Recenze: Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender

25. února 2015 v 21:23 | Aires |  Recenze
Autor : Leslye Walton
Žánr, tagy: magický realismus
Počet stran: 278
Vydavatel: CooBoo, 2014
Rodina Rouxova má pošetilou lásku ve vínku, což nevěští nic dobrého pro její nejmladší členku, Avu Lavender. Ava - skoro ve všech ohledech normální dívka - se narodila s křídly. Ve snaze pochopit tuto svou zvláštnost a s rostoucí touhou zapadnout mezi své vrstevníky se šestnáctiletá Ava odváží do světa, naprosto nepřipravená na to, co ji může čekat, a naivní vůči zvráceným pohnutkám ostatních lidí. Lidí, jako je třeba zbožný Nathaniel Sorrows, který si Avu splete s andělem a jehož posedlost dívkou s křídly vygraduje v noci oslav letního slunovratu.

Tu noc se nebe roztrhne, vzduchem se mezi poletujícím peřím řinou provazce vod a osud Avy i její rodiny nabírá na ničivé kadenci.

Magický realismus, lyrická próza, bolest i vášeň a soužení - to všechno v jedné knize. Slibná anotace, obálka i zajímavý název, to vše mě lákalo k tomu, abych si přečetla Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender. Bylo to mé první setkání s magickým realismem, které ale nedopadlo nejlépe. Nejspíše jsem ojedinělou černou ovcí v moři kladných recenzí, ale tato kniha mě neuchvátila.

Ava Lavender představuje pro mnoho lidí ztělesněný mýtus. Narodila se totiž s křídly a lidé si ji pletou s andělem. Pro svou matku je vším, pro svou babičku je přípomínkou dávno ztracené lásky, pro ostatní lidi je zázrakem, ale Ava v hloubi duše touží být jen obyčejnou dívkou.

Ve snaze vyjádřit svůj příběh v plné výši, se Ava vrací o tři generace nazpátek, k narození své babičky. Popisuje příběh své babičky a její rodiny až do současnosti. V podstatě tu tak máme tři hlavní hrdinky. Avu, její babičku a její matku Vivienne. Ve svém vyprávění Ava ukazuje, že existuje spousta různých způsobů, jak divoce milovat. Osudy všech tří žen jsou pochmurné a všechny tři spojuje zlomené srdce.

Vyprávění o životě jejích předků, zabere více než polovinu knihy a samotná Ava se objeví až téměř v samém závěru knihy. A v tom spočívá kámen úrazu. Ze začátku jsem historii jejích předků považovala za zpestření, jak jsem ale otáčela stránku za stránkou a na každé se hlavní hrdinky pořád utápěly v lítosti a bolesti ze zlomeného srdce, začala jsem se nudit. Měla jsem nutkání tuto nudnou část přeskočit a do čtení jsem se musela nutit.

Příběh Avy už je zajímavější, bohužel je jen krátký a ne moc převratný. Dívka s křídly. Nabízí se tu spousta možností, ale autorka nechala potenciál nevyužitý a raději se zaměřila na její matku a babičku, než na Avu.

,,Připadalo mi ironické, že jsem se narodila s křídly a přitom byl můj život tak omezený a spoutaný. Snad kvůli svému stavu jsem životní ironie vnímala citlivěji než ostatní lidé.Ukládala jsem si je do sbírky. Jak láska přijde, když ji člověk nejmíň čeká, jak vás vždycky nejvíc raní ten, kdo tvrdí, že vám nechce ublížit."

Nemůžu ale knize upřít, že má určité zvláštní kouzlo. Styl psaní je neobvyklý a magický realismus vás uvrhne do světa, kde je normální měnit se v kanárka nebo kde zákazníci pláčou, když si koupí pečivo, které pekla smutná pekařka. Mohlo by to být opravdu ohromující vyprávění napsané jedinečným stylem, kdyby mě neodradila rodinná historie a tragičnost celého příběhu. Dá se tu najít i pár pěkných věcí, mnoho forem lásky, posedlosti.., ale všechno má smutnou atmosféru.

Jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Zanechala ve mě určitý dojem, není to kniha na kterou zapomenete. Je plná bolesti, trápení s láskou, ale je v ní i pár krásných hřejivých okamžiků, kterých ale bylo zoufale málo. Ke knize už se nehodlám vracet, příště si raději vyberu něco pozitivnějšího. Tato kniha je totiž opravdu podivuhodná a jiná. Buď vás okouzlí nebo unudí. Rozhodně si ji ale zkuste přečíst, možná budete patřit do té první skupiny.

