2. května 2015 v 20:39 | Aires
Autor : Lauren de Stefano
Série: Zahrada nesmrtelnosti, 3.díl
Žánr: YA, dystopie
Počet stran: 371
Vydavatel: Simon & Schuster Books for Young Readers, 2013
Zatímco hodiny tikají, virus si vybírá svoji daň a Rein zoufale touží po odpovědích. Poté, co přežila v zajetí Vaughna, Rein získává nepravděpodobného spojence v jeho bratrovi, výstředním vynálezci Reedovi. Nachází útočiště v jeho zchátralém domě, ačkoliv lidé, které nechala za sebou, odmítají zůstat minulostí. Zatímco Gabriela pronásledují vzpomínky na Rein, Cecily je odhodlaná zůstat na její straně, ačkoliv Lindenovy city jsou stále rozpolceny mezi jimi dvěma.

Mezitím Rowanovo zapojení v podzemním odporu nutí Rein dostat se k němu dřív, než udělá něco, čeho by mohl litovat. Po cestě ale zjišťuje znepokující informace, které mohou mít dopad na její budoucnost - a dozvídá se o věcech z minulosti jejich rodičů, které jí nikdy neměli šanci vysvětlit.
V dechberoucím závěru trilogie Zahrada nesmrtelnosti od Laren DeStefano bude vše, co Rein znala, nenávratně zničeno.

Sever je třetí a závěrečný díl trilogie Zahrada nesmrtelnosti. První dva díly série, Past a Horečka, které vyšly i u nás v češtině, se mi líbily a tak jsem byla nesmírně zvědavá, jak to všechno dopadne. Sever je posledním dílem této série a proto bylo na čase, aby byly zodpovězeny všechny nedořešené otázky. A že jich bylo. Podaří se Rein najít svého bratra? Najde se lék na virus? A vybere si Lindena nebo Gabriela?

Sever začíná tam, kde minulý díl skončil. Rein se podařilo vymanit se ze spárů Vaughna a už není jeho pokusný objekt pro lékařské experimenty. S pomocí Lindena nachází útočiště u Reeda, bratra doktora Vaughna, který se od něj liší v mnoha směrech. Rein stále doufá, že najde svého bratra, který se mezitím připojil k hnutí odporu proti hledání léku. Pokračuje v pátrání, ale to ji zavede na místa, která nečekala, že ještě někdy uvidí. Odhaluje nové skutečnosti a zdá se, že najít lék je mnohem důležitější, než si myslela. A ne všechno, co zatím o viru slyšela, je pravda..

Lauren de Stefano se daří čtenáře do poslední chvíle držet v nevědomosti. Představovala jsem si mnoho různých konců, jak to mohlo dopadnout, ale Lauren mě dostala. Poslední díly mají být velkolepé finále, kterými vše skončí. A já si nejsem jistá, jestli se mě konec této série zrovna líbí. Ale začnu od začátku.

V knize se opět setkáváme se známými postavami. Rein je v tomto díle poněkud pasivnější a já jsem se často ptala- kde je ta holka, která držela svůj život pevně v rukou? Zhruba prvních sto stran, Rein odpočívá se založenýma rukama v Reedově domě a mluví o tom, že chce najít bratra. Jen o tom mluví a nejedná. Souvisí s tím i to, že se v první třetině knihy nedozvíte nic nového.

Jistě, společnost ji dělá Linden, takže to není úplně nuda. Lindena jsem si po tomto díle oblíbila.Teď se naplno projevila jeho povaha a můžu říct, že rozhodně to není slaboch. Velký pokrok učinila také Cecily, dospěla a už nemá s tou ufňukanou holčičkou z prvního dílu, nic společného. A ptáte se kam zmizel Gabriel? Někam do pozadí a zmínka o něm je až na konci.

Z příběhu tak prakticky vypadla romantická linka. Gabriela jsem nikdy neměla moc ráda, protože se moc neprojevuje a tak mi nechyběl. Mezi ním a Rein není ta správná chemie. Čekala jsem, že se v knize budou hodně řešit city a to, koho si Rein vybere. Můžu prozradit, že s jedním z nich Rein opravdu skončí, ale přišlo mi, že přestala řešit city a vzala to, co na ni zbylo..

Chtěla jsem se dozvědět více o světě a viru, ale opět jsem dostala jen malý kousek informací. Rein zjistí spoustu šokujících a zajímavých věcí, ale ty všechny nějak vyšumí. Autorka vždycky nakousne něco velkého, ale dál už se tomu nevěnuje. Jakoby nevěděla, jak s z toho vymotat a sérii ukončit. A výsledek je takový, že se vše nějak ukončí samo od sebe, protože se to ani nikdy doopravdy řešit nezačalo.

Knížka je čtivá, má spád, ale ve čtení mě nejvíce hnala zvědavost, jak to skončí. Může se zdát, že knihu jenom kritizuji, ale to neznamená, že by nebyla dobrá. Jen to zkrátka není, takové zakončení série, jaké bych si já, a nejspíš i většina čtenářů, přála.Nemůžu autorce odpustit pár nesmyslných scén, které napsala, aby se jí povedlo nějak rozmotat a popostrčit děj. Sever určitě stojí za přečtení, jen čekejte, že závěr je hořkosladký a zvědavého čtenáře moc neuspokojí.