Recenze: Odpusť mi, Megan

23. dubna 2016 v 19:20 | Aires |  Recenze
Autor: Abbie Rushton
Žánr: YA romance
Počet stran: 256
Vydání: YOLI, 2016
Megan nemluví. A ani nemůže. Loni v létě se stalo něco hrozného a ona slíbila, že o tom nikdy nikomu neřekne. Trápí ji strašná vina. Přišla o kamarádku, odcizila se mámě a stala se terčem posměchu spolužaček. Nebýt Luka, neměla by už nikoho. A pak se na jejich škole těsně před závěrečnými zkouškami objeví Jasmine. Temperamentní, nádherná, upovídaná Jasmine. A chce se s Megan kamarádit. Díky ní připadá Megan život zase o něco barevnější. A nejen jí. Jasmine padne do oka i Owenovi, za kterým pálí holky z celé školy. Jenže pak se kolem nich začnou dít zvláštní věci. Že by to byla náhoda? Megan by ráda znovu mluvila. Ale bojí se. Protože jestli se jí hlas vrátí, bude to znamenat jen jedno. Pravdu.

HODNOCENÍ :

Některá tajemství jsou nebezpečná, když se vysloví...
A právě jedno takové tajemství má i Megan, která nemluví. Od té noci před pár měsíci, kdy ztratila svoji nejlepší kamarádku Hanu, nevydala ani hlásku. Spolu s ní ztratila svoji spřízněnou duši i řeč. Nesmí ji uniknout ani slůvko. Kdyby totiž začala mluvit, mohla by prozradit, co se tenkrát stalo. Ale ona slíbila, že si všechna tajemství té noci nechá pro sebe.

Megan toho v sobě skrývá hodně. Své tajemství, vinu a výčitky svědomí. Pro své spolužáky je kuriozitou a terčem vtípků. Vše se ale obrátí k lepšímu, když se ve škole objeví nová holka. Populární a temperamentní Jasmine se z nějakého důvodu spřátelí právě s nesmělou Megan. Najednou je všechno veselejší a díky ní Megan skoro dokáže zapomenout na to, co se stalo minulé léto. Pak ale stíny minulosti ožijí, když se kolem ní začnou dít podivné věci. Vše začne výhrůžnými dopisy a rychle se to stupňuje. Někdo Megan a Jasmine pronásleduje. Kdo je to a co chce? A ještě tu je její hlas, který Megan připomíná, že stejně vždycky všechno zkazí a proto ani přátelství s Jasmine nemůže dopadnout dobře. Nebo snad ano?

Vzdychnu. Jednoho dne, až budu moct zase mluvit...
Jo, jako bych se k tomu chystala. Jako bych riskovala, že vyzradím pravdu. Ne, zůstanu zticha. Koneckonců, nikdo nedokáže udržet tajemství líp než němý.

Odpusť mi, Megan mě zaujala svojí obálkou. Věřte, že s touhle knížkou budete zářit široko daleko a svítivá oranžová k vám přitáhne pohledy okolí (vyzkoušeno při čtení ve vlaku). Pod obálkou se skrývá příjemně čtivá YA romance. Na této knížce je hned několik věcí netradičních. Za prvé, hlavní hrdinka nemluví. Kniha je psaná z jejího pohledu a tak vám fakt, že se od ní nedočkáte ani slova, nebude vůbec vadit. Vidíte ji do hlavy a přesně víte, co si Megan právě myslí. Být němá je její vlastní volba a v knize je dobře zachycený její vnitřní boj, jak jedna její část chce zase začít mluvit.

Druhou netradiční věcí je Jasmine. Přesněji vztah mezi Megan a Jasmine, který přeroste v něco více, než jen obyčejné kamarádství. Byla to má první kniha s touto tématikou a musím říct, že si s tím autorka poradila dobře, vše působí přirozeně. Celá knížka je taková milá a čtivá oddechovka. Zápletka je jednoduchá a anotace vám odhalí skoro celý děj knihy.

