22. listopadu 2015 v 21:15 | Aires |  Recenze
Lži a další lži.
Pravá láska. Pravda.

Vítejte v báječné rodině Sinclairových.
V naší rodině nemáme zločince.
V naší rodině nemáme feťáky.
V naší rodině nemáme černé ovce.

Moře pochvalných recenzí, které ji vynáší do nebes. Goodreads kniha roku v kategorii young adult. Kniha ve které je tolik lží, že nevíte, jestli je mezi nimi ukrytý aspoň střípek pravdy. Tohle všechno činí z Ostrova lhářů knihu, na kterou jsem byla nesmírně zvědavá. Takže, co je na Ostrově lhářů tak zvláštního? Všechno. A věřte, že tohle není lež.

Všichni lžou. Tohle úsloví platí v rodině Sinclairových více, než kdekoliv jinde. Své o tom ví Cadence, nejstarší z vnoučat rodiny Sinclairových. Cadence, Gat, Mirren a Johnny. Říkají si Lháři. Všichni jsou stejně staří. Každé léto jezdí na soukromý rodinný ostrov a užívají si prázdniny, slunce a moře. A pak přijde léto, kdy je Lhářům patnáct let. Ten rok se zdá být všechno ještě lepší, než jindy. Pro Cadence je to šťastné léto poznamenané první láskou. Až do té nehody, při které si poraní hlavu. Poté si nepamatuje, co se stalo. O dva roky později se Cadence vrací na ostrov, aby si užila další léto se svými Lháři. Doufá, že známé místo ji pomůže vyvolat vzpomínky...

Neměla bych vám prozrazovat už ani o kousek víc, jinak vám uteče zásadní pointa knihy - moment překvapení. Postupné odhalování pravdy a překvapení je to, na čem tato kniha staví a co z ní dělá originální počin.

Začátek se trochu vleče. Je tu spousta jmen, skákání z minulosti do přítomnosti a pro čtenáře to může být matoucí. Vyplatí se však vytrvat. Musíte si zvyknout na neobyčejný styl psaní, který je dalším důvodem, proč na tuto knihu nezapomenete. Kapitoly a věty jsou krátké, výstižné a jednoduché. Možná až příliš jednoduché. V knize mi chybělo více popisů, abych si dovedla hlavní hrdinku lépe představit. Cadence a ostatní Lháři mi tak přišli stejně vzdálení, jako kdyby oni byli na svém ostrově a já na ně jen mávala ze břehu. O jejich povaze je jasné jen to, že všichni jsou veselí a bezstarostní.

Všichni Lháři mají důležitou roli, ale hlavní postavou a vypravěčkou příběhu je právě Cadence. Z jejího vyprávění je cítit, že nad ostrovem leží za závojem lží nějaký temný stín. Ono tajemství se dozvíte na konci. Závěr je vskutku překvapivý a silný, jako výbuch supernovy. Zahraje vám na city a kvůli němu je při čtení Ostrova lhářů doporučenou výbavou kapesník. Musím ocenit autorčin nápad a propracovanost knihy, protože se jí povedlo vytvořit něco jedinečného. Věřte, že takovou knihu jste ještě nečetli. Chápu, proč Ostrov lhářů oslovil tolik čtenářů. Zaujal i mě, ale na jeho konci jsem nebrečela jako želva, protože jsem s hlavními hrdiny necítila dost velké propojení.

Tohle malé minus si u mě kniha vyžehlila díky tomu, že v ní najdete i několik krásných myšlenek, které ji dodávají hloubku. Ostrov lhářů má zvláštní atmosféru. Tahle kniha je v mnohém jiná. Jestli máte chuť pustit se do čtení něčeho neobvyklého a užít si trochu překvapení a dojetí, Ostrov lhářů je správná volba. A rada na závěr- neočekávejte od ní zázraky. Očekávejte neočekávatelné.

Za recenzní e-knihy děkuji nakladatelství Host.