Recenze: Mezi láskou a smrtí

30. ledna 2016 v 16:38 | Aires |  Recenze
Autor: Meg Cabot
Série: Abandon, 1.díl
Počet stran:272
Nakladatelství: Knižní klub, 2012
Sedmnáctiletá Pierce se málem utopila v bazénu na zahradě domu svých rodičů a vyvázla jen zázrakem. Událost byla posledním hřebíčkem do rakve rozkládajícího se manželství jejích rodičů a Pierce se s maminkou přestěhovala do ostrovního městečka, kde žije i babička a strýček s pochybnou pověstí. Po počátečních obtížích nachází ve škole nové přátele a setkává se i s tajuplným, ponurým, lehce agresivním, ale právě proto nesmírně atraktivním Johnem Haydenem, který se objevuje vždy, když to Pierce čeká nejméně, ovšem zaručeně přesně ve chvíli, kdy potřebuje jeho pomoc. Pierce o něm docela jistě ví jen jediné - je temný, půvabný a neodolatelný, ale není to žádný anděl. Kdyby mu propadla, byla by navždy odsouzena k existenci v místech, která ji děsí a kam se v žádném případě nechce vrátit...

Jak to asi dopadne, když se zapletete se samotnou Smrtí?

Sedmnáctiletá Pierce zakopla a upadla. Utopila se v bazénu na zahradě před domem. Myslíte, že tím příběh končí? Ale kdepak, tím všechno teprve začíná. Pierce prodělala klinickou smrt a na hodinu zemřela. Voda byla ledová a to ji zachránilo. Tak si její zázračné oživení vysvětlují lékaři. Nikdo ovšem neví, jak to bylo doopravdy.

Pierce se podívala na druhou stranu a ví, co ji tam čeká. Lidé stojící ve frontě na loď, která je odveze na druhý břeh. A jeden záhadný, přitažlivý muž, kterého Pierce už jednou potkala na hřbitově, když byla jako malá na dědečkově pohřbu. Tehdy oživil mrtvou holubici a Pierce si myslela, že byl jen výplodem její fantazie. John je ovšem skutečný a je pánem Podsvětí. A teď se znovu setkávají v jeho říši mrtvých. Poznal ji, odvedl ji sebou a ona tak zmeškala svou loď. Pierce by správně měla zůstat mrtvá a strávit zbytek věčnosti po jeho boku.

Jenže Pierce chce žít. A tak na Johna vychrstne hrnek s čajem a najde dveře, které ji vrátí do jejího světa. Její oživení má ale následky. John na její útěk nezapomněl a od té doby se jí zjevuje jako její ochránce. Pierce je totiž v obrovském nebezpečí. Porušila pravidla a Smrt ji chce zpátky.

"Nemůžeme ho oživit. "
Odpověděla jsem, zaskočená otázkou. Hladil ptáčka, který byl zcela jistě mrtvý. "Nikdo to neumí."
"Já ano. Pokud budeš chtít."

Jestli máte chuť na trochu mytologie, Mezi láskou a smrtí vás jistě nezklame. Příběh je inspirovaný mýtem o Hádesovi a Persefoně. A Podsvětí autorka v knize popsala opravdu zajímavě. Lidé čekající na pláži na svou loď a drsní Strážci podsvětí, kteří udržují pořádek. Přidejte k tomu Johna, který všemu šéfuje, na pekelném oři a máme tu skvělé prostředí pro děj knihy. Scény, které se odehrávaly v podsvětí byly nejlepší z celé knihy a je velká škoda, že jich nebylo více.

Zbytek se totiž odehrával již v našem světě. Tradicí u YA knih je školní prostředí a to nechybí ani v této knize. Tady se projevilo malé šlápnutí vedle. Meg Cabot znovu dokázala, že psát umí. V této knize však nepředvedla celé své spisovatelské umění. Umí to lépe. Mezi láskou a smrtí má originální a neokoukaný námět. Jedinečné sympatické postavy, řada překvapení a zvratů, čtenáře dostanou. Knize však uškodilo, že ji autorka směřovala trochu jiným směrem, než jsem si představovala. Více podsvětí a Johna prosím, méně teenagerovských starostí.

Meg Cabot navíc čtenáře nešetrně vhodí do již rozjetého příběhu, který je vyprávěný z pohledu Pierce. Ta vzpomíná a vypráví, jak zemřela. Skákání z přítomnosti do minulosti v tom dělá trochu zmatek a občas není snadné se v ději zorientovat. Jakmile se ovšem vyprávění dostane až do přítomnosti, nabere spád a pak už vás příběh vtáhne a nepustí. Meg umí ve čtenáři probudit emoce a pořádně ho do své knihy zaháčkovat, takže se vám nebude chtít přestat číst.

Námět, humor a John jsou tři věci, kterých si na knize nejvíce cením. Mytologii mám ráda na všechny způsoby a správná dávka vtipu nesmí chybět. John je jen bonusem navíc, přináší do knihy tajemnou atmosféru. Netradiční postavy mám ráda a John je druhá postava smrti, s kterou jsem se v knize setkala. Prvním byl Death ze série od Daryndy Jones. John je druhý a v oblíbenosti Deathovi šlape na paty.

I když se dá děj částečně odhadnout, konec je stejně překvapivý a navnadí na další díl. Mezi láskou a smrtí má své chyby, ale je slibným začátkem nové trilogie. Uvidíme, třeba se autorce druhý díl povedlo doladit k dokonalosti.