Recenze: Nekonečné moře

6. dubna 2016 v 22:44 | Aires |  Recenze
Autor: Rick Yancey
Nakladatelství: Baronet, 2015
Cassie Sullivanová a její druhové přežili čtyři vlny ničení způsobené Jinými. Nyní, zatímco byla lidská rasa téměř vyhlazena a Pátá vlna se žene krajinou, stojí mladí lidé před volbou: připravit se na zimu a doufat v návrat Evana Walkera, nebo se vydat hledat další přeživší, než je nepřítel obklíčí. Protože další útok je velice pravděpodobný - je neodvratný.
Nikdo však nemůže očekávat, jak hluboko Jiní klesnou, ani jak vysoko se lidskost dokáže vzepnout.

Jak zbavíte Zemi sedmi miliard lidí? Připravíte je o jejich lidskost.

Byli neviditelní, tisíce let se připravovali na invazi a pak téměř vyhladili lidstvo v pěti vlnách. Jiní jsou mezi námi a chtějí nás zabít všechny do jednoho. Po čtyřech vlnách přišla Pátá vlna a ještě zdaleka není konec...

Nekonečné moře plynule navazuje na Pátou vlnu přesně tam, kde skončila. Cassie se podařilo najít bratra. Zároveň však ztratila svého přítele Evana, který patří mezi Jiné. Zachránila si jen holý život a spolu s Benem, Eso a dalšími přáteli jsou na útěku. Hledají místo, kde by mohli přežít zimu a zůstat skrytí před nepřáteli. Ti se totiž nikdy nevzdají. Všichni budou muset bojovat a najít v sobě lidskost a odvahu, aby přežili. Mají nějakou šanci proti Jiným? A může vůbec naše planeta ještě někdy znovu patřit nám?

Stačilo, aby mateřská loď plula na orbitě a hned to způsobilo praskliny v lidském systému. Jako druh virové nákazy: nejistota, strach, panika. Lev se krčí ve vysoké trávě. Gazela nasává vzduch. Strašidelná nehybnost před útokem. Poprvé za miliony let jsme ucítili, jaké to je být kořist.

Nekonečné moře je psané stejným způsobem jako první díl. Máme tu několik dějových linií. Na začátku jsou všechny hlavní postavy spolu, řada náhod je ale rozdělí. Postupně všichni odpadávají jako hrušky od stromu a každý musí bojovat sám za sebe. Střídají setak kapitoly psané z pohledu různých postav. Každá kapitola vždy musí zákonitě skončit v tom nejlepším. Čtenáře to má udržet dychtivého číst dál, na mě to však působilo tak, že jsem měla velkou chuť kapitoly mezitím přeskočit. Naštěstí jsem odolala.

Pátá vlna byla akční jízda se zajímavým nápadem. Nastavila laťku vysoko. Od jejího pokračování už jsem proto měla určitá očekávání. Ale asi jsem chtěla moc, protože Nekonečné moře tuto laťku nepřekonalo. Kniha je čtivá a poutavá, ale zádrhel je v ději.

Až doteď jsem si myslela, že k nám Jiní necítili nic než opovržení s trochou znechucení, asi jako to, co my cítíme ke švábům nebo krysám. Nic osobního lidi, ale musíte zmizet. Nikdy mě nenapadlo, že to může být osobní. Že jim prosté zabíjení nestačí. Nenávidí nás.

Anotace vám prozradí děj skoro celé knihy. Během první poloviny všichni přemýšlí o tom co budou dělat, v druhé polovině se to rozhodnou udělat. A na samotné činy a akci si počkejte až v dalším díle. Celá kniha má pomalejší tempo a děj moc nepokročí dopředu. Pár zajímavých zvratů a překvapení se najde, ale oproti prvnímu dílu to je slabší. Trochu to na mě působilo, jako kdyby tahle kniha byla úplně zbytečná, série by se klidně obešla bez ní. Naštěstí mi autor trochu spravil chuť v závěru. Na konci vás čeká jedno důležité odhalení. Ukáže se, že všechno, co jste si dosud mysleli bylo špatně a autor si z nás dělal blázny.

S tímto odhalením se však objevily určité otázky, které snad budou příště zodpovězeny. Pokud ne, řada věcí by byla dost nelogická. Přesto jsem na osud Cassie a ostatních dost zvědavá. Jen mě zamrzelo, že se to v Nekonečném moři trochu prohodilo a Cassie je teď vedlejší postavou. Naopak více prostoru dostali Ben a Eso. Rychle si je však oblíbíte a budete jim držet palce, aby se dožili šťastného konce.

Nekonečné moře je zaměřené především na postavy, jejich myšlení a psychiku. Není to špatná kniha, ale nečekejte epické bitvy s Jinými a akční střílečky. Nabídne vám něco jiného. Poutavý příběh, víc romantiky a pár překvapivých zvratů, které vás dostanou. Za přečtení rozhodně stojí, ale spíše stojí ve stínu vynikající Páté vlny.