Recenze: 0.4 soumrak civilizace

23. ledna 2015 v 22:34 | Aires |  Recenze
Autor : Mike Lancaster
Série: Point 4, 1.díl
Žánr, tagy: science fiction, dystopie
Počet stran: 180
Vydavatel: Egmont, 2012
"Jmenuju se Kyle Straker a už neexistuju."Tak začíná příběh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofonových páskách. Můžete si myslet, že ty pásky jsou nějaký nepovedený vtip. Ale možná jsou dokladem historie minulého světa.
Ale pokud ty pásky mluví pravdu, pak to znamená, že všechno, co si myslíme, že víme, je lež.
A když je všechno lež, míníme tím také sebe?
Nahrajte se zpět do světa nové generace.

Když nám Danny Birnie řekl, že zhypnotizoval svou sestru, všichni jsme si mysleli, že se zbláznil. Nebo že lže. Nebo obojí.

Těmito slovy začíná vyprávění Kylea Strakera nahrané na třech kazetách, které byly náhodou nalezeny. Jeho příběh tak neskončil na smetišti dějin a můžete si ho přečíst i vy.

Kyle na magnetofonových páskách zaznamenal své vzpomínky na podivnou událost, která změnila život nejen jemu, ale rovnou všem lidem na celé planetě. Jeho svědectví vás přinutí pochybovat o věcech, které považujeme za nemožné..

Patnáctiletý Kyle prožil celý svůj dosavadní život v poklidné anglické vesničce Millgrove, kde je kulturním vrcholem každoroční talentová soutěž. Tento rok se na soutěži rozhodne vystoupit i Kyleův kamarád Danny, který hodlá zhypnotizovat čtyři dobrovolníky. Přihlásí se Kyle, jeho kamarádka Lilly, břichomluvec pan Peterson a paní O´Donnelová. Nikdo nevěří, že by se Dannymu vážně mohlo podařit uvést je do stavu hypnózy a všichni toto vystoupení považují za výborný žert. K překvapení všech se to Dannymu skutečně povede a žert se změní v noční můru, protože Kyle a zbylí dobrovolníci se z hypnózy probudí do nového a děsivého světa. Všechno je jinak. Lidé se chovají jinak. A to je teprve začátek události, která změní Kyleův život navždy.

Dojmy z této knížky ve mě rezonují ještě teď. Nenápadný a tenoučký paperback v sobě totiž ukrývá opravdu povedený a fascinující příběh. Tato knížka je opravdu velmi zvláštní čtení. Příběh je totiž vyprávěn netradičním způsobem a to přesně tak, jak ho hlavní hrdina Kyle nahrál na magnetofonové pásky. V knize se také objevují různé vsuvky, které příběhu neškodí, ale naopak jej vylepšují a dodávají mu na reálnosti a originalitě. Možná nebudete ze začátku chápat proč se tam tyto poznámky objevují, ale věřte, že po dočtení knihy to nejen pochopíte, ale i oceníte.

A vy jste na nás zapomněli.
Jenže....
MY TU POŘÁD JSME
Zapomenutí? Ano
Bezvýznamní? Ne
Protože my známe pravdu.
O Vás.

Hlavní hrdina Kyle mi byl sympatický i když mi možná přišel mírně odtažitý. Přesnější výraz asi bude spíše smířený. Už se smířil s tím, co se stalo, rezignoval a přijal nové okolnosti, jak nejlépe uměl. Nechci se v recenzi zmiňovat o tom, co přesně se v knize přihodilo, protože by to možné čtenáře výrazně ochudilo o překvapení. Protože na 0.4 je nejlepší právě to napětí, očekávání a touha zjistit, co se přihodilo. Vysvětlení se samozřejmě dočkáte a mě upřímně fascinovalo. Mike Lancaster dokázal přijít s novým nápadem, který vás donutí se nad knihou zamyslet a za to ho moc chválím.

Nápad by si možná zasloužil důkladnější zpracování, určitě by šel více rozvést a čtenáře by bavil, ale na druhou stranu se obávám, že natahováním by kniha ztratila své kouzlo. Je totiž opravdu krátká. Sice chvilku trvá než se vše rozjede a prvních pár stránek se můžete nudit, ale pak vše nabere obrátky. A právě to, že kniha je tak krátká a dá se říct, že vše končí v nejlepším, jí dodává na syrovosti a Kyleův příběh tak na vás opravdu zapůsobí.

Velmi kladně hodnotím originální nápad i zpracování. Možná to není žádné veledílo a místy kniha i připomíná průměrnou YA oddechovkou, ale 0.4 stojí za přečtení už jenom kvůli tomu samotném nápadu. Myslím, že k dokonalosti této knize něco chybí, ale já si nemůžu pomoct a dávám jí 5 hvězdiček za nepředvídatelný příběh, výborný nápad a krásný doslov. Oproti spoustě knih, u kterých dovedete odhadnout, jak se bude děj vyvíjet to byla opravdu příjemná změna. 0.4 vás totiž překvapí. Budete přemýšlet nad tím co je to 0.4 ? A po dočtení vás může trochu mrazit v zádech a budete si říkat- a co když je to pravda?