Děj se dá odhadnout, ale v průběhu čtení budete jako na trní, autorka vás udrží napjaté. Knížka je trochu nevyvážená. Má pomalejší začátek a uspěchaný konec, která na mě působil trochu nedotaženě. Ve výsledku se mi však líbila, je to pěkná jednohubka na jedno odpoledne. Slupnete ji jako malinu, ale k tomu, aby jste na ni dlouho obdivně vzpomínali, jí něco chybí. Pokud máte raději složitější příběhy, které mají větší hloubku, možná vám bude připadat jednoduchá a určená spíše mladším čtenářům. Odpusť mi, Megan, přesně pasuje do kategorie- neurazí, nenadchne. Rozhodně vám ale dokáže zpříjemnit pohodový den.

Recenze: Everneath

15. dubna 2016 v 21:53 | Aires |  Recenze
Autor: Brodi Ashton
Žánr: YA, mytologie
Série: Everneath, 1.díl
Počet stran: 370
Vydání: Harper Collins, 2012
Nikki Beckettová loni na jaře zmizela, vtáhlo ji to do podsvětí známého jako Everneath, kde se nesmrtelní živí emocemi zoufalých duší. Teď se vrátila - do svého starého života, ke své rodině, přátelům - dřív než se zase bude muset vrátit zpátky. Tentokrát už navždy. Má na to šest měsíců, šest měsíců na slova rozloučení, šest měsíců na vykoupení…Nikki touží tyto měsíce strávit se svým přítelem Jackem, jedinou osobou, kterou miluje víc než cokoliv jiného. Jenže je tu jeden problém: nesmrtelný Cole, který ji do Everneathu vlákal a pak ji následoval do světa smrtelníků. A udělá cokoliv, aby ji dostal zpět - tentokrát jako jeho královnu. Její čas se zkracuje a Nikki musí najít způsob, jak zůstat na povrchu anebo se stát královnou Podsvětí…

Hádes a Persefona. Znáte jejich příběh? Hádes, bůh Podsvětí, se zamiloval do Persefony a chtěl z ní udělat svou ženu a královnu. Vlákal ji do Podsvětí a Persefona tak byla nucena strávit s ním věčnost. Jen pár měsíců v roce se mohla vrátit na povrch...

Tento příběh nezná nikdo lépe, než Nicky Beckettová. Ona totiž ví, že Podsvětí existuje. Ale není to říše mrtvých, jako si možná myslíte. Je to domov těch, kteří našli způsob, jak si zajistit nesmrtelnost: živí se emocemi smrtelníků. Nikki do Podsvětí lstí vlákal Cole, nesmrtelný, který se z ní dalších sto let krmil. Nikki to jako zázrakem přežila. Díky tomu je výjimečná a Cole z ní chce udělat královnu. Nikki si však místo toho vybere návrat na povrch. Má tak poslední příležitost, být po boku svého milovaného přítele a strávit šest měsíců se svými blízkými. Život na povrchu má ale omezenou záruční dobu. Po šesti měsících ji totiž čekánávrat do Podsvětí už navždy a tentokrát na daleko horší místo...

Nikki tak závodí s časem a hledá způsob, jak se vyhnout osudu horšímu, než smrt. V hledání ji pomáhá Jack a naopak ho komplikuje Cole, který ji pronásledoval až na povrch. A existuje vůbec způsob, jak vykoupit svoji duši?

Podle anotace to vypadá velmi slibně, na temnější převyprávění příběhu o Hádovi a Persefoně. Mytologie je pro mě spolehlivé lákadlo, k tomu přidejte slušné hodnocení na Goodreads a z této jednoduché rovnice vám vyjde, že tahle kniha musí stát za to. Ukázalo se však, že jsem knihu poněkud přecenila.

Najdi si někoho jiného, koho budeš bavit." řekla jsem.
"Není nikdo jiný." odpověděl Cole.
Otočila jsem stránku ve svém zápisníku a začala znovu psát. "Vždycky se najde někdo jiný. Někoho jsi vysával stovky let. Pořiď si novou oběť. "
Je to opravdu tak těžké přesvědčit dívku, aby mě následovala? zeptal se.
"Hele, nechceš jít na kafe? A pak se mnou strávit celou věčnost tím, že z tebe budu v Podsvětí vysávat životní sílu? Ne, to na žádnou nezabere."

