Recenze: Eleanor a Park

19. července 2015 v 22:32 | Aires |  Recenze
Autor: Rainbow Rowell
Série: -
Žánr: YA
Počet stran:335
Nakladatelství: YOLI, 2014
Romance ze školního prostředí, neobvyklá je v tom, že hlavní hrdinka není nejkrásnější holka na škole a její milý není nejúžasnější borec; ona je obyčejná, trochu při těle, on nenápadný kluk s částečně asijskými předky. Jejich zvolna se vyvíjející vztah překvapí je samotné a je líčený tak, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře.

Na tuhle knihu jsem se opravdu těšila. Všude jsem na ni četla jen samou chválu, našlo se opravdu jen pár lidí, které dojemný příběh Eleanor a Parka neuchvátil. Byla jsem namlsaná z recenzí a zvědavá, čím mě tahle kniha ohromí.

Příběh je o jedné velké první lásce. Eleanor a Park. Ti dva se potkají v autobuse. Píše se rok 1986 a Eleanor se právě stěhuje se svou početnou rodinou do nového domu. První den v nové škole se jí příliš nedaří, protože mezi své spolužáky nezapadá. Se svou bujnou hřívou zrzavých vlasů, pár kily navíc a se svým směšným oblečením vypadá jako podivínka, a je terčem posměchu. Jediný, kdo se jí nesměje, ale pouze se ji snaží ignorovat, je Park. Chodí oblečený v černém, bez walkmana nedá ani ránu a nos má zabořený v komiksech. Slituje se nad Eleanor a nechá ji si sednout v autobuse. Uvolní jí své místo a tím všechno začíná..

Není to láska na první pohled, dokonce ani na druhý nebo třetí..Týdny vedle sebe jen mlčky jezdí do školy. Park je ztracený ve svém světě hudby a čte si komisky. Eleanor se mu dívá přes rameno. A on proto začne otáčet stránky pomaleji a časem jí začne časopisy a kazety půjčovat domů. A tak mezi nimi vzklíčí něco naprosto nečekaného..

Nikdy nebude vypadat krásná. Vypadá jako umění a to nemá být krásné, má přimět člověka, aby něco cítil." Takhle vnímá Park svoji první lásku.

Tihle dva se k sobě zdánlivě vůbec nehodí. Park je Korejec, zatímco Eleanor pochází z rozvrácené rodiny a doma zažívá peklo se svým nevlastním otcem. Ani jeden z nich úplně nezapadá mezi své vrstevníky. Autorka tak ukazuje, že láska může spojit i ty nejpodivnější dvojice. A příběh Eleanor a Parka je opravdu jemný a citlivý. Kniha je napsaná čtivě a střídá se v ní vyprávění z pohledu Eleanor a Parka. Autorka na to jde pěkně pomalu, od půjčování komiksů, přes první pohledy, až po vodění za ručičku. Vše je napsané tak uvěřitelně, že by to mohlo potkat každého z nás. Zkrátka je to roztomilá ťuťu ňuňu kniha, která vám přiroste k srdci.

Nebýt pár věcí, označila bych ji jako úžasnou..ALE..Nečekejte žádnou akci. Tempo knihy je opravdu rozvláčné. Jejich postupné sbližování je hezké, ale když dvě stě stran čtete jenom o tom, jak po sobě koukají, začnete se nudit. Pravda je taková, že v knize se prakticky nic neděje. Už chápu poslední větu anotace- když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře. Ano, když se ti dva chytli za ruku, opravdu jsem si oddechla - úlevou, že se konečně něco děje.

Z hlavních postav mi byl mnohem sympatičtější Park. Eleanor si moje sympatie nezískala. Je uzavřená, má komplexy ze své postavy a její sebevědomí je hluboko pod bodem mrazu. Je neustále pesimistická a nedokáže uvěřit tomu, že by ji mohl někdo mít rád. Nejvíce nemůžu Eleanor odpustit to, že se nepokouší ochránit své sourozence před agresivním otcem.. Rainbow Rowell se pokusila přiblížit ji čtenářům a udělat z ní obyčejnou dívku, ne silnou hrdinku.. Ovšem mě se zdá, že stvořila bábovku, která před problémy utíká, je se vším smířená, klopí hlavu a lituje se. Takže mi prosím odpusťte, ale Eleanor nemám ráda.

Dojem mi trochu spravil konec, který nabral rychlý spád. Je ovšem otevřený, takže pozor, jestli v knihách nemáte rádi nedořešené záležitosti. Kniha se mi líbila, je to jednoduchý romantický příběh o úplně obyčejných věcech, ale není to zázrak. Pokud hledáte knížku, která vás možná pohladí na duši, u které si odpočinete a počtete si o jedné nesmělé lásce, je to ta pravá kniha pro vás. Pěkná jednohubka na letní odpoledne.