Recenze: Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender

25. února 2015 v 21:23 | Aires |  Recenze
Autor : Leslye Walton
Žánr, tagy: magický realismus
Počet stran: 278
Vydavatel: CooBoo, 2014
Rodina Rouxova má pošetilou lásku ve vínku, což nevěští nic dobrého pro její nejmladší členku, Avu Lavender. Ava - skoro ve všech ohledech normální dívka - se narodila s křídly. Ve snaze pochopit tuto svou zvláštnost a s rostoucí touhou zapadnout mezi své vrstevníky se šestnáctiletá Ava odváží do světa, naprosto nepřipravená na to, co ji může čekat, a naivní vůči zvráceným pohnutkám ostatních lidí. Lidí, jako je třeba zbožný Nathaniel Sorrows, který si Avu splete s andělem a jehož posedlost dívkou s křídly vygraduje v noci oslav letního slunovratu.

Tu noc se nebe roztrhne, vzduchem se mezi poletujícím peřím řinou provazce vod a osud Avy i její rodiny nabírá na ničivé kadenci.

Magický realismus, lyrická próza, bolest i vášeň a soužení - to všechno v jedné knize. Slibná anotace, obálka i zajímavý název, to vše mě lákalo k tomu, abych si přečetla Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender. Bylo to mé první setkání s magickým realismem, které ale nedopadlo nejlépe. Nejspíše jsem ojedinělou černou ovcí v moři kladných recenzí, ale tato kniha mě neuchvátila.

Ava Lavender představuje pro mnoho lidí ztělesněný mýtus. Narodila se totiž s křídly a lidé si ji pletou s andělem. Pro svou matku je vším, pro svou babičku je přípomínkou dávno ztracené lásky, pro ostatní lidi je zázrakem, ale Ava v hloubi duše touží být jen obyčejnou dívkou.

Ve snaze vyjádřit svůj příběh v plné výši, se Ava vrací o tři generace nazpátek, k narození své babičky. Popisuje příběh své babičky a její rodiny až do současnosti. V podstatě tu tak máme tři hlavní hrdinky. Avu, její babičku a její matku Vivienne. Ve svém vyprávění Ava ukazuje, že existuje spousta různých způsobů, jak divoce milovat. Osudy všech tří žen jsou pochmurné a všechny tři spojuje zlomené srdce.

Vyprávění o životě jejích předků, zabere více než polovinu knihy a samotná Ava se objeví až téměř v samém závěru knihy. A v tom spočívá kámen úrazu. Ze začátku jsem historii jejích předků považovala za zpestření, jak jsem ale otáčela stránku za stránkou a na každé se hlavní hrdinky pořád utápěly v lítosti a bolesti ze zlomeného srdce, začala jsem se nudit. Měla jsem nutkání tuto nudnou část přeskočit a do čtení jsem se musela nutit.

Příběh Avy už je zajímavější, bohužel je jen krátký a ne moc převratný. Dívka s křídly. Nabízí se tu spousta možností, ale autorka nechala potenciál nevyužitý a raději se zaměřila na její matku a babičku, než na Avu.

,,Připadalo mi ironické, že jsem se narodila s křídly a přitom byl můj život tak omezený a spoutaný. Snad kvůli svému stavu jsem životní ironie vnímala citlivěji než ostatní lidé.Ukládala jsem si je do sbírky. Jak láska přijde, když ji člověk nejmíň čeká, jak vás vždycky nejvíc raní ten, kdo tvrdí, že vám nechce ublížit."

Nemůžu ale knize upřít, že má určité zvláštní kouzlo. Styl psaní je neobvyklý a magický realismus vás uvrhne do světa, kde je normální měnit se v kanárka nebo kde zákazníci pláčou, když si koupí pečivo, které pekla smutná pekařka. Mohlo by to být opravdu ohromující vyprávění napsané jedinečným stylem, kdyby mě neodradila rodinná historie a tragičnost celého příběhu. Dá se tu najít i pár pěkných věcí, mnoho forem lásky, posedlosti.., ale všechno má smutnou atmosféru.

Jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Zanechala ve mě určitý dojem, není to kniha na kterou zapomenete. Je plná bolesti, trápení s láskou, ale je v ní i pár krásných hřejivých okamžiků, kterých ale bylo zoufale málo. Ke knize už se nehodlám vracet, příště si raději vyberu něco pozitivnějšího. Tato kniha je totiž opravdu podivuhodná a jiná. Buď vás okouzlí nebo unudí. Rozhodně si ji ale zkuste přečíst, možná budete patřit do té první skupiny.