Recenze: Miniaturista

15. května 2015 v 17:05 | Aires
Osmnáctiletá Nella přichází, jako čerstvá novomanželka staršího bohatého kupce, do Amsterdamu, aby se ujala jejich společné domácnosti. Je plná nadějí a očekávání. Těší se na rodinný život, se vším všudy, co k němu patří. Brzy ji ale čeká velké zklamání. Společnost ve starém domě ji dělají jen služebná a sestra jejího manžela, která se k ní nechová mile. Manžel Johannes se jí nevěnuje a Nella marně čeká, až si jí povšimne. Namísto svého srdce, lásky a pozornosti, ji Johannes daruje zvláštní svatební dar- skříňový domeček, který je překrásnou a dokonalou replikou jejich skutečného domu.

Nella se v novém, nepřívětivém prostředí, od kterého si tolik slibovala, necítí dobře a tak se upíná k tomuto daru. Chce si svůj domeček zařídit a do oka ji padne inzerát, ve kterém své služby nabízí miniaturista. Požádá jej o zhotovení několika předmětů do svého domečku a brzy jí přijdou tajemné zásilky, které obsahují děsivě přesné kopie nábytku v domě a panenky jeho obyvatel. A pak miniatury začnou vyprávět své vlastní příběhy a dějí se podivné věci..

Miniaturistu jsem dočetla už před pár dny a tuto recenzi jsem nechala trochu uležet, ale přesto pořád úplně nevím, co si mám o této knize myslet. Měla jsem vysoké očekávání. Záhadný miniaturista, starý dům obklopený tajemstvím..Anotace slibovala tajemný příběh po kterém mi bude běhat mráz po zádech. Skutečnost je taková, že v knize je jenom lehký náznak nadpřirozena.

Největší potíž je v tom, že autorka se moc nedrží původní linky- miniaturisty a tajemna. Místo toho do příběhu naplácala spoustu jiných témat, jako je neopětovaná láska, rasová nesnášenlivost, postavení a život žen ve městě, obchodování a homosexualita. Nezdá se vám toho na jednu knížku moc? Mrzí mě, že miniaturista, hrál v příběhu jenom vedlejší roli a byl jen v pozadí. Moc ráda bych dostala odpovědi na několik otázek. Třeba kdo vlastně miniaturista je? To jsem se ani po dočtení knihy nedozvěděla. Naopak jsem se dozvěděla spoustu únavných informací o ceně cukru a o společenských problémech amsterdamské smetánky..

Prvních pár úvodních kapitol je kostrbatých, nic se v nich neděje a tak to pokračuje i v průběhu celé knihy, protože na původní zápletku autorka nějak zapomněla a raději pokaždé načala něco nového. Konec je otevřený, a vyřeší se jen část nakousnutých problémů. Opravdu jsem očekávala lepší rozuzlení.

Musím uznat, že Miniaturista je opravdu originální příběh a druhý takový nejspíš nenajdete. Je nepředvídatelný, plný skandálních vztahů a intrik. Je znát, že autorka zná dobu o které píše a v knize nejsou žádné výrazné historické nepřesnosti. Bod k dobru musím dát i za to, že každá z postav má svůj charakter a určitě se nemůže stát, že by vám splývali dohromady. Máme tu chytrou a šikovnou Nellu, její chladnou švagrovou Marin, která se pořád tváří kysele jako šťovík a další zajímavé postavy..

Miniaturista je zajímavá kniha, která nesedne každému. Mě tahle knížka nesedla, spíše mě zklamala, ale nejspíš to není ta pravá kniha pro mě, protože podobný žánr nečtu často. Zapomeňte na původní anotaci. Miniaturista je především rodinné historické drama a pokud máte tento žánr rádi, možná je to kniha pro vás.