Recenze: Slunce na útěku

19. února 2016 v 23:29 | Aires |  Recenze
Autor: František Niedl
Počet stran: 256
Nakladatelství: Moba, 2016
Anotace: Několik krásných a prosluněných dní se jako mávnutím proutku mění v něco nedefinovatelného, v něco, s čímž se dosud lidstvo nesetkalo.
Mike a Bessy, hlavní hrdinové této knihy, přežili katastrofu nevídaných rozměrů jen díky náhodě v krytu ve Skalistých horách. Po dvou relativně klidných měsících se rozhodnou svůj úkryt opustit a vydávají se hledat další přeživší. Krajina, kterou znali, se změnila k nepoznání. A přesto i v tomto fantaskním a mnohdy děsivém světě neztratili lidé většinu svých dřívějších vlastností, takže vedle zla nepřestává existovat dobro a vedle zbabělosti zase neobyčejná odvaha a touha po životě.

Představte si konec světa. Konec civilizace, jak ji známe.
Večer uléháte se západem slunce, ale další slunečný den už nikdy nepřijde.
Za okny jen šeď, prach, nic..žádný život, jen chlad a číhající smrt.

Mike a Bessy. Spojuje je přátelství a touha přežít. Jen náhodou se jim povedlo uniknout a v bezpečí přečkat katastrofu nevídaných rozměrů, která po sobě zanechala jen spálenou zem a smrt. Teď, po dvou měsících konečně mohou opustit svůj úkryt a vydat se vstříc nebezpečnému a radioaktivitou zamořenému světu tam venku. S nejmodernějším vybavením mají naději přežít 12 dní. Podaří se jim během té doby najít další lidi nebo nedotčené místo vhodné k přežití? Existují vůbec další přeživší? Nebo jsou snad poslední?

Čeká je cesta plná překážek, kdy se budou muset vypořádat nejen s nepříznivými podmínkami, ale i s lidmi, kteří se nezastaví před ničím. Na vlastní kůži si prožijí peklo a otestují, co všechno jsou schopni zvládnout. A přeroste jejich přátelství snad v něco víc?

Živí budou závidět mrtvým. A lidé se budou bát lidí.

Slunce na útěku je ryze postapokalyptická kniha. Konec světa není novinkou, ale v tomto případě ho autor stvořil opravdu nemilosrdně krutý. Lidem se povedlo vyhladit sami sebe a teď za to mohou jen pykat. Kniha vám nabízí to nejlepší, co ke správnému postapo příběhu patří. Autor se s hlavními hrdiny nepáře a ti se musí poprat se spoustou ošemetných situací. Můžete tak počítat se spoustou akce, nebezpečím, srdce a nervy drásajícími scénami.

Kniha je napsaná ve třetí osobě. Začátek je vlažný a možná někoho předčasně odradí, jelikož to pravé čtenářské potěšení přijde až poté, co Mike a Bessy opustí svůj bunkr. Naštěstí na to nemusíte čekat dlouho. Na hovorový styl autora je nutné si zvyknout. Po prvních dvou kapitolách jsem měla nutkání knihu odsoudit jako průměrnou. Vyplatí se však vyčkat. Vše se s každou stránkou zlepšuje. A konec je ukázkově překvapivý, díky němu se kniha rozhodně mezi průměrné zařadit nedá. Můžete se jen domýšlet, jak to všechno vlastně skončí.

Jediné, co knize ubírá na kráse, jsou hlavní hrdinové. Chybí tu nějaký opravdu sympatický hrdina, třeba drsný klaďas typu Daryl z Živých mrtvých. Bessy vše zvládá s přehledem, zatímco Mike je zhýčkaný mladík, který se potřebuje pochlapit. V průběhu knihy sice projde velkým vývojem, ale ze začátku se chová dost nemožně. Můžete tak sledovat, jak se s koncem světa vypořádá úplně obyčejný člověk, ale těžko vám výrazně přiroste k srdci.

Velká škoda volby jeho charakteru, protože jinak je kniha čtivá a dějem velmi uvěřitelná. Jak název napovídá, tohle není sluníčkové čtení pro jemné duše. Z představy toho, jak by mohl náš svět jednou mohl skončit, vám nebude zrovna nejlépe. A František Niedl vás nechá si tohle prožít skoro na vlastní kůži. A tak je to správně, k tomuto žánru drsná realita patří. Vyzkoušejte si - přežili by jste?

Recenze: Jackaby

15. února 2016 v 18:50 | Aires |  Recenze
Autor: William Ritter
Série: Jackaby, 1.díl
Počet stran: 280
Nakladatelství: Host, 2015

Anotace: Abigail Rooková právě přicestovala do Nového Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva, který se specializuje na paranormální jevy, jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého - což zahrnuje i pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborné hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že je to nelidská stvůra, jejíž existenci policie - s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea - vytrvale popírá.

