30. září 2014 v 19:33 | Aires |  Recenze
Autor : Veronica Rossi
Originální název : Under the Never Sky
Série: Nebe, 1.díl
Žánr, tagy: young adult, dystopie, sci-fi
Počet stran: 328
Vydavatel: Knižní klub, 2012

Hlavní hrdinové, Aria a Perry, pocházejí ze dvou radikálně odlišných společenských vrstev a vlastně by se neměli nikdy setkat, natož navázat vztah. Aria patří mezi obyvatele uzavřeného, vysoce technicky rozvinutého a izolovaného města, Perry zase do nebezpečného přírodního světa. Když Ariu vykáží z města za zločin, který nespáchala, domnívá se, že ji čeká okamžitá smrt - ve volné přírodě nemá šanci přežít. "Divoch" Perry je pro ni jedinou šancí, jak se zachránit. Zakázaná láska a rozpolcená civilizace vzbuzuje mnoho filozofických, morálních a etických dilemat zrcadlících se v neobyčejném vztahu dvou hlavních hrdinů.

HODNOCENÍ: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Pod nekonečnou oblohou je další z řady dystopií.Svět sužují ničivé a smrtící éterové bouře, kvůli kterým se lidé museli přesunout do chráněných obydlí- Lusků, které jsou zcela izolovány od vnějšího světa.Aby se v nich lidé nenudili, používají Moudrooka, skrze něž se můžou dostat do virtuálních světů- Říší.Ve virtuálních světech můžete zažít vše, na co si vzpomenete.Můžete se podívat se do období, kdy žily dinosauři, bleskurychle se přenést do pařížské opery nebo do tropického ráje.Vše vypadá jako skutečné, vše je hmatatelné a dokonale bezpečné.V Říších neexistuje bolest ani strach.Říše jsou Lepší než skutečnost. Lidé v Říších tráví veškerý svůj čas a virtuální život je pro ně skutečnější než ten reálný.

Kromě Osadníků, žijících v Luscích, tu jsou ještě Outsideři, kteří žijí venku ve skutečném světě.Outsideři žijí na primitivnější úrovni, nemají žádné technické vymoženosti a jsou nuceni denodenně bojovat o přežití.

Hlavní hrdinkou je sedmnáctiletá Árie, která celý svůj život prožila v Lusku ve virtuálním světě.Árie se ale dostane do problémů, protože společně se synem jednoho z konzulů, řídících její svět, se pokusí dostat ven z Lusku, aby zjistila něco o své matce s kterou ztratila kontakt.Vše nejprve vypadá jako hra, ale jen do té doby, než se rozhodnou založit oheň.Jenže opravdový oheň je na rozdíl od toho virtuálního nebezpečný.Hra se zvrtne v tragickou nehodu při které zemře několik lidí a Árie je vyloučena z Lusku.Árie se tak ocitne ve světě venku, pod nekonečnou oblohou.

Naštěstí brzy potkává s Outsidera Perryho, s kterým uzavře křehké spojenectví.Perry jí pomůže přežít a dovede ji zpět k Lusku. Árie mu na oplátku pomůže najít jeho synovce Talona, který byl unesen Osadníky.Společně se tak vydávají na cestu Divočinou.

Na začátku knihy nejspíše budete zmatení, stejně jako já.Pojmy jako je Lusk, Moudrooko, Říše, Obchod se smrtí a Outsideři mi nedávaly žádný smysl, protože nebyly v knize pořádně vysvětleny.Autorka vás zkrátka hodí do rozjetého příběhu a zorientovat se v něm už musíte sami.To, že jsem novému světu nerozuměla mě od čtení dost odrazovalo a tak mě prvních několik desítek stran kniha nebavila.Zážitek ze čtení mi také znepříjemňovalo velké množství chyb.Překlepy ovšem nejsou chybou autorky, ale nakladatelství.

Příběh je psaný střídavě z pohledu Árie a Perryho.Stejně jako na knihu i na oba hlavní hrdiny jsem si musela zvykat.Ze začátku mi k srdci nepřirostli, časem se to zlepšilo a nakonec jsem si je oblíbila.Oba dva totiž v průběhu knihy ujdou velký kus cesty a podstatně se změní.Árii zocelí Divočina a z původně naivní a nesamostatné holky se změní v odhodlanou dívku, která se nevzdává.

Více než Árii jsem si oblíbila Pergerina.Perry je obětavý, pozorný a bojovník tělem i duší.Ze začátku Árií opovrhuje a pořádně to mezi nimi skřípe.Z počátečního nepřátelství se jejich vztah mění v přátelství a později i v lásku, takže tu máme i romantickou linku.

Příběh ale není v první řadě o romantice.Jde o napínavou dystopii, s řadou překvapivých zvratů a s propracovaným světem..Vývoj vztahu mezi Árií a Perrym je postupný a tak během čtení budete napjatě očekávat, kdy se mezi nimi něco konečně změní.

Radím vám to nevzdávat a u knihy vydržet, protože když se prokousáte první stovkou stran, kvalita příběhu se opravdu zlepší.Zvyknete si na hlavní hrdiny a jejich komplikovaný svět a poté už si můžete příběh jen vychutnávat.Kniha se mi ve výsledku tedy líbila a dávám jí hodnocení 4 hvězdičky.

A jestli vás k přečtení knihy nenalákala recenze nebo máte chuť přečtení knihy vzdát, doporučuji se podívat na úžasný book trailer, který vás určitě přinutí se do knihy rychle začíst!