19. ledna 2015 v 18:53 | Aires |  Recenze
Autor : Joelle Charbonneau
Série: The Testing, 1.díl
Žánr, tagy: dystopie, young adult
Počet stran: 336
Vydavatel: Houhgton Mifflin Books, 2013 (přečteno v angličtině)
Přátele si drž blízko a nepřátele ještě blíž. Neříká se to tak? Ale jak blízko je dost blízko, když vaši přátele mohou být zároveň obojím?

Po Sedmi-etapové Válce zbyla z většiny povrchu planety jen spálená pustina. Budoucnost patří příští generaci několika vyvolených, kteří musí naši Zemi obnovit. Aby mohli vstoupit do této elitní skupiny, musí uchazeči nejprve projít Testováním, což je jejich jediná šance na vysokoškolské vzdělání a dobře placenou kariéru.

Malencia Vale má tu čest být vybrána jako kandidátka na Testování. Touží dokázat svou způsobilost jako studentka univerzity a budoucí vůdce Sjednoceného společenství. Ale v předvečer svého odjezdu, kdy se její otec zmíní i o temnější stránce Testování, vezme si k srdci jeho nejdůležitější radu - nikomu nevěř.

Určitě ale může věřit Thomasovi, svému pohlednému příteli z dětství, který je také kandidátem na Testování a nabízí jí Spojenectví? Thomasovi, který se o ni zajímá s každým dnem, kdy se blíží ke konci Testování, pořád více a více.Jestli chce přežít, musí si Cia vybrat : důvěřovat a milovat anebo nikomu nevěřit a žít život bez důvěry?

HODNOCENÍ: * * * * *

Vítejte v postapokalyptické Americe, zničené biochemickou válkou. Lidstvu se povedlo různými toxiny zaneřádit vlastní zem, proměnit ji v holou pustinu a vyhladit většinu obyvatelstva. Amerika je teď rozdělená na 18 obvodů, kterým vládne hlavní město Tosu City.

Jedinou šancí na slušnou životní úroveň je Testování. Každý rok vyrazí z každé oblasti několik vybraných šťastlivců ve věku 16-17 let, aby se zúčastnili Testování, které má prověřit jejich inteligenci a vybrat z nich ty nejlepší, kteří pak dostanou možnost studovat na Univerzitě. Být kandidátem na Testování je velká čest. Kandidáti musí projít sérií přísných a náročných psychických a fyzických testů.

Tuto šanci na lepší život dostane i šestnácitletá Malencia, která sní o Testování celý svůj život. Společně s ní jsou vybráni i další kandidáti z její kolonie a mezi nimi je i Thomas, její kamarád z dětství. Thomas chce obnovit jejich přátelství a nabízí jí spojenectví. Ale Cia se před svým odjezdem od svého otce dozví, že Testování má i svou temnou stránku. Projdou jím jen ti nejlepší a ti, kteří neuspěli se domů také nevrátí..

Ze začátku otci nevěří, ale postupně si uvědomí, že měl pravdu. Ale vše kolem Testování je natolik zlověstné, že se sama zdráhá uvěřit, že je to pravda..Cia se s podezřením dívá na všechny své blízké a je odhodlaná věřit jen sama sobě a nikomu jinému. To jí ale překazí Thomas, protože se do něj postupně zamilovává a opatrnost jde stranou.Co by to přeci bylo za svět, když by jsme nemohli důvěřovat ani svému milovanému?

Zní vám to trochu jako anotace k Hunger Games? Obvody a kraje, Testování a Hladové hry, mezi oběma knihami se dá najít až příliš mnoho podobností na to, aby to byla jen náhoda. Vypadá to, že autorka tak trochu okopírovala koncept Hunger Games a zkusila ho předělat podle svého. Nejde přímo o vykrádačku, protože Testing se od Hunger Games v mnohém i dost liší, ale z některých scén je zkrátka cítit inspirace Hunger Games.

She leans into the microphone that is set to amplify her voice across the square and announces: "Happy Graduation Day!"
Nakloní se k mikrofonu, který je nastaven, aby zesílil její hlas přes celé náměstí a oznámí: "Šťastný Den promoce! "

Výše uvedená věta vám možná připomene Cetkii a její Happy Hunger Games! Tady můžete vidět, co myslím tou podobností mezi oběma knihami. Nemohla jsem se proto ubránit srovnávání a z toho lépe vychází Hunger Games. V The Testing se dočkáte všeho, co má i Hunger Games. Sympatická hlavní hrdinka, množství akce, překvapení a zajímavá zápletka, ale HG jsou zkrátka lepší. The Testing vás určitě zaujme, ale nemá ten tajemný X faktor, který z HG činí sérii, která vás uchvátí. Ale protože tato recenze nemá být o srovnávání dvou knih, vrátím se k samotnému The Testing.

Hlavní hrdinka Cia mi byla sympatická. Je chytrá, vynalézavá a rozumná. Její zbraň není luk jako u Katniss, ale především její inteligence. Thomas mi už tolik sympatický nebyl. Je sice milý, ale jeho zájem o Ciu mi přišel trochu podezřelý, asi jako kdyby se ze dne na den zamiloval..V knize moc romantiky není, kvůli množství akce, kterou si Testování vyžaduje není čas na líbánky.

Kniha je čtivá, plná napětí a pořád se v ní něco děje, takže na nějaké podobnosti s HG rychle zapomenete a raději se pořádně začtete.Každá kapitola končí cliffhangerem a zvědavost, co bude dál vám nedá spát. Kniha je psaná v první osobě, angličtina není složitá, takže se do Cii rychle vcítíte a ona vás vtáhne do divokého Testování.

Pár věcí v knize možná nedává úplně smysl. Autorka třeba nevysvětluje, proč vůbec probíhá Testování, a nerozepisuje ani o podrobnostech o válce, která zničila Zemi. Je možné, že se vše dozvíme až v dalších dílech, ve kterých se vše vysvětlí. Na závěr musím říct, že kniha se mi opravdu líbila. Ano, možná jen inspirována HG, ale pořád je to slušný kousek a její čtení vás bude bavit. A musím zmínit, že další díly už jsou trochu o něčem jiném a už by neměly být HG podobné. První kniha totiž končí silným cliffhangerem, takže jsem moc zvědavá na další díl The Independent Study, určitě ho otestuji a dám vám vědět, jestli je stejně dobrý, jako ten první.

A poslední rada na závěr. Přečtěte si Testing, ale nesrovnávejte ho s Hunger Games nebo vám to zkazí skvělý zážitek z dobré knížky.