Recenze: Běsni a zuř

16. srpna 2015 v 14:01 | Aires |  Recenze
Autor: Becky Masterman
Série: Brigid Quinn #1
Žánr:krimi thriller
Nakladatelství: Moba, 2015
Brigid Quinnová dlouhá léta sloužila u FBI jako návnada na nebezpečné sexuální predátory a do předčasné výslužby si odnesla řadu nepěkných zkušeností a trpkých vzpomínek. Nyní se ve vyprahlém arizonském Tucsonu snaží nevyčnívat z davu a žít všední život snovým manželem Carlem a se dvěma psy. Vše se ovšem mění v okamžiku, kdy ji dostihne temná minulost a řidič dálkových kamionů Floyd Lynch se dozná k nechvalně proslulé sérii vražd na Route 66, Brigidině velkému nevyřešenému případu, při němž navíc došlo k únosu a zabití její mladé chráněnky Jessiky. Lynch výměnou za doživotí policii nabízí, že zavede vyšetřovatele k Jessičinu nikdy nenalezenému tělu…

Brigid Quinn se snaží zapomenout na svou minulost. Žije šťastně se svým novým manželem, Carlem, a jejich dvěma mopslíky v pěkném domě v Tusconu v Arizoně. Své dny tráví procházkami, hledáním kamenů v říčním korytě a snahou naučit se vařit.

Ještě před několika lety byla agentkou FBI. Pracovala v utajení, jako návnada pro obchodníky s bílým masem, vrahy a sexuální predátory. Dělala to devět let, což je o pět let více, než obvykle trvá, aby agent dojel na syndrom vyhoření nebo rozpad rodiny. Teď je v důchodu a připadá si, jako kdyby dočasně hrála divadelní roli, ,,ženu jistého věku, bydlící na jihozápadě,,.

Minulost ale neumírá, a tak jednoho dne Brigid překvapí, když jí na zvonek zazvoní místní šerif. Zatkli Floyda Lynche, který prohlašuje, že je sériový vrah z Route 66 a má na svědomí vraždy tuctu žen. Tenhle případ je jeden z nejtěžších její kariéry a zůstal nevyřešený. Navíc při něm Briqid přišla o svou kolegyni Jessicu, která tenkrát dělala návnadu. Byl to pro ni její první, a také poslední úkol. Nepodařilo se jí přelstít vraha. Její tělo se nikdy nenašlo a Brigid plane touhou a vztekem vyřešit tento případ jednou provždy.

Zdá se, že Lynch zná všechny podrobnosti, které může vědět pouze pravý vrah. Ale Brigid na tom něco nesedí..A tak se pouští do vyšetřování na vlastní pěst a ocitá se na tenkém ledě. Je přesvědčená, že FBI má špatného muže a pravý vrah běhá venku na svobodě. Zdá se, že jí někdo chce umlčet a její život je v ohrožení.

Mám takový malý varovný signál, který mi v nebezpečných časech prokazoval dobrou službu. Cuká mi nerv po straně krku. Nevím, proč nezacukal, když jsem poprvé zahlédla tu bílou dodávku, starou a špinavou, jak stojí na mostě a řidič se opírá v otevřeném okénku a shlíží do vyschlého řečiště. Možná že už mému vnitřnímu varovnému systému docházejí baterky.

Briqid je temperamentní akční dáma, která vás přesvědčí, že i před prahem šedesátky má energie na rozdávání. Ze začátku jsem měla strach, jak se mi podaří se sžít se starší postavou, ale brzy se ukázalo, že k obavám není důvod. Briqid je možná v důchodu, ale rozhodně to není žádná vetchá stařenka. Duší je pořád mladá. Je vynalézavá, tvrdohlavá a umí si poradit za všech okolností. Vyniká i svým cynickým humorem a u jejích hlášek se určitě zasmějete. Rychle jsem si ji oblíbila a považuji ji za jedno z největších plus této knihy.

Ovšem i Brigid dělá chyby a občas je trochu unáhlená. Za každou cenu se snaží utajit svou minulost před svým manželem. Bojí se, že kdyby zjistil, že je ve světě vražd jako doma, opustil by ji. V knize je tak vidět kontrast mezi jejím tajným já, které chce honit devianty a tím druhým, které touží vést poklidný život. Běsni a zuř je i o tom, jestli láska může přežít ve světě násilí.

Když se mě někdo zeptal, čím jsem se živila, odpovídala jsem, že jsem vyšetřovala porušování autorských práv. Tím jsem konverzaci vždycky zabila, protože každý si někdy stáhl nějaký ten film.

I přes pokročilý věk Brigid nemá problém pronásledovat vrahy a pořád je zběhlá v bojovém umění. Kniha je tak plná akce. Vše se točí kolem případu z Route 66. Zápletka je dobře promyšlená a moc se mi líbilo, že se na vraždu podíváte i z trochu jiného pohledu, než je obvyklé. Příběh je napínavý a autorka nešetří překvapivými zvraty. Určitě se nemusíte bát, že byste hned na začátku vše odhalili. Kniha je velmi čtivá, a jakmile se do příběhu ponoříte, budete otáčet stránky jednu za druhou. Zpomalit je téměř nemožné.

Thrillery moc často nečtu, a tak pro mě Běsni a zuř byla příjemným překvapením a ukázala mi, že i tento žánr mi má, co nabídnout. Podle mě je to velmi podařený debut a doufám, že i v dalších dílech autorka udrží vysoko nastavenou laťku.