Recenze: Královské tajemství

20. února 2015 v 16:39 | Aires
18209060Autor : Lenka Cyprisová
Žánr, tagy: romance, historická, oddechovka
Počet stran: 280
Vydavatel: Moba, 2013
Chtěli byste mít schopnost vidět do minulosti? Viki tuto schopnost má, ale zrovna dvakrát nadšená z ní není. Ono ani není divu; nikdo jí nevěří, nemá se komu svěřit. Všechno se ale začne měnit, když se rozhodne vypátrat, kdo je tajemná dívka z jejích vidin. Podaří se jí to? A za jakou cenu? Co při hledání najde a co naopak ztratí? A jak odhalení pravdy změní její život?

Román o studentce vysoké školy, která v rámci praxe pracuje jako průvodkyně na hradě, vás zavede až do jednoho z nejslavnějších období českých dějin a možná vyřešíte i velkou záhadu české historie. Všechno totiž souvisí se vším a současnost se prolíná s minulostí možná víc, než si myslíte.

Viktorie je studentka cestovního ruchu a o letních prázdninách si přivydělává jako průvodkyně na hradě. Práce ji baví, protože má ráda historii, ke které má přímo osobní vztah. Má totiž jedinečný dar. Na místech, kde se psala historie mívá vidiny ve kterých vidí události, které se tam staly. Svoje vize přede všemi tají, protože by jí nikdo neuvěřil. A tak předstírá, že je úplně obyčejná, přesně taková, jako se na první pohled jeví, a že žádné vize nemá. Ty ale z jejího života nezmizely. Naopak začínají nabírat na intenzitě a ve vidinách se jí opakovaně zjevuje dívka Alžběta. Viki cítí její emoce a společně s ní prožívá všechny zlomové okamžiky v jejím životě.

Ve Viki se probudí zvědavost a pátrání po osudu Alžběty ji dovede až do knihovny, kde ji čeká překvapivé setkání. V knihovně narazí na sympatického doktoranda historie Tadeáše Povolného, který se nadchne pro její pátrání a chce jí pomoci. Tadeáš je atraktivní, zábavný a sdílí s ní její nadšení pro historii. Viki to k němu táhne, ale po předchozích špatných zkušenostech se bojí zklamání a tak raději vezme nohy na ramena a uteče.

Nebylo to ale jejich poslední setkání. Viki znovu Tadeáše potká a je jasné, že mezi nimi přeskočila jiskra. Dokáže Viki překonat svoje pochyby? A odhalí společně tajemství, proč se ji zjevuje Alžběta?

Na tuto knihu jsem narazila v knihovně náhodou (a pokud se ptáte, tak ne, žádného atraktivního historika jsem tam neviděla), protože mě zaujala její obálka a to, že jde o knihu české autorky. Přiznám se, že české autory většinou moc nečtu, protože z nějakého (mylného) důvodu mi jejich knihy přijdou slabší..Tato kniha je důkazem, že to není pravda. Královské tajemství je autorčina prvotina a musím říct, že povedená.

Královské tajemství v sobě kombinuje příběh letní lásky a zároveň příběh historický. Knížka je totiž psaná z pohledu Viki a když má vize, tak se společně s ní přenesete do středověku a sledujete osud Alžběty. Pokud nemáte rádi historii, nemusíte se bát žádných přehnaných historických údajů. Ovšem jestli čekáte popisy toho, jak se žilo ve středověku, jste také na špatné stopě. Autorka to pojala lehkým, čtivým stylem, takže historické části knihy vás budou bavit.

Vše se odehrává v České republice, což dodává knize na zajímavosti. Přišlo mi, že z této knihy přímo dýchá obyčejnost. Tím myslím to, že Viki je zdánlivě úplně obyčejná a vše co se jí přihodilo, tedy kromě jejích vizí, se může přihodit každému z nás. Nejsou tu žádní vyumělkovaní, přehnaně dokonalí hrdinové, ale obyčejní lidé.

Tento dojem ještě podporuje styl psaní, kterým je kniha psaná. Jazyk je takový uvolněný. Zaráželo mě pár slov. Možná by neuškodilo rozšířit slovní zásobu, protože vždy když dojde k nějakému romantickému doteku, Viki řekne: ,, Pěkně to se mnou mává.´´ Nebo naopak v knize jsou i slova, která jsou pro mně novinkou. Když se někdo z nich pousměje, v knize je napsáno, že se užulí. Možná se tohle slovo používá, každopádně já ho neznám a z nějakého důvodu mi vadilo.

Opíšu si signaturu a autora a vydám se hledat příslušný regál. Kde to může být?
,, Můžu ti pomoct?" ptá se mě nějaký kluk.
,, No, hledám nějakýho Povolnýho.."
"To máš štěstí, právě jsi ho našla." žulí se.
"Tak to věřím, vypadáš na to, ale já ho hledám v regálu." odbudu ho.
"Hledáš mou diplomku, ne?"
,, Ty jsi Povolný?"
,, Vždyť to říkám." Docela hezky se usměje.

