Recenze: Jackaby

15. února 2016 v 18:50 | Aires |  Recenze
Autor: William Ritter
Série: Jackaby, 1.díl
Počet stran: 280
Nakladatelství: Host, 2015

Anotace: Abigail Rooková právě přicestovala do Nového Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva, který se specializuje na paranormální jevy, jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého - což zahrnuje i pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborné hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že je to nelidská stvůra, jejíž existenci policie - s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea - vytrvale popírá.

Někteří trvají na tom, že je šarlatán. Jiní jej vychvalují jako dar z nebes. Jeho jméno je R.F. Jackaby, detektiv, který se specializuje na paranormální jevy a objasňuje neobjasnitelné. Vidí i to, co ostatním zůstává skryto. Jeho svět se hemží rarachy, vílami a dalšími podivuhodnými tvory. Lehce vás zbaví všech potíží s nadpřirozenem, protože jeho bystrému oku nic neunikne. Snad jen obyčejné, ale podstatné detaily.

Právě proto Jackaby potřebuje asistentku, konkrétně mladou Abigail Rookovou, která právě přicestovala do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Abigail nutně potřebuje práci a náhodou se setkává s excentrickým podivínem, detektivem Jackabym. Jelikož je Abigail všímavá a s detektivem se skvěle doplňuje, získá místo jeho asistentky. Hned během prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu. Ve městě řádí sériový vrah. Stojí před nimi velká výzva. Musí odhalit, kdo nebo co je vrah a zneškodnit jej dříve, než přibudou další oběti.

,,Nevěřím na všechny ty okultní záležitosti. Nevěřím na domácí skřítky, šotky a na Santa Clause. ″
,,Jistě, že ne, to by byla hloupost. Tedy, nemyslím pochopitelně šotky a skřítky, ty jsou skuteční, ale ty nesmysly se Santa Clausem. ″

William Ritter přináší čtenářům příběh plný nadpřirozena, neotřelého humoru a napětí. Ale tou pravou třešničkou na dortu, která dělá tuto knihu jedinečnou, je detektiv R.F. Jackaby, který je vážně podivín. Kam se na něj hrabe Sherlock Holmes, ten nevidí skřítky a další podivné bytosti na každém kroku. Stejně jako jeho jmenovaný knižní předchůdce, i Jackaby nosí stylovou čepici, k případům přistupuje vědecky a ostatní si o něm myslí, že je blázen. A nemůžete se jim divit. Jackaby, soukromý poradce pro nadpřirozené jevy, nosí v kabátu kouzelnou ladičku, na hlavě čepici z vlny sněžného muže, v domě bydlí s duchem a svým předchozím asistentem Douglasem, který je vlivem nešťastné náhody dočasně kačer.

Příběh je vyprávěn z pohledu Abigail. Kromě jí a detektiva, v knize najdete i další zajímavé vedlejší postavy. Jednou z nich je například pomocný detektiv Charlie Cane. Všichni společně se pouštějí do vyšetřování a vůbec netuší, proti čemu stojí. Detektivní zápletka je zajímavá, ale vraha nejspíše odhalíte dříve, než by jste si přáli. Jeho vstup na scénu je poněkud nápadný. Průhlednou a jednoduchou zápletku ovšem plně vyváží charakter detektiva R.F Jackabyho a celková originalita knihy.

Má čapka, slečno Rooková, je vyrobena z vlny jednoho z posledních sněžných mužů, obarvena směsí, kterou namíchala samotná baba Jaga, a upletla mi ji k narozeninám má dobrá přítelkyně Agatha. Agatha je navíc lesní víla a lesní víly se většinou o pletení nezajímají. A teď mi povězte, jestli snad moje čepice není cennější, než kdyby byla z nejjemnějšího hedvábí?

Zapomeňte na potvůrky, které na vás číhají na stránkách obyčejných knih. Upíři, vlkodlaci, víly. Ve světě R.F Jackabyho je najdete také, ale ten je mnohem pestřejší. Uznejte, v kolika knihách najdete leprikóny, trolly a domácí skřítky? A to vše prosím najednou. Svoji velkou roli tu má i duch a jedna kachna.
Pokud vás ještě nenalákala kombinace Sherlocka Holmese, doktora Who a nadpřirozena, kniha na vás vytasí svoji poslední zbraň. A tou je ironie a humor. O vtipné příhody a hlášky není nouze. Je prakticky zaručené, že si čtení budete užívat a skvěle se bavit.

"Nenechte se zabásnout!" nabádala jsem ho naléhavě.
"To mi připomíná," řekl Jackaby a zastavil se, "že u mě v kanceláři je sklenice nadepsaná 'kauce'. Kdybyste ode mě do večera nedostala žádnou zprávu, tak ji prostě přineste na stanici v Mason Street, ano? Bývám v první nebo v druhé cele. Budete hodná. Brzy na shledanou!"

Kniha je velmi čtivá, zábavná a čiší z ní atmosféra Nové Anglie v 19. století. Lze ji proto jen doporučit všem milovníkům historické fantasy. A pokud máte v oblibě Sherlocka nebo doktora Who, tato kniha je pro vás takřka nutnost. Je tu velká pravděpodobnost, že vás okouzlí a detektiv Jackaby vám padne přesně do noty.