Celou dobu jsem pocit, jako když čtu už rozjeté pokračování a ne první díl. Bylo to asi, jako když naskočíte do naplno rozjetého pendolina a vůbec nevíte odkud a kam jedete. Děj se totiž odehrává v přítomnosti a čtenář pořádně neví, co se před pár měsíci v Podsvětí stalo. Dlouhou dobu jsem byla zmatená a nechápala, co se děje. Pravý guláš z toho však udělaloneustálé skákání z minulosti, do přítomnosti a do spousty různých vzpomínek. Vážně je takový problém napsat alespoň tři stránky bez skákání v čase?

Později autorka předvedla, že to jde. Dokázala se držet na uzdě a napsat celou kapitolu bez skákání v čase. Druhá polovina knihy je znatelně lepší, ale nezachrání to dojem z té první. Je tu i několik věcí, které v příběhu dost drhnou. Představte si, že se na šest měsíců vypaříte, v Podsvětí mezitím uběhne sto let, pak se vrátíte domů a táta vás přijme bez otázek a s otevřenou náručí. To jako vážně? A pak ještě přijde ta klasická romance ze střední...

Nikki dochází čas na záchranu, ale v knize se stejně řeší především chození do školy. Moc se toho neděje a na konci se všechno vyřeší, asi jako když Harry Potter mávne kouzelnou hůlkou. Dalším problémem je samotná Nikki. Její důvod, proč jít do Podsvětí- zlomené srdce, je dětinský. V průběhu čtení na mě navíc nepůsobila zrovna chytře.

Naštěstí to zachraňuje Jack. Hodný, trpělivý a věrný Jack, který pro ni udělá všechno. Třetí do party je Cole, který se snaží získat Nikki na svoji stranu a nalákat ji zpět k sobě do Podsvětí. Zrovna moc dobrých vlastností nepobral, ale je znát, že mu na Nikki opravdu záleží (připomíná mi Juliana z Lovce...).

Nakonec mě však příběh přesto chytl a začetla jsem se. Kniha má něco do sebe, ale to nejlepší na ní je pěkná obálka, Jack a závěr. Až konec mě přesvědčil, že to nebyl úplná ztráta času. Vše samozřejmě končí překvapivě a pořádným cliffhangerem. V tomhle případě však nemusíte litovat, že knihu nemáme v českém vydání. Everneath toho s mytologií moc společného nemá. Meg Cabot se ve své sérii Mezi láskou a smrtí s tímto námětem vypořádala lépe.

Recenze: Prach a stín

10. dubna 2016 v 22:39 | Aires
Prach a stínAutor: Lyndsay Faye
Počet stran: 340
Nakladatelství: Paseka, 2016
Před více než sto dvaceti lety zalehla londýnský Whitechapel noční můra. Zvěrstva, která páchá tajemný zabiják na prostitutkách, jsou neslýchaná a bezradný Scotland Yard hledá pomoc u Sherlocka Holmese. Jedině výstřední detektiv z Baker Street, chladnokrevný podivín s geniálním mozkem, se může postavit Jacku Rozparovači a rozluštit jeho tajemství. Ani v nejčernějším snu by ho však nenapadlo, že při svém pátrání bude muset bojovat s podezřením, že Jack Rozparovač je - on sám.

Sherlock Holmes a jeho věrný přítel doktor Watson mají před sebou možná největší výzvu své kariéry. V románu Prach a stín od vydavatelství Paseka před nimi stojí rovnocenný protivník, který je noční můrou všech žen v londýnském Whitechapelu.

V ulicích číhá chladnokrevný zabiják, který na svých obětech páchá ta nejhorší zvěrstva. Počet zavražděných a zohavených prostitutek roste a spolu s ním i panika mezi obyvateli Londýna. Jediný, kdo může zastavit řádění tajemného vraha, který si říká Jack Rozparovač, je samotný Sherlock Holmes. Pouští se do nelehkého vyšetřování a snaží se odhalit identitu vraha. Ani ve snu by jej však nenapadlo, že při svém pátrání bude muset bojovat s podezřením, že Jack Rozparovač je on sám...

Svět na něj už zapomněl. Jednoho dne zapomene i my. V tomhle se však Sherlock Holmes mýlil. Svět dodnes nezapomněl a jen vskutku odvážné nezamrazí, když se řekne jméno Jacka Rozparovače.

