Recenze: Královské tajemství

20. února 2015 v 16:39 | Aires
18209060Autor : Lenka Cyprisová
Žánr, tagy: romance, historická, oddechovka
Počet stran: 280
Vydavatel: Moba, 2013
Chtěli byste mít schopnost vidět do minulosti? Viki tuto schopnost má, ale zrovna dvakrát nadšená z ní není. Ono ani není divu; nikdo jí nevěří, nemá se komu svěřit. Všechno se ale začne měnit, když se rozhodne vypátrat, kdo je tajemná dívka z jejích vidin. Podaří se jí to? A za jakou cenu? Co při hledání najde a co naopak ztratí? A jak odhalení pravdy změní její život?

Román o studentce vysoké školy, která v rámci praxe pracuje jako průvodkyně na hradě, vás zavede až do jednoho z nejslavnějších období českých dějin a možná vyřešíte i velkou záhadu české historie. Všechno totiž souvisí se vším a současnost se prolíná s minulostí možná víc, než si myslíte.

Viktorie je studentka cestovního ruchu a o letních prázdninách si přivydělává jako průvodkyně na hradě. Práce ji baví, protože má ráda historii, ke které má přímo osobní vztah. Má totiž jedinečný dar. Na místech, kde se psala historie mívá vidiny ve kterých vidí události, které se tam staly. Svoje vize přede všemi tají, protože by jí nikdo neuvěřil. A tak předstírá, že je úplně obyčejná, přesně taková, jako se na první pohled jeví, a že žádné vize nemá. Ty ale z jejího života nezmizely. Naopak začínají nabírat na intenzitě a ve vidinách se jí opakovaně zjevuje dívka Alžběta. Viki cítí její emoce a společně s ní prožívá všechny zlomové okamžiky v jejím životě.

Ve Viki se probudí zvědavost a pátrání po osudu Alžběty ji dovede až do knihovny, kde ji čeká překvapivé setkání. V knihovně narazí na sympatického doktoranda historie Tadeáše Povolného, který se nadchne pro její pátrání a chce jí pomoci. Tadeáš je atraktivní, zábavný a sdílí s ní její nadšení pro historii. Viki to k němu táhne, ale po předchozích špatných zkušenostech se bojí zklamání a tak raději vezme nohy na ramena a uteče.

Nebylo to ale jejich poslední setkání. Viki znovu Tadeáše potká a je jasné, že mezi nimi přeskočila jiskra. Dokáže Viki překonat svoje pochyby? A odhalí společně tajemství, proč se ji zjevuje Alžběta?

Na tuto knihu jsem narazila v knihovně náhodou (a pokud se ptáte, tak ne, žádného atraktivního historika jsem tam neviděla), protože mě zaujala její obálka a to, že jde o knihu české autorky. Přiznám se, že české autory většinou moc nečtu, protože z nějakého (mylného) důvodu mi jejich knihy přijdou slabší..Tato kniha je důkazem, že to není pravda. Královské tajemství je autorčina prvotina a musím říct, že povedená.

Královské tajemství v sobě kombinuje příběh letní lásky a zároveň příběh historický. Knížka je totiž psaná z pohledu Viki a když má vize, tak se společně s ní přenesete do středověku a sledujete osud Alžběty. Pokud nemáte rádi historii, nemusíte se bát žádných přehnaných historických údajů. Ovšem jestli čekáte popisy toho, jak se žilo ve středověku, jste také na špatné stopě. Autorka to pojala lehkým, čtivým stylem, takže historické části knihy vás budou bavit.

Vše se odehrává v České republice, což dodává knize na zajímavosti. Přišlo mi, že z této knihy přímo dýchá obyčejnost. Tím myslím to, že Viki je zdánlivě úplně obyčejná a vše co se jí přihodilo, tedy kromě jejích vizí, se může přihodit každému z nás. Nejsou tu žádní vyumělkovaní, přehnaně dokonalí hrdinové, ale obyčejní lidé.

Tento dojem ještě podporuje styl psaní, kterým je kniha psaná. Jazyk je takový uvolněný. Zaráželo mě pár slov. Možná by neuškodilo rozšířit slovní zásobu, protože vždy když dojde k nějakému romantickému doteku, Viki řekne: ,, Pěkně to se mnou mává.´´ Nebo naopak v knize jsou i slova, která jsou pro mně novinkou. Když se někdo z nich pousměje, v knize je napsáno, že se užulí. Možná se tohle slovo používá, každopádně já ho neznám a z nějakého důvodu mi vadilo.

Opíšu si signaturu a autora a vydám se hledat příslušný regál. Kde to může být?
,, Můžu ti pomoct?" ptá se mě nějaký kluk.
,, No, hledám nějakýho Povolnýho.."
"To máš štěstí, právě jsi ho našla." žulí se.
"Tak to věřím, vypadáš na to, ale já ho hledám v regálu." odbudu ho.
"Hledáš mou diplomku, ne?"
,, Ty jsi Povolný?"
,, Vždyť to říkám." Docela hezky se usměje.

Viki jako hlavní hrdinka mi byla sympatická i když bych k ní měla pár výtek. Trošku mě zarážely její neustálé pochybnosti o Tadeášovi. Chápu, že její zkušenosti nejsou dobré, ale ona na všechny kluky zanevřela. Nedělá mezi nimi rozdíly a předpokládá, že když byl špatný jeden, jsou takoví všichni.

Kniha se čte lehce a její děj mě bavil. Je to příjemné odpočinkové čtení jako dělané pro letní povalování u vody. V knize najdete i pár vtipných scének a pokud hledáte nenáročné čtení u kterého se pobavíte, tak pak je Královské tajemství dobrou volbou.