Review: Démonolog

29. listopadu 2014 v 18:17 | Aires |  Recenze
Autor : Andrew Pyper
Žánr, tagy: mytologie, démoni, thriller
Počet stran: 320
Vydavatel: Jota, 2014

Profesor David Ullman, přední světový odborník v oblasti literatury zabývající se démony se specializací na Miltonův Ztracený ráj, přistupuje ke svému oboru pouze jako k výplodu lidské představivosti. Rozvrat vlastního manželství vyřeší impulzivním přijetím nabídky záhadné Hubené ženy, která ho vyzve k cestě do Benátek a dosvědčení existence jakéhosi "jevu". Tam se setká s choromyslným mužem připoutaným k židli, který opakuje slova, jež k němu pronesl před smrtí jeho otec. David chce co nejdřív opusti Benátky a spěchá zpátky do hotelu, kde najde svou dceru Tess, jak stojí na okraji střechy nad vodami kanálu. Než spadne dolů, stačí vyslovit poslední prosbu: Najdi mě.

Ukradené dítě. Dávné zlo. Otcův pád. A literární dílo, které skrývá klíč k vykoupení dcery..

HODNOCENÍ: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: a půl hvězdičky

Romantických YA a new adult knih s až po uši zamilovanými hlavními hrdiny jsem v poslední době přečetla (a zrecenzovala) dost a tak jsem dostala chuť si přečíst něco z úplně odlišného žánru.Když jsem v knihovně náhodou našla Démonolog, má volba, co si přečíst byla jasná..
*
Profesor David Ullman přednáší na vysoké škole literaturu a zabývá se mytologií a démonskou tématikou.Jeho specialitou je dílo od Johna Miltona- Ztracený ráj, epická báseň o Satanovi a padlých andělech.Je tak uznávaným expertem na démony, přestože on sám na ně nevěří.Podle něj jde jen o výplod lidské fantazie..Brzy se má ale přesvědčit, že v téhle teorii se zmýlil..

Navštíví ho tajemná žena, která mu nabídne výlet do Benátek, pokud se stane svědkem zvláštního jevu. Její nabídku nejprve odmítá, ovšem žena se nenechá odradit a David nakonec využije příležitost odcestovat do Itálie, jako způsob, jak uniknout z jeho rozpadajícího se manželství.Předpokládá, že ten zvláštní jev bude něco, co se snadno vysvětlí logickým způsobem, a o čem bude v budoucnu tak akorát vtipkovat na přednáškách..

Společně se svou dcerou Tess odcestují do Benátek.Nejdříve si užívají prázdniny.Vše se ale změní, když se David vydá na adresu, kterou obdržel.Tam spatří muže děsivého vzhledu, připoutaného k židli, který si mumlá bláznivé věci. Mohl by ten člověk být posedlý nebo je jenom šílený? Předtím, než se David může rozhodnout, člověk začne mluvit hlasem Davidova mrtvého otce a přesně zopakuje jeho poslední slova, které neslyšel nikdo jiný, než jen on...

Zděšený David spěchá zpět do hotelu, kde objeví svou dceru Tess stát na okraji hotelové střechy. Předtím, než se k ní stihne dostat, Tess spadne a na otce stihne zavolat jen "najdi mě ". Její tělo není nikde k nalezení, protože Tess posedl démon a odvedl ji neznámo kam.David je odhodlaný najít a zachránit svou dceru.Musí se vydat na nebezpečnou cestu plnou překážek, vyřešit ďáblovy hádanky, ale hlavně, musí začít věřit v démony... protože jsou všude kolem nás.
*

Démonolog je skutečně čtení jiného žánru.Andrew Pyper vrhá čtenáře do děsivého a napínavého příběhu o démonech, se spoustou narážek na Ztracený ráj.V mnohém mi knížka připomínala knihy od Dana Browna, které jsou také plné šifer a hadánek.Zároveň se od sebe styl psaní obou autorů velmi liší.V Démonologu je přimíchána kapka mystična, pár děsivých scén a méně uspokojivý závěr knihy..

David je fascinující postava a byl mi sympatický.Je cílevědomý, brilantně si spojí různá pojítka v hádankách a při hledání své dcery, s kterou má krásný otcovský vztah, se vydává napříč Spojenými státy.

Autor má osobitý styl psaní.V knize najdete pár filozofických otázek o Bohu, démonech a Satanovi. Pro mě to bylo vítané zpestření, protože se občas ráda nad knížkou zamyslím.Knihy, které v sobě mají i nějaký filosofický nebo morální podtext a které vás donutí se nad nimi zamyslet, patří na jiný level než běžné oddechovky.Takové knížky většinou řadím mezi mimořádně kvalitní a platilo by to i pro Démonolog, kdyby mě nezklamal svým otevřeným koncem.Ano, čtete správně.Kniha končí otevřeně a je jen na vás, jak si to všechno vyložíte..To mě zklamalo, protože jsem doufala v trochu lepší a jasnější vysvětlení.Záleží jen na vás, jestli máte nebo nemáte rádi otevřené konce.V tomhle případě je konec Démonologu opravdu podivný a trochu mi to přišlo, jako kdyby autor už nevěděl kudy kam a tak příběh ukončil..

Podle mě autor nedokázal využít příležitosti a ukázat tu doopravdy děsivou stránku příběhu.Kvalita knihy kolísá, najdete v ní několik dobrých- děsivějších míst, které nedoporučuji číst po tmě (můžete v ní pak začít vidět i démony.).A naopak je v příběhu i pár nudnějších kapitol, které se vlečou.

Od knihy jsem čekala o něco víc, ale i tak se mi Démonolog líbil.Pro mě to byla vítaná změna od jiných žánrů.Napínavý, mystický Démonolog můžu doporučit všem, kdo mají rádi knihy podobného typu a těm, kterým nevadí nedotažené, otevřené konce..A komu se kniha zalíbí, může se (v prozatím nedohledné době) těšit na film.Práva na filmové zpracování zakoupila společnost Universal a film je zatím ve fázi příprav a plánování..