3280660Svědomitý doktor Watson zaznamenal výsledky jejich pátrání a díky nim si můžete přečíst Zprávu doktora Watsona o vraždách Jacka Rozparovače. V románu Prach a stín, působivém debutu spisovatelky Lindsay Fayeové od nakladatelství Paseka, proti sobě stanou hned dvě londýnské legendy. Geniální a výstřední detektiv z Baker Street musí použít veškeré své umění brilantní dedukce, aby zastavil šíleného vraha.
V románu se mísí historie s fikcí. Známou dvojici z Baker Street snad není třeba představovat. Detektiv Sherlock Holmes a jeho přítel a životopisec doktor Watson jsou postavy z pera sira Arthura Conana Doyle. Čtenáři je mohou znát z mnoha povídek a románů, jejichž množství doplňuje i řada novějších knih od různých autorů. Prach a stín je právě jednou z těch knih, ve kterých tato dvojice znovu ožívá a pouští se do nových případů.

Holmes zavrtěl hlavou a sáhl pro vycházkovou hůl.
,,Jedna brutálně zohavená mrtvola je znepokojující. Dvě jsou něco docela jiného. Obávám se, že nesmíme ztratit ani minutu.
"

Americká autorka Lindsay Fayeová se pokusila navázat na původní holmesovské povídky a svého cíle se ujala vskutku se ctí. Detektivovi zavařila hlavu, která si obvykle všímá i těch nejmenších detailů, když před něj postavila výzvu v podobě Jacka Rozparovače. Jeho identita dodnes zůstává tajemstvím a nejslavnějším nedořešeným případem. Ve svém díle se opírá o základní fakta a mistrně je mísí s fikcí. Výsledkem je velmi napínavá detektivka, z které přímo dýchá atmosféra Londýna v 19. století.

,,Není nestvůra ani zvíře, ale něco daleko horšího. Obávám se, že lidé, v nichž se spojuje naprostá zvrácenost s absolutním přesvědčením, jsou mnohem nebezpečnější. A začínám mít strach, že je skoro nemožné je dopadnout. Ale já to zvládnu, Watsone. Najdu ho. Přísahám, že to dokážu." Holmes mi pokývnutím popřál dobrou noc a pak bez jediného dalšího slova zmizel ve svém pokoji.

Příběh je vyprávěn z pohledu doktora Watsona, tudíž obsahuje jen ty události, u kterých byl přítomen. Prach a stín proto nemá žádná hluchá místa. Neustále se něco děje, nové stopy přibývají a vyprávění má spád. Stylem psaní vše dokonale zapadá do holmesovského světa, takže je snadné zapomenout, že čtete knihu napsanou jiným, než původním autorem. Autorka do příběhu zakomponovala spoustu známých postav, od inspektora Lestrade, až po Mycrofta a paní Hudsonovou. Svému dílu přizpůsobila i jazyk a mluvu, kterou se tehdy hovořilo. Povedlo se jí vykreslit i ponurý Londýn a charaktery hlavních postav přesně v tom světle, jak je známe z původních knih.

Jediná výtka se týká rozuzlení zápletky. V průběhu čtení graduje napětí a vše směřuje k velkému odhalení vraha, které však nebylo tak fascinující, jako jsem čekala. Identita vraha byla sice překvapením, ale rozuzlení mohlo být mnohem velkolepější.

Přesto je Prach a stín povedenou prvotinou. Není snadné se ujmout zavedených ikonických postav a vdechnout jim nový život tak, aby vše působilo přesvědčivě. Autorce se to však povedlo a na Prach a Stín by možná mohl být pyšný i sám Arthur Conan Doyle.

Recenze: Nekonečné moře

6. dubna 2016 v 22:44 | Aires |  Recenze
Autor: Rick Yancey
Nakladatelství: Baronet, 2015
Cassie Sullivanová a její druhové přežili čtyři vlny ničení způsobené Jinými. Nyní, zatímco byla lidská rasa téměř vyhlazena a Pátá vlna se žene krajinou, stojí mladí lidé před volbou: připravit se na zimu a doufat v návrat Evana Walkera, nebo se vydat hledat další přeživší, než je nepřítel obklíčí. Protože další útok je velice pravděpodobný - je neodvratný.
Nikdo však nemůže očekávat, jak hluboko Jiní klesnou, ani jak vysoko se lidskost dokáže vzepnout.

