11. září 2015 v 23:45 | Aires |  Recenze
Autor : Aimee Carter
Série: The Blackcoat Rebellion #1
Žánr: YA, dystopie
Nakladatelství: Harlequin Teen, 2013
Můžeš být VII. Pokud se vzdáš úplně všeho.

Pro Kitty Doe, se to zdá jako snadná volba. Může svůj život strávit buď jako III ve věčné bídě a klanět se před výše postavenými, anebo se může stát VII a připojit se k nejmocnější rodině v zemi.

Pokud řekne ano, bude Kitty maskována, chirurgickými zákroky přeměněna na Lilu Hart, neteř ministerského předsedy, která zemřela za záhadných okolností. Jako členka rodiny Hartových, bude slavná. Bude zbožňovaná. Ale je tu jeden háček. Musí také zastavit vzpouru, kterou Lila tajně podporovala, vzpouru v kterou Kitty věří. Tváří v tvář hrozbám, spiknutí a životu, který není její vlastní, se musí rozhodnout, kterou cestou si vybere. Musí se naučit, jak se stát více, než jen pěšákem v pokřivené hře o moc, které teprve začíná rozumět.

Představte si společnost, kde všichni mají své místo. Poté, co se svět ocitl na okraji zániku, kvůli přelidnění a ubývajícím zdrojům, převzal zemi nový vůdce a zavedl systém, který spočívá v rozdělení občanů do sedmi kategorií. Každý absolvuje test, který určí, jak se bude jeho život vyvíjet. Rozhodne o tom, jestli budete zametat chodníky nebo se přidáte k té nejmocnější elitě v zemi. Čím vyšší kategorie, tím větší šance na štěstí, bohatství a dlouhý život.

Krk sedmnáctileté Kitty Doe právě zdobí nová značka- III. A ta pro ni nevěstí nic dobrého. Kvůli ní se musí vzdát svého románku se svým přítelem Benjim a navždy žít v bídě. V zoufalství uteče a dopustí se přestupku. Aby nebyla potrestána, musí kývnout na nabídku záhadného muže. Ten jí slíbí, že z ní udělá VII, ale bude za to něco chtít.. Její identitu.

Kitty je chirurgicky přeměněna na neteř ministra, Lilu Hart. Spolu s jejím obličejem, po ní zdědí všechno. Její tvář, prominentní postavení i snoubence Knoxe. Musí se naučit vystupovat přesně jako ona a plnit její úlohu. A především musí riskovat svůj život a podpořit revoluci, kvůli které Lila zemřela. Kitty je odhodlaná bojovat za rovnoprávnost pro všechny občany, protože to může být jediná úniková cesta a způsob, jak být znovu sama sebou.

Zavřel jsem oči a přemýšlela. Kdybych odmítla, budu mrtvá. Ale jestli řeknu ano, co se stane pak? Byla bych Lila Hart. Po zbytek mého života, bych musela nosit tvář někoho jiného, slyšet na jiné jméno a žít život někoho jiného. Ale aspoň budu naživu. Dýchala jsem pomalu, nutila sama sebe, nepodlehnout panice. Byl jsem to stále já, nebo nebyla? Pořád jsem se cítila jako já. Pořád jsem myslela jako já. Nemohli mi to všechno vzít, bez ohledu na to, co udělali s mým tělem. Možná jsem vypadala jako Lila Hart, ale pořád jsem byla Kitty Doe.

Dystopie mám ráda, ale občas jsem z nich trochu unavená a tak s nadšením vítám každou knihu, která do tohoto žánru přinese něco nového. Pawn mi doslova vlila energii do žil, protože je perfektní od začátku až do konce. Možná se na první pohled moc neliší od těch ostatních. Máme tu Ameriku, kategorie pro občany a přísný systém, jehož porušení se trestá. Naštěstí tu nejsou žádní zombíci nebo jiné epidemie. Pawn je spíše o politických intrikách. Nenechte se odradit slovem politika, tady se bojuje o ušlechtilé věci, jako je rovnoprávnost. A autorka dokázala ze všech svých nápadů vyždímat opravdu maximum. Navíc píše nesmírně čtivě a příběh je plný napětí, lásky a zrady.

Kitty mi rychle přirostla k srdci. Má rozum a umí ho používat. Je to sympaťačka, a i když je zamilovaná, není to rozbouřená hormonální troska, jako jiné hrdinky. Její hlášky dodávají knize šťávu. Jejím vyvoleným je Benji, kamarád z dětství. Nemůžete si ho neoblíbit, protože je opravdu sladký. A pak je tu Knox, její nový snoubenec, který má také srdce na pravém místě. Vypadá to na milostný trojúhelník, ale Kitty je překvapivě stálá a hned se nevrhá do nové náruče. Uvidíme, ráda se nechám překvapit, jestli to tak zůstane i v dalších dílech.

Knížku můžu určitě všem doporučit. Zařadila se mezi mé nejoblíbenější série a už si brousím zuby na další díl. Nebojím se i říct, že to je možná nejlepší kniha, jakou jsem zatím v angličtině četla. Otáčela jsem stránku za stránkou, příběh rychle utíká a je v něm pár okamžiků, u kterých zůstala civět s otevřenou pusou. Ke knize sedí i název Pawn- Pěšák, podle šachové figurky, protože Kitty je opravdu pěšák. Náhodou se přimotala do hry o moc. Myslím, že prvním dílem tento boj teprve začíná a z politického kolbiště se přesune na válečné pole. Vážně jsem moc zvědavá, jestli jim dá Kitty šachmat.