Někteří trvají na tom, že je šarlatán. Jiní jej vychvalují jako dar z nebes. Jeho jméno je R.F. Jackaby, detektiv, který se specializuje na paranormální jevy a objasňuje neobjasnitelné. Vidí i to, co ostatním zůstává skryto. Jeho svět se hemží rarachy, vílami a dalšími podivuhodnými tvory. Lehce vás zbaví všech potíží s nadpřirozenem, protože jeho bystrému oku nic neunikne. Snad jen obyčejné, ale podstatné detaily.

Právě proto Jackaby potřebuje asistentku, konkrétně mladou Abigail Rookovou, která právě přicestovala do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Abigail nutně potřebuje práci a náhodou se setkává s excentrickým podivínem, detektivem Jackabym. Jelikož je Abigail všímavá a s detektivem se skvěle doplňuje, získá místo jeho asistentky. Hned během prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu. Ve městě řádí sériový vrah. Stojí před nimi velká výzva. Musí odhalit, kdo nebo co je vrah a zneškodnit jej dříve, než přibudou další oběti.

,,Nevěřím na všechny ty okultní záležitosti. Nevěřím na domácí skřítky, šotky a na Santa Clause. ″
,,Jistě, že ne, to by byla hloupost. Tedy, nemyslím pochopitelně šotky a skřítky, ty jsou skuteční, ale ty nesmysly se Santa Clausem. ″

William Ritter přináší čtenářům příběh plný nadpřirozena, neotřelého humoru a napětí. Ale tou pravou třešničkou na dortu, která dělá tuto knihu jedinečnou, je detektiv R.F. Jackaby, který je vážně podivín. Kam se na něj hrabe Sherlock Holmes, ten nevidí skřítky a další podivné bytosti na každém kroku. Stejně jako jeho jmenovaný knižní předchůdce, i Jackaby nosí stylovou čepici, k případům přistupuje vědecky a ostatní si o něm myslí, že je blázen. A nemůžete se jim divit. Jackaby, soukromý poradce pro nadpřirozené jevy, nosí v kabátu kouzelnou ladičku, na hlavě čepici z vlny sněžného muže, v domě bydlí s duchem a svým předchozím asistentem Douglasem, který je vlivem nešťastné náhody dočasně kačer.

Příběh je vyprávěn z pohledu Abigail. Kromě jí a detektiva, v knize najdete i další zajímavé vedlejší postavy. Jednou z nich je například pomocný detektiv Charlie Cane. Všichni společně se pouštějí do vyšetřování a vůbec netuší, proti čemu stojí. Detektivní zápletka je zajímavá, ale vraha nejspíše odhalíte dříve, než by jste si přáli. Jeho vstup na scénu je poněkud nápadný. Průhlednou a jednoduchou zápletku ovšem plně vyváží charakter detektiva R.F Jackabyho a celková originalita knihy.

Má čapka, slečno Rooková, je vyrobena z vlny jednoho z posledních sněžných mužů, obarvena směsí, kterou namíchala samotná baba Jaga, a upletla mi ji k narozeninám má dobrá přítelkyně Agatha. Agatha je navíc lesní víla a lesní víly se většinou o pletení nezajímají. A teď mi povězte, jestli snad moje čepice není cennější, než kdyby byla z nejjemnějšího hedvábí?

Zapomeňte na potvůrky, které na vás číhají na stránkách obyčejných knih. Upíři, vlkodlaci, víly. Ve světě R.F Jackabyho je najdete také, ale ten je mnohem pestřejší. Uznejte, v kolika knihách najdete leprikóny, trolly a domácí skřítky? A to vše prosím najednou. Svoji velkou roli tu má i duch a jedna kachna.
Pokud vás ještě nenalákala kombinace Sherlocka Holmese, doktora Who a nadpřirozena, kniha na vás vytasí svoji poslední zbraň. A tou je ironie a humor. O vtipné příhody a hlášky není nouze. Je prakticky zaručené, že si čtení budete užívat a skvěle se bavit.

"Nenechte se zabásnout!" nabádala jsem ho naléhavě.
"To mi připomíná," řekl Jackaby a zastavil se, "že u mě v kanceláři je sklenice nadepsaná 'kauce'. Kdybyste ode mě do večera nedostala žádnou zprávu, tak ji prostě přineste na stanici v Mason Street, ano? Bývám v první nebo v druhé cele. Budete hodná. Brzy na shledanou!"

Kniha je velmi čtivá, zábavná a čiší z ní atmosféra Nové Anglie v 19. století. Lze ji proto jen doporučit všem milovníkům historické fantasy. A pokud máte v oblibě Sherlocka nebo doktora Who, tato kniha je pro vás takřka nutnost. Je tu velká pravděpodobnost, že vás okouzlí a detektiv Jackaby vám padne přesně do noty.

