13. ledna 2015 v 19:10 | Aires |  Recenze
Autor : Suzanne Collins
Série: Hunger Games, 1.díl
Žánr, tagy: dystopie, young adult
Počet stran:384
Vydavatel: Fragment, 2010
Vítězství znamená slávu a bohatství.Prohra znamená jistou smrt.Hladové hry začínají...Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit?
V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her - boje na život a na smrt živě přenášeného televizí.

Severní Amerika už dávno není taková jako dřív, z jejich trosek vznikla nová země Panem s úchvatným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Každý kraj má své zaměření, ale všechny je spojuje bída a hlad. Zatímco v krajích všichni musí tvrdě pracovat, aby udrželi sebe a své rodiny naživu, v hlavním městě Kapitolu lidé žijí v blahobytu a mají všeho dostatek. Jednou se kraje pokusily vzepřít kruté vládě Kapitolu a zaplatili za to obrovskou cenou. Třináctý kraj byl zničen a od té doby se každoročně pořádají Hladové hry, které mají pobavit ty nejvlivnější a ostatním nahnat hrůzu.

A tak jsou každý rok v Den Sklizně ze všech krajů vylosování dva splátci, chlapec a děvče ve věku dvanáct až osmnáct let. Všech 24 splátců se spolu utká v rozlehlé aréně. Výhrou je přežití a v Hladových hrách může zvítězit jen jeden. Pro 23 dětí je tak vylosování jejich jména v podstatě rozsudkem smrti. Jejich boj na život a na smrt sleduje celý Panem a v Kapitolu jsou Hladové hry nejočekávanější událostí roku. Kapitolané sázejí na vítěze a svým oblíbencům posílají dary, které jim mají pomoci přežít.

Kniha vypráví příběh Katniss, která žije ve Dvanáctém kraji. Po smrti svého otce je nucena se starat se o svou matku a mladší sestru Prim.Aby rodině zajistila přežití, musela se naučit lovit, pytlačit a využít všechny dary přírody, které se jí nabízejí. Jen díky ní její rodina nehladoví.Vše se ale zvrtne, když je v Den sklizně vylosována její sestra Prim, jako splátkyně za Dvanáctý kraj. Katniss neváhá a dobrovolně se přihlásí do Hladových her, aby ochránila svou sestru.A tak společně s Peetou Mellarkem, druhým splátcem za její kraj, vstoupí do arény, ze které může odejít živý jen jeden...

Aréna smrti je prvním dílem trilogie Hunger Games, která má na svědomí obrovský nárůst popularity dystopií.Tato trilogie ukončila čas upírů, vlkodlaků a podobné havěti a odstartovala novou knižní éru postapokylaptických knih. Suzanne Collins slaví s touto sérií velký úspěch, její knihy si získali srdce miliónů fanoušků.A musím říct, že oprávněně. Autorce se povedlo přijít s novým originálním nápadem, který dokázala skvěle zpracovat a naplno využít jeho potenciál. Navíc má opravdu dar psaní, protože kniha se čte lehce, zaujme vás a udrží vaši pozornost.Celou knihu jsem přečetla jedním dechem.Kniha mě zkrátka uchvátila a velký podíl na tom mají i propracované hlavní postavy.

Katniss má všechno, co má hlavní hrdinka mít. Bojuje za ty, které miluje, je odvážná a nepotřebuje být neustále někým zachraňována.Je svérázná, není naivní a na svět kouká realisticky. Možná není týmový hráč a je spíše samotářská, ale neváhá ostatním pomoci a ani v aréně neztratí svou lidskost.Rychle jsem se do ní vcítila a byla mi sympatická stejně jako Peeta.

Oceňuji originalitu, zpracování knihy, Katniss jako hlavní hrdinku a dokonce i milostný trojúhelník. Za poslední roky jsem přečetla spoustu YA s milostnými trojúhelníky a nikdy jsem jim příliš nefandila. U této knihy mi ale na trojúhelník Katniss, Peeta, Hurikán nevadil.Je pravda, že v tomto díle se s Hurikánem setkáte jen na začátku, ale ten milostný trojúhelník se tam jasně rýsuje a někdy v dalších dílech určitě bude Huríkán mít svou roli.Musím ocenit i rovnováhy krásy a hrůzy, protože v knize najdete obojí. Brutálnější akční scény se míchají s těmi romantičtějšími. Kniha ale není zaláskovanou romancí.V první řadě je o obětavosti a odvaze.

Arénu smrti můžu všem jen doporučit.Tahle kniha si svou velkou slávu zaslouží.Je to dech beroucí kniha, která vás udrží vzhůru dlouho do noci a dojmy z ní ve vás budou rezonovat ještě dlouho po jejím přečtení..