Viki jako hlavní hrdinka mi byla sympatická i když bych k ní měla pár výtek. Trošku mě zarážely její neustálé pochybnosti o Tadeášovi. Chápu, že její zkušenosti nejsou dobré, ale ona na všechny kluky zanevřela. Nedělá mezi nimi rozdíly a předpokládá, že když byl špatný jeden, jsou takoví všichni.

Kniha se čte lehce a její děj mě bavil. Je to příjemné odpočinkové čtení jako dělané pro letní povalování u vody. V knize najdete i pár vtipných scének a pokud hledáte nenáročné čtení u kterého se pobavíte, tak pak je Královské tajemství dobrou volbou.

Recenze: Dech

4. února 2015 v 21:31 | Aires |  Recenze
Autor : Sarah Crossan
Série:Dech, 1.díl
Žánr, tagy: dystopie, YA
Počet stran:262
Vydavatel: Baronet, 2013
Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání. Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal. Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou. Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom.

Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit. Odvahou nadechnout se jinak než druzí - svobodně. Dystopický román mladé irsko-americké autorky plný dobrodružství, při němž se doslova tají dech.

Dýchání je něco, co mnozí z nás považují za samozřejmost. Pro lidstvo byl přísun nového kyslíku takovou samozřejmostí, že nikoho nenapadlo přemýšlet nad tím, co se stane, když se bude pokračovat v masivním kácení stromů. Lidé zničili všechny stromy, plíce naší planety, a nenávratně tak poškodili atmosféru.Nejcennějším zbožím se stal kyslík. Lidé nyní žijí v uzavřených kapsulích, protože příroda mimo kapsule je mrtvá. Na každého obyvatele připadá určená denní dávka kyslíku a její překročení se trestá. Sport, běhání a pevné zdraví je výsadou bohatých prémiů, kteří si mohou dovolit platit přemrštěné ceny za kyslík. Ostatní si o kyslíkových nádržích mohou nechat jen zdát.

V takovém světě žije i Bea a její kamarád Quinn. Bea pochází z chudé rodiny a silně pociťuje, že každý její nádech něco stojí, ale navzdory všem předsudkům se přátelí s Quinnem, který patří mezi nejbohatší obyvatele kapsule.Když plánují výlet mimo kapsuli, náhodou potkají tajemnou Alinu, která je na útěku a potřebuje jejich pomoc. Bea a Quinn se tak zamotají do problémů a jejich životy jsou v ohrožení.Zjistí totiž něco, co jim navždy změní život...

Mám ráda dystopie a Dech mě zaujal svým nápadem. Svět bez kyslíku - zajímavá a geniální myšlenka. Přijít s nějakým novým dystopickým nápadem totiž vůbec není jednoduché, takže jsem tento nápad ocenila. Sarah Crossan se navíc povedlo i využít potenciál světa, který vymyslela. Svůj svět má totiž opravdu promyšlený a je vidět, že rozumí i takovým věcem, jako je používání kyslíkových nádrží. Při čtení jsem v příběhu nenašla žádné logické trhliny, vše dává smysl. Možná bych se jen pozastavila nad tím, že lidé skutečně vykáceli všechnu zeleň do posledního keříčku. Vážně by jsme mohli být tak hloupí? Možná. Člověk už se projevil jako největší škůdce a ničitel v celé historii planety, takže ano, není to úplně nemožné.

Kniha je vyprávěna z pohledu tří postav- Aliny, Bey a Quinna. Quinn žije ve sladké nevědomosti a blahobytu. Je mírně naivní, ale v průběhu knihy se změní a i on se na svět přestane dívat přes růžové brýle. Beu jsem si oblíbila nejvíce. Je chytrá a v hlavě to má srovnané. Poslední vypravěčkou je Alina, která je jako neřízená střela a na můj vkus byla trošku zbrklá.

Líbilo se mi, že v knize byli hned tři odlišné hlavní postavy. Všechny jsou dobře propracované, snadno si je oblíbíte a dokážete se vcítit do jejich myšlení. Kniha je čtivá a dobře napsaná. V průběhu čtení jsem se nenudila. Dech je asi první dystopie u které mě opravdu trápila nespravedlnost, která se děla nevinným. A to je jasným znamením, že Dech je kvalitní dystopie, protože jen opravdu dobré čtení mě dokáže do příběhu natolik vtáhnout.

Dech se mi líbil. Sympatické postavy, originální konflikt, který se vztahuje k přírodě a dobrá zápletka. Mrazivé skutečnosti, které se v průběhu knihy dozvíte, z ní dělají i napínavé čtení. Mohu vám jen doporučit- popadněte Dech, pořádně se nadechněte a pusťte se do čtení!