštíví společně se svým nejlepším kamarádem Simonem klub Pandemonium.Zábavu v klubu, ale přeruší něco nečekaného.Clary se náhodou stane svědkem vraždy, kterou spáchali tři teenageři.A jakoby vražda sama o sobě nebyla dostatečně děsivá, tak je navíc opředena spoustou podivností.Například vrahové mají po celém těle zvláštní tetování a zbraně.A mrtvé tělo se Clary rozplyne přímo před očima tak, že na místě činu nezůstane ani kapka krve, ani jediný důkaz, který by Clary potvrdil, že to, co právě viděla bylo skutečné.Clary opodstatněně pochybuje o tom, jestli se nezbláznila.K této domněnce ještě přispívá to, že nikdo jiný, vraždu ani vrahy nevidí- jako kdyby skutečně neexistovali..

A tak se Clary poprvé setkává s Lovci stínů- bojovníky, kteří mají svět chránit před démony a dalšími nadpřirozenými tvory.Jace, Alec a Isabella vtáhnou Clary do svého vlastního světa.Clařin život se tak během několika hodin úplně změní.Její matka byla unesena, na Clary zaútočí démon a jako bonus navíc Clary objeví, že má vnitřní zrak, který mají jen Lovci stínů..Clary se tak snaží zjistit pravdu o svém původu a o své matce, její vzpomínky jsou ale zablokované.A tak se společně s Jacem vydává za Mlčenlivými bratry do Města z kostí a poté za nejmocnějším brooklynským čarodějem, kteří ji mají pomoci vzpomenout si.Hledání pravdy ale není vůbec jednoduché a Clary se nejdříve musí vypořádat se smečkou vlkodlaků, s domem plným upírů a možná i s horšími padouchy..

Hlavní hrdinka Clary mi byla docela sympatická.Je odvážná, do všeho se vrhá po hlavě a hlavně umí zkrotit i Jace.Tahounem celého příběhu je právě arogantní Jace, který si vás i přes své záporné vlastnosti dokáže získat.Jeho ironické hlášky, arogance, extrémní sebevědomí a sarkasmus knihu správně okoření.Nudit se tak při čtení nebudete.Všechny tyto negativní vlastnosti, ale tvoří Jace jako celek a výsledkem je neobvyklý charakter a charismatický odvážný hrdina.Jace Wayland jako knižní postava jistě okouzlil mnoho dívčích srdcí, faktem ale je, že o jeho filmové podobě se to říct rozhodně nedá ( filmový Jace vypadá jako mrtvola), ale to už sem nepatří..

Cassandra Clare v této sérii představuje náš svět plný nebezpečných nadpřirozených bytostí a Lovců stínu.Její svět je popsán velmi srozumitelně a jednoduše, ale pečlivě.Je znát, že autorka má svou vizi příběhu opravdu propracovanou.Kniha je čtivá, plná akčních scén a velkých zvratů.Zvláště závěr je opravdu šokující..(kdo četl, ví o čem mluví).A tak ačkoliv mě kniha úplně nezaujala, jsem zvědavá jak se to všechno vyvrbí v dalších dílech.

A teď k tomu- proč mě kniha nezaujala? Rovnou přiznávám, že se mi zápletka zdála trochu pubertální.Město z kostí se veze na vlně, kterou odstartovalo Stmívání, ale je to dobře napsaný a napínavý příběh.Kniha mě ale nezaujala natolik, abych se stala jejím fanouškem, protože po pravdě- četla jsem lepší.Podle mě se Město z kostí nemůže vyrovnat Hunger Games, Divergenci nebo Tygří sáze.Tyto knihy mě zaujali daleko více.Možná mají nějaký těžko pojmenovatelný faktor X, kvůli kterému jsem si je tolik oblíbila..Město z kostí mi přišlo takové " neokořeněné"?Plytké?Nevím, zkrátka mě naplno nevtáhlo do příběhu a neokouzlilo..Svůj podíl natom má možná i věk, takže pro náctileté je to nejspíše kvalitní kniha s propracovanou milostnou zápletkou.