Jak zbavíte Zemi sedmi miliard lidí? Připravíte je o jejich lidskost.

Byli neviditelní, tisíce let se připravovali na invazi a pak téměř vyhladili lidstvo v pěti vlnách. Jiní jsou mezi námi a chtějí nás zabít všechny do jednoho. Po čtyřech vlnách přišla Pátá vlna a ještě zdaleka není konec...

Nekonečné moře plynule navazuje na Pátou vlnu přesně tam, kde skončila. Cassie se podařilo najít bratra. Zároveň však ztratila svého přítele Evana, který patří mezi Jiné. Zachránila si jen holý život a spolu s Benem, Eso a dalšími přáteli jsou na útěku. Hledají místo, kde by mohli přežít zimu a zůstat skrytí před nepřáteli. Ti se totiž nikdy nevzdají. Všichni budou muset bojovat a najít v sobě lidskost a odvahu, aby přežili. Mají nějakou šanci proti Jiným? A může vůbec naše planeta ještě někdy znovu patřit nám?

Stačilo, aby mateřská loď plula na orbitě a hned to způsobilo praskliny v lidském systému. Jako druh virové nákazy: nejistota, strach, panika. Lev se krčí ve vysoké trávě. Gazela nasává vzduch. Strašidelná nehybnost před útokem. Poprvé za miliony let jsme ucítili, jaké to je být kořist.

Nekonečné moře je psané stejným způsobem jako první díl. Máme tu několik dějových linií. Na začátku jsou všechny hlavní postavy spolu, řada náhod je ale rozdělí. Postupně všichni odpadávají jako hrušky od stromu a každý musí bojovat sám za sebe. Střídají setak kapitoly psané z pohledu různých postav. Každá kapitola vždy musí zákonitě skončit v tom nejlepším. Čtenáře to má udržet dychtivého číst dál, na mě to však působilo tak, že jsem měla velkou chuť kapitoly mezitím přeskočit. Naštěstí jsem odolala.

Pátá vlna byla akční jízda se zajímavým nápadem. Nastavila laťku vysoko. Od jejího pokračování už jsem proto měla určitá očekávání. Ale asi jsem chtěla moc, protože Nekonečné moře tuto laťku nepřekonalo. Kniha je čtivá a poutavá, ale zádrhel je v ději.

Až doteď jsem si myslela, že k nám Jiní necítili nic než opovržení s trochou znechucení, asi jako to, co my cítíme ke švábům nebo krysám. Nic osobního lidi, ale musíte zmizet. Nikdy mě nenapadlo, že to může být osobní. Že jim prosté zabíjení nestačí. Nenávidí nás.

Anotace vám prozradí děj skoro celé knihy. Během první poloviny všichni přemýšlí o tom co budou dělat, v druhé polovině se to rozhodnou udělat. A na samotné činy a akci si počkejte až v dalším díle. Celá kniha má pomalejší tempo a děj moc nepokročí dopředu. Pár zajímavých zvratů a překvapení se najde, ale oproti prvnímu dílu to je slabší. Trochu to na mě působilo, jako kdyby tahle kniha byla úplně zbytečná, série by se klidně obešla bez ní. Naštěstí mi autor trochu spravil chuť v závěru. Na konci vás čeká jedno důležité odhalení. Ukáže se, že všechno, co jste si dosud mysleli bylo špatně a autor si z nás dělal blázny.

S tímto odhalením se však objevily určité otázky, které snad budou příště zodpovězeny. Pokud ne, řada věcí by byla dost nelogická. Přesto jsem na osud Cassie a ostatních dost zvědavá. Jen mě zamrzelo, že se to v Nekonečném moři trochu prohodilo a Cassie je teď vedlejší postavou. Naopak více prostoru dostali Ben a Eso. Rychle si je však oblíbíte a budete jim držet palce, aby se dožili šťastného konce.

Nekonečné moře je zaměřené především na postavy, jejich myšlení a psychiku. Není to špatná kniha, ale nečekejte epické bitvy s Jinými a akční střílečky. Nabídne vám něco jiného. Poutavý příběh, víc romantiky a pár překvapivých zvratů, které vás dostanou. Za přečtení rozhodně stojí, ale spíše stojí ve stínu vynikající Páté vlny.