24. září 2014 v 18:26 | Aires |  Recenze
Autor : Gayle Forman
Originální název : If I stay
Série: If I stay, 1.díl
Žánr, tagy: romance, young adult
Počet stran: 184
Vydavatel: YOLI, 2014
Talentovaná violoncellistka Mia si vždy myslela, že nejtěžším rozhodnutím jejího života bude volba, zda jít za hlasem svého srdce, jenž jí radí zůstat s Adamem, nebo se naplno věnovat druhé osudové lásce - hudbě -, protože to by znamenalo soustředit veškerou energii na studium na prestižní umělecké škole. Jednoho únorového rána se však všechno změní. Když se Mia po děsivé autonehodě probere, nic necítí. Vidí své mrtvé rodiče, těžce zraněného bratra - a nakonec samu sebe. Zatímco její tělo je v kómatu, ona sama může vidět a slyšet vše, co kolem děje. A najednou se musí rozhodovat, zda na tomto světě vlastně chce ještě zůstat, anebo zda o svůj život, který beztak visí na vlásku, bojovat přestane.

HODNOCENÍ: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Šestnáctiletá Mia je nadaná violoncellistka a její život naplňuje hudba.Žije šťastným životem, který směřuje ke splnění jejího snu - dostat se na prestižní hudební školu Julliard.A vše nasvědčuje tomu, že se její vysněná budoucnost může stát skutečností.Splnění svého snu má na dosah, miluje své rodiče, mladšího bratříčka Teddyho a svého přítele Adama.

O
Její dokonalý život se ale během okamžiku zhroutí, když veselý rodinný výlet skončí tragickou autonehodou.V jednu chvíli jsou všichni šťastní, užívají si rodinnou atmosféru a poslouchají rádio.Vzápětí Mia ztrácí vědomí a probouzí se až v příkopu, kde vidí těla svých mrtvých rodičů, svého bratra a i své vlastní zubožené tělo.

Mia jako jediná z autonehody vyvázla živá, ale svůj boj o přežití ještě nevyhrála.Její tělo je v kómatu, ale duše jej opustila.Mia tak sleduje sama sebe, jak bojuje o svůj život.Mia během svého boje vzpomíná na své rodiče, brášku Teddyho, na kamarádku Kim, na své dětství a na to, jak se seznámila s Adamem.V nemocnici vidí své příbuzné, přátele a Adama.Ti všichni se o ni strachují a prosí ji, aby s nimi zůstala.

A Mia teď stojí před svým nejdůležitějším rozhodnutím - zůstat nebo odejít? Bojovat a žít dál bez své rodiny?Vrátit se k Adamovi a pokusit se překonat děsivou vzpomínku na tu tragédii? Anebo odejít navždy?

"Ale to chci já, a chápu, že ty můžeš chtít něco jiného. A tak jsem ti chtěl říct, že jestli chceš odejít, rozumím ti. Jestli nás musíš opustit, je to v pořádku. Jestli chceš přestat bojovat, přestaň."

V kinech právě můžete shlédnout stejnojmenný film.Knize se teď díky tomu věnuje velké množství pozornosti a tak jsem se rozhodla si ji přečíst i já, a to dříve než vtrhne do kin.Podle traileru jde o silně emotivní příběh a to můžu po přečtení knihy jen potvrdit.

Námět knížky je opravdu originální a dobře zpracovaný.Překvapilo mě, jak citlivě byl příběh napsaný.Autorka dokázala dobře vystihnout, jaké to je, když je člověk mimo své tělo.Prakticky celý děj knížky je popsaný v anotaci.Zápletka je skutečně jednoduchá, ale to knize na kráse a zajímavosti vůbec neubírá.

Děj knihy ji totiž přímo předurčuje k tomu být silným, emotivním příběhem, který vás donutí přemýšlet o životě.Gayle Forman v Zůstaň se mnou ukazuje, jak jednoduché je vše ztratit, jak složité může být něco vybudovat (vztah s Adamem) a o tom, jak je důležité vnímat krásy našeho běžného života.

Kniha je navíc psána z pohledu Mii a to vám pomůže všechno prožívat společně s ní.Vše je podáno tak čtivě a lehce, že kniha není jen tragická, jak by se mohlo zdát.Není o truchlení, ale především o vzpomínkách a o rozhodování.Silně na vás zapůsobí, možná proto, že vše co se přihodilo Mie, se může stát každému z nás.Velkým tématem je také láska, protože Mia se ve vzpomínkách vrací ke svému vztahu s hudebníkem Adamem a romantika mezi nimi je opravdu krásná.Sice je trápí, jak skloubit společnou budoucnost, ale oba se snaží najít řešení.Oba mi byli velmi sympatičtí a jejich vztah je skutečně plný něhy a opravdových citů.

Pokud bych měla jmenovat podobnou knížku, byla by to Hvězdy nám nepřály.To je sice okouzlující a krásná kniha, ale tak úplně jsem nechápala, co způsobilo její obrovský boom.U Zůstaň se mnou chápu, proč si získala tolik nadšených čtenářů. Zůstaň se mnou se mi totiž velmi líbila.Patří k těm knihám, které na vás opravdu zapůsobí a zanechají ve vás hluboký dojem.Dávám ji maximální počet - 5 hvězdiček a můžu jen doporučit.