Recenze: Alienated

10. února 2016 v 22:51 | Aires |  Recenze

Autor : Melissa Landers
Žánr: YA, sci-fi
Počet stran: 344
Vydání: Disney Hyperion, 2014

Před dvěma lety s námi mimozemšťané poprvé navázali kontakt. Nyní Cara Sweeney s jedním z nich sdílí koupelnu.

Cara se zúčastní první meziplanetární studentské výměny. Její rodina bude rok hostit Aelyxe, který pochází ze vzdálené planety a z druhu mimozemšťanů zvaných L'eihrs. Cara jej má doprovázet úplně všude. Brzy po jeho příletu Cara zjišťuje, že lidé a L'eihrs mají sice téměř identickou DNA, ale chladný Aelyx jí snad nemůže být cizejší. Mají společnou jedinou věc, vypadají jako lidé.Ale když se lidé začnou bouřit proti přítomnosti mimozemských studentů a roste riziko útoku na ně, Cara najde podporu u posledního člověka od kterého by to očekávala. S Aelyxem se spřátelí, ale jejich přátelství brzy skončí, když jí Aelyx odhalí pravdu o svém úkolu na Zemi. Cara bude muset bojovat nejen o svůj život, ale i o budoucnost celé své planety.

"Jo, proč myslíš, že si mě vybral?"
"To je jasné." Aelyx vzal do ruky její kadeře.
"Tvoje lesklé vlasy, zdravá pokožka, a jasné oči ukazují, že jsi dobře živená."
"Ehm, děkuji ti?"
"Ještě jsem neskončil. Jsi hodně inteligentní. Na člověka. A možná ho přitahoval tvůj poměr pasu a boků. Značí, že mu můžeš dát potomky."

Aelyx nezapře, že patří k vyspělejší rase. Je chladný, bez emocí a ve všech ohledech vyniká. Není to zrovna mistr lichotek. Na jeho charakteru se mi nejvíce líbí, že autorka dokázala přesně vystihnout úplně odlišnou mentalitu L'eihrs. Neznají lidské emoce, za každých okolností se chovají logicky a na lidi pohlížejí spíše jako na zvířata. Sice jako na inteligentní zvířata, ale pořád pro ně zůstáváme divokými zvířaty s přízemními pudy.Stejně se ze začátku dívá i na Caru. Může z tohohle vzniknout láska? Ano, může a ten postupný vývoj, kdy Aelyx poznává nejen Caru, ale i lidskou rasu obecně je velmi zajímavé sledovat.

"Co je to?" Podstrčila mu hnědou hmotu k nosu. "Voní to zatuchle."
"Je to čokoláda. Budeš ji milovat."
"To jsi říkala i o Skittles. A později jsem zvracel duhu."

L'eihrs žijí na své šedivé planetě, na které mnoho veselých barev nenajdete. Rodí se jako klony z umělých děloh. Neznají klasické pojetí rodiny. Ale i bezcitný Aelyx začne podléhat lidským slabostem a citům. Země v něm probudí emoce a nemůžu to dopadnout jinak, než že se dá do kupy s Carou. Dokud se Aelyx choval více jako mimozemšťan, než jako zamilovaný kluk, bylo to skvělé. Tenhle vývoj se však dal očekávat, stejně jako je předvídatelná celá zápletka této knihy.
"Jak můžeš být tak klidný? Já jsem nervózní i za tebe."
"To je typické jen pro lidi, že mají strach z neznáma" řekl. "Já nejsem člověk."
"Ale prosím tě. Ty nemáš ani trochu strach? ""Jsem v pohodě." Změřil si ji pohledem, chladným a prázdným. Takže nechtěl přiznat, že je nervózní. Typický chlap. Měl toho více společného s lidmi, než si uvědomoval.

Ale i tak mě kniha bavila. Byla plná zajímavých nápadů a protože to byla má první ,,mimozemšťanská,, kniha, nemám ji s čím porovnat. Dobrý dojem kazilo jen to, že se autorka zaměřila na love story. Podivně na mě působil i závěr, který byl trochu přitažený za vlasy. Vše se rychle zvrtlo a výsledek byl takový uspěchaný a těžko uvěřitelný. Několik věcí mi tam úplně nehrálo.

Alienated však mohu doporučit. Měla své chyby a slabá místa, ale přesto je to kniha čtivá, vtipná a s neobvyklým nápadem. Navíc angličtina je v ní vcelku lehká a zvládne ji i méně zkušený čtenář. A ta krásná obálka! :) Pokud od ní očekáváte to, čím je - lehké young adult čtení jak vyšité, nejspíš vás nezklame.