Recenze: Pátá vlna

26. března 2016 v 20:48 | Aires |  Recenze
Autor: Rick Yancey
Počet stran: 448
Nakladatelství: Baronet, 2014
Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu. Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra - nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Už přicházejí. Mimozemská invaze se blíží. Za pár týdnů se do našich kin přivalí Pátá vlna, takže je nejvyšší čas, si přečíst její knižní předlohu.

První vlna - Tma
Druhá vlna - Destrukce
Třetí vlna - Nákaza
Čtvrtá vlna - Invaze

Cassie ztratila všechno v den, kdy se na naší oběžné dráze objevila mateřská loď. Byl to začátek konce. Mimozemšťané, Jiní, si přišli pro naši planetu. Nekonal se žádný happyend podle vzoru katastrofických filmů. Zapomeňte na létající talíře, zelené mužíčky, obrovské stroje chrlící smrtící paprsky a epické bitvy se stíhačkami. Pravda je, že jakmile nás našli, byl s námi amen..

Viděli jste je snad stokrát. Vždycky se snesou ve svých létajících talířích nad Tokyo nebo New York, nebo pochodují krajinou v obrovských strojích, které vypadají jako mechaničtí pavouci, a vyhazují vše kolem do povětří. A pokaždé, opravdu pokaždé se lidstvo spojí aby tu hromadu vetřelců porazilo. Taková blbost. Je to asi jako kdyby šváb vypracoval plán, jak rozdrtit botu, která na něj dopadne.

Nejdřív přišla tma. Druhá vlna spláchla vše na pobřeží. Smrtelný virus přežila jen hrstka lidí. Jednou z přeživších je i Cassie. Možná je posledním člověkem na Zemi, ale musí přežít a splnit slib, který dala. Musí se pokusit najít svého malého brášku Sama. Nebude to mít ale jednoduché, všude číhá nebezpečí a nikomu se nedá věřit. Jiní jsou mezi námi a chtějí nás vyhladit. Všechny do jednoho. Jak poznat, kdo je přítel a kdo nepřítel?

Příběh je vyprávěn střídavě z pohledu tří hlavních postav. Cassie hledá svého brášku, kterého odvezli do vojenského tábora. Shodou okolností se ve stejném táboře účastní tvrdého výcviku i Ben, přezdívaný Zombie. Poslední důležitou postavou je tajemný Evan. O vaši pozornost tak budou soupeřit hned tři zajímaví hrdinové, jejichž osudy jsou propletené. Jednotlivé dějové linky se skvěle doplňují a ukáží vám mimozemskou invazi z různých úhlů pohledu.

Pátá vlna je akční, strhující a převálcuje vás už od první stránky. Snadno vás vtáhne do děje. Připravte se na to, že kapitola vždy končí v tom nejlepším. Díky tomu je příběh ještě napínavější. I když pár slabších, rozvleklých míst se také našlo.
Nešlo jim o to nás zachránit. A nechtěli nás zotročit nebo nacpat do rezervací. Chtěli nás zabít. Všechny.

Kniha se řadí mezi young adult, ale zároveň to je sci-fi jako vyšitá. Mimozemšťané tu nejsou rozkošní skřítci jako mistr Yoda. Nemají slitování a přesně vědí, jak lidem vzít veškerou naději. Z knihy je cítit mrazivá atmosféra a beznaděj. Vše působí realisticky, takže se možná neubráníte pohledu z okna, jestli náhodou už nahoře neletí mateřská loď.

Cassie jako hlavní hrdinka je tak trochu rozpolcená osobnost. Navenek se tváří jako drsňačka, ale uvnitř je to nejistá puberťačka. Občas mi svým chováním trochu lezla na nervy. Mnohem víc mi k srdci přirostli Zombie a Evan. Tihle dva jsou lepší než jakákoliv skautská příručka ,,jak přežít invazi,,. Věřte, že v podobné situaci by jste nikoho jiného po svém boku nechtěli. Oba si poradí téměř se vším.
Dva kluci, jedna dívka. Ano, spočítejte si to. Mám tu tři hlavní hrdiny, takže je jasné, že to bude milostný trojúhelník. Máme tu tedy špetku ode všeho. Trocha lásky, dostatek akce, napětí a překvapení. Velké finále stojí za to, takže hned zatoužíte po dalším dílu.

Od Páté vlny jsem čekala hodně. Má velká očekávání skoro splnila. Avšak jen skoro. Ze začátku jsem byla z rychlého tempa trochu zmatená a pár momentů bylo předvídatelných. Ve výsledku se mi však kniha líbila. Za originální zápletku si autor zaslouží pochvalu a s příběhem si také poradil velmi dobře. Představte si The Walking Dead, nahraďte zombíky mimozemšťany a do toho vypusťte pár teenagerů, kteří se s tím vším musí poprat. Možná to zní jako trochu zvláštní recept, ale u Páté vlny to opravdu funguje.