4. února 2015 v 21:31 | Aires |  Recenze
Autor : Sarah Crossan
Série:Dech, 1.díl
Žánr, tagy: dystopie, YA
Počet stran:262
Vydavatel: Baronet, 2013
Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání. Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal. Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou. Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom.

Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit. Odvahou nadechnout se jinak než druzí - svobodně. Dystopický román mladé irsko-americké autorky plný dobrodružství, při němž se doslova tají dech.

Dýchání je něco, co mnozí z nás považují za samozřejmost. Pro lidstvo byl přísun nového kyslíku takovou samozřejmostí, že nikoho nenapadlo přemýšlet nad tím, co se stane, když se bude pokračovat v masivním kácení stromů. Lidé zničili všechny stromy, plíce naší planety, a nenávratně tak poškodili atmosféru.Nejcennějším zbožím se stal kyslík. Lidé nyní žijí v uzavřených kapsulích, protože příroda mimo kapsule je mrtvá. Na každého obyvatele připadá určená denní dávka kyslíku a její překročení se trestá. Sport, běhání a pevné zdraví je výsadou bohatých prémiů, kteří si mohou dovolit platit přemrštěné ceny za kyslík. Ostatní si o kyslíkových nádržích mohou nechat jen zdát.

V takovém světě žije i Bea a její kamarád Quinn. Bea pochází z chudé rodiny a silně pociťuje, že každý její nádech něco stojí, ale navzdory všem předsudkům se přátelí s Quinnem, který patří mezi nejbohatší obyvatele kapsule.Když plánují výlet mimo kapsuli, náhodou potkají tajemnou Alinu, která je na útěku a potřebuje jejich pomoc. Bea a Quinn se tak zamotají do problémů a jejich životy jsou v ohrožení.Zjistí totiž něco, co jim navždy změní život...

Mám ráda dystopie a Dech mě zaujal svým nápadem. Svět bez kyslíku - zajímavá a geniální myšlenka. Přijít s nějakým novým dystopickým nápadem totiž vůbec není jednoduché, takže jsem tento nápad ocenila. Sarah Crossan se navíc povedlo i využít potenciál světa, který vymyslela. Svůj svět má totiž opravdu promyšlený a je vidět, že rozumí i takovým věcem, jako je používání kyslíkových nádrží. Při čtení jsem v příběhu nenašla žádné logické trhliny, vše dává smysl. Možná bych se jen pozastavila nad tím, že lidé skutečně vykáceli všechnu zeleň do posledního keříčku. Vážně by jsme mohli být tak hloupí? Možná. Člověk už se projevil jako největší škůdce a ničitel v celé historii planety, takže ano, není to úplně nemožné.

Kniha je vyprávěna z pohledu tří postav- Aliny, Bey a Quinna. Quinn žije ve sladké nevědomosti a blahobytu. Je mírně naivní, ale v průběhu knihy se změní a i on se na svět přestane dívat přes růžové brýle. Beu jsem si oblíbila nejvíce. Je chytrá a v hlavě to má srovnané. Poslední vypravěčkou je Alina, která je jako neřízená střela a na můj vkus byla trošku zbrklá.

Líbilo se mi, že v knize byli hned tři odlišné hlavní postavy. Všechny jsou dobře propracované, snadno si je oblíbíte a dokážete se vcítit do jejich myšlení. Kniha je čtivá a dobře napsaná. V průběhu čtení jsem se nenudila. Dech je asi první dystopie u které mě opravdu trápila nespravedlnost, která se děla nevinným. A to je jasným znamením, že Dech je kvalitní dystopie, protože jen opravdu dobré čtení mě dokáže do příběhu natolik vtáhnout.

Dech se mi líbil. Sympatické postavy, originální konflikt, který se vztahuje k přírodě a dobrá zápletka. Mrazivé skutečnosti, které se v průběhu knihy dozvíte, z ní dělají i napínavé čtení. Mohu vám jen doporučit- popadněte Dech, pořádně se nadechněte a pusťte se do čtení!