Recenze: Prach a stín

10. dubna 2016 v 22:39 | Aires
Prach a stínAutor: Lyndsay Faye
Počet stran: 340
Nakladatelství: Paseka, 2016
Před více než sto dvaceti lety zalehla londýnský Whitechapel noční můra. Zvěrstva, která páchá tajemný zabiják na prostitutkách, jsou neslýchaná a bezradný Scotland Yard hledá pomoc u Sherlocka Holmese. Jedině výstřední detektiv z Baker Street, chladnokrevný podivín s geniálním mozkem, se může postavit Jacku Rozparovači a rozluštit jeho tajemství. Ani v nejčernějším snu by ho však nenapadlo, že při svém pátrání bude muset bojovat s podezřením, že Jack Rozparovač je - on sám.

Sherlock Holmes a jeho věrný přítel doktor Watson mají před sebou možná největší výzvu své kariéry. V románu Prach a stín od vydavatelství Paseka před nimi stojí rovnocenný protivník, který je noční můrou všech žen v londýnském Whitechapelu.

V ulicích číhá chladnokrevný zabiják, který na svých obětech páchá ta nejhorší zvěrstva. Počet zavražděných a zohavených prostitutek roste a spolu s ním i panika mezi obyvateli Londýna. Jediný, kdo může zastavit řádění tajemného vraha, který si říká Jack Rozparovač, je samotný Sherlock Holmes. Pouští se do nelehkého vyšetřování a snaží se odhalit identitu vraha. Ani ve snu by jej však nenapadlo, že při svém pátrání bude muset bojovat s podezřením, že Jack Rozparovač je on sám...

Svět na něj už zapomněl. Jednoho dne zapomene i my. V tomhle se však Sherlock Holmes mýlil. Svět dodnes nezapomněl a jen vskutku odvážné nezamrazí, když se řekne jméno Jacka Rozparovače.

3280660Svědomitý doktor Watson zaznamenal výsledky jejich pátrání a díky nim si můžete přečíst Zprávu doktora Watsona o vraždách Jacka Rozparovače. V románu Prach a stín, působivém debutu spisovatelky Lindsay Fayeové od nakladatelství Paseka, proti sobě stanou hned dvě londýnské legendy. Geniální a výstřední detektiv z Baker Street musí použít veškeré své umění brilantní dedukce, aby zastavil šíleného vraha.
V románu se mísí historie s fikcí. Známou dvojici z Baker Street snad není třeba představovat. Detektiv Sherlock Holmes a jeho přítel a životopisec doktor Watson jsou postavy z pera sira Arthura Conana Doyle. Čtenáři je mohou znát z mnoha povídek a románů, jejichž množství doplňuje i řada novějších knih od různých autorů. Prach a stín je právě jednou z těch knih, ve kterých tato dvojice znovu ožívá a pouští se do nových případů.

Holmes zavrtěl hlavou a sáhl pro vycházkovou hůl.
,,Jedna brutálně zohavená mrtvola je znepokojující. Dvě jsou něco docela jiného. Obávám se, že nesmíme ztratit ani minutu.
"

Americká autorka Lindsay Fayeová se pokusila navázat na původní holmesovské povídky a svého cíle se ujala vskutku se ctí. Detektivovi zavařila hlavu, která si obvykle všímá i těch nejmenších detailů, když před něj postavila výzvu v podobě Jacka Rozparovače. Jeho identita dodnes zůstává tajemstvím a nejslavnějším nedořešeným případem. Ve svém díle se opírá o základní fakta a mistrně je mísí s fikcí. Výsledkem je velmi napínavá detektivka, z které přímo dýchá atmosféra Londýna v 19. století.

,,Není nestvůra ani zvíře, ale něco daleko horšího. Obávám se, že lidé, v nichž se spojuje naprostá zvrácenost s absolutním přesvědčením, jsou mnohem nebezpečnější. A začínám mít strach, že je skoro nemožné je dopadnout. Ale já to zvládnu, Watsone. Najdu ho. Přísahám, že to dokážu." Holmes mi pokývnutím popřál dobrou noc a pak bez jediného dalšího slova zmizel ve svém pokoji.

Příběh je vyprávěn z pohledu doktora Watsona, tudíž obsahuje jen ty události, u kterých byl přítomen. Prach a stín proto nemá žádná hluchá místa. Neustále se něco děje, nové stopy přibývají a vyprávění má spád. Stylem psaní vše dokonale zapadá do holmesovského světa, takže je snadné zapomenout, že čtete knihu napsanou jiným, než původním autorem. Autorka do příběhu zakomponovala spoustu známých postav, od inspektora Lestrade, až po Mycrofta a paní Hudsonovou. Svému dílu přizpůsobila i jazyk a mluvu, kterou se tehdy hovořilo. Povedlo se jí vykreslit i ponurý Londýn a charaktery hlavních postav přesně v tom světle, jak je známe z původních knih.

Jediná výtka se týká rozuzlení zápletky. V průběhu čtení graduje napětí a vše směřuje k velkému odhalení vraha, které však nebylo tak fascinující, jako jsem čekala. Identita vraha byla sice překvapením, ale rozuzlení mohlo být mnohem velkolepější.

Přesto je Prach a stín povedenou prvotinou. Není snadné se ujmout zavedených ikonických postav a vdechnout jim nový život tak, aby vše působilo přesvědčivě. Autorce se to však povedlo a na Prach a Stín by možná mohl být pyšný i sám Arthur Conan Doyle.