Recenze: Alienated

10. února 2016 v 22:51 | Aires |  Recenze

Autor : Melissa Landers
Žánr: YA, sci-fi
Počet stran: 344
Vydání: Disney Hyperion, 2014

Před dvěma lety s námi mimozemšťané poprvé navázali kontakt. Nyní Cara Sweeney s jedním z nich sdílí koupelnu.

Cara se zúčastní první meziplanetární studentské výměny. Její rodina bude rok hostit Aelyxe, který pochází ze vzdálené planety a z druhu mimozemšťanů zvaných L'eihrs. Cara jej má doprovázet úplně všude. Brzy po jeho příletu Cara zjišťuje, že lidé a L'eihrs mají sice téměř identickou DNA, ale chladný Aelyx jí snad nemůže být cizejší. Mají společnou jedinou věc, vypadají jako lidé.Ale když se lidé začnou bouřit proti přítomnosti mimozemských studentů a roste riziko útoku na ně, Cara najde podporu u posledního člověka od kterého by to očekávala. S Aelyxem se spřátelí, ale jejich přátelství brzy skončí, když jí Aelyx odhalí pravdu o svém úkolu na Zemi. Cara bude muset bojovat nejen o svůj život, ale i o budoucnost celé své planety.

"Jo, proč myslíš, že si mě vybral?"
"To je jasné." Aelyx vzal do ruky její kadeře.
"Tvoje lesklé vlasy, zdravá pokožka, a jasné oči ukazují, že jsi dobře živená."
"Ehm, děkuji ti?"
"Ještě jsem neskončil. Jsi hodně inteligentní. Na člověka. A možná ho přitahoval tvůj poměr pasu a boků. Značí, že mu můžeš dát potomky."

Aelyx nezapře, že patří k vyspělejší rase. Je chladný, bez emocí a ve všech ohledech vyniká. Není to zrovna mistr lichotek. Na jeho charakteru se mi nejvíce líbí, že autorka dokázala přesně vystihnout úplně odlišnou mentalitu L'eihrs. Neznají lidské emoce, za každých okolností se chovají logicky a na lidi pohlížejí spíše jako na zvířata. Sice jako na inteligentní zvířata, ale pořád pro ně zůstáváme divokými zvířaty s přízemními pudy.Stejně se ze začátku dívá i na Caru. Může z tohohle vzniknout láska? Ano, může a ten postupný vývoj, kdy Aelyx poznává nejen Caru, ale i lidskou rasu obecně je velmi zajímavé sledovat.

"Co je to?" Podstrčila mu hnědou hmotu k nosu. "Voní to zatuchle."
"Je to čokoláda. Budeš ji milovat."
"To jsi říkala i o Skittles. A později jsem zvracel duhu."

L'eihrs žijí na své šedivé planetě, na které mnoho veselých barev nenajdete. Rodí se jako klony z umělých děloh. Neznají klasické pojetí rodiny. Ale i bezcitný Aelyx začne podléhat lidským slabostem a citům. Země v něm probudí emoce a nemůžu to dopadnout jinak, než že se dá do kupy s Carou. Dokud se Aelyx choval více jako mimozemšťan, než jako zamilovaný kluk, bylo to skvělé. Tenhle vývoj se však dal očekávat, stejně jako je předvídatelná celá zápletka této knihy.
"Jak můžeš být tak klidný? Já jsem nervózní i za tebe."
"To je typické jen pro lidi, že mají strach z neznáma" řekl. "Já nejsem člověk."
"Ale prosím tě. Ty nemáš ani trochu strach? ""Jsem v pohodě." Změřil si ji pohledem, chladným a prázdným. Takže nechtěl přiznat, že je nervózní. Typický chlap. Měl toho více společného s lidmi, než si uvědomoval.

Ale i tak mě kniha bavila. Byla plná zajímavých nápadů a protože to byla má první ,,mimozemšťanská,, kniha, nemám ji s čím porovnat. Dobrý dojem kazilo jen to, že se autorka zaměřila na love story. Podivně na mě působil i závěr, který byl trochu přitažený za vlasy. Vše se rychle zvrtlo a výsledek byl takový uspěchaný a těžko uvěřitelný. Několik věcí mi tam úplně nehrálo.

Alienated však mohu doporučit. Měla své chyby a slabá místa, ale přesto je to kniha čtivá, vtipná a s neobvyklým nápadem. Navíc angličtina je v ní vcelku lehká a zvládne ji i méně zkušený čtenář. A ta krásná obálka! :) Pokud od ní očekáváte to, čím je - lehké young adult čtení jak vyšité, nejspíš vás nezklame.

Vychází v únoru

8. února 2016 v 23:31 | Aires |  Kdy co vyjde/vyšlo

Zrcadlení (Šepotání #3) - A.G. Howard - CooBoo