Recenze: Let 305

31. května 2016 v 22:36 | Aires |  Recenze
6ec2778b3332c6ca9d4d5977cc3c459cAutor: A.G. Riddle
Žánr: sci-fi, thriller
Vydání: XYZ, 2016
Harper Laneová má potíže a za pár hodin bude muset udělat rozhodnutí, které navždy změní její život. Naštěstí si po havárii letadla uvědomí, že je mnohem silnější, než si kdy myslela…
Na cestě z New Yorku do Londýna dojde v letu 305 je letadlo nuceno nouzově přistát na anglickém venkově. Tak začíná tajemné dobrodružství, které bude mít dopad na celé lidstvo. Ti, kteří přežili, brzy zjistí, že svět, v němž stroj havaroval, je značně odlišný od toho, který před několika hodinami opustili. Kde jsou? Proč jsou tady? A jak se dostanou zpátky domů? Současnost je minulostí a budoucnost spočívá v rukou pěti lidí, kteří se navzájem ani neznají, ale jejichž životy jsou navzájem propleteny. Mezi nimi jsou spisovatelka Harper Laneová, Nick Stone, lékařka Sabrina Schröderová, počítačový vědec Yul Tan a miliardářský syn Grayson Shaw. Postupně vyjde najevo, že někteří z této skupiny přeživších vědí víc, než dosud prozradili. Harper a Nick navíc brzy odhalí spiknutí, které zahrnuje jejich vlastní životy. Jak začnou dávat dohromady fakta, zjistí, že mají v rukách moc změnit budoucnost a minulost - zachránit náš svět… nebo ho zničit.

Vítejte na palubě Letu 305, pevně se připoutejte, cestou se předpokládají turbulence, pád letadla a akční výlet do budoucnosti.

Když Harper Laneová nasedala na let 305, netušila, že bude čestnou výjimkou ve statistikách bezpečnosti letecké dopravy. Příběh začíná nenápadně. Z obyčejného letu na lince z New Yorku do Londýna se stane dramatický boj o přežití. Letadlo z neznámých důvodů havaruje a pár cestujícím se podaří přežít. Mezi nimi je i spisovatelka Harper Laneová, investor Nick Stone, lékařka Sabrina, počítačový vědec Yul a miliardářský synek Grayson Shaw. Tato pětice hrdinů je klíčová. Vše se točí kolem nich a brzy se ukáže, že jejich role je mnohem větší, než se na první pohled zdá. Mají totiž moc ovládnout budoucnost. Zachránit svět nebo ho zničit.

Let 305 je novinkou od nakladatelství XYZ. Americký autor A.G. Riddle se u českých čtenářů již dobře zapsal, díky své předchozí sérii Tajemství původu. Tentokrát změnil směr a místo odhalování tajemství minulosti, se vrhl na hrátky s časem. Umíte si představit pád letadla? A co teprve pád letadla, po kterém se ocitnete v budoucnosti, na místě, kde vás nečeká žádná záchrana? Jestli máte fóbii z létání, tahle kniha ji jen posílí a zároveň ve vás vyvolá závislost na příbězích A.G. Riddlea.

Mám jednu zdravou ruku na svou obranu a téměř nulové informace o tom, co se se mnou děje. Zraněný a dezorientovaný- od havárie letu 305 prakticky pořád ta samá písnička.

Autor vsadil na střídání kapitol, psaných z pohledu Harper a Nicka. Kapitoly jsou krátké a zákonitě končí v tom nejlepším, takže příběh je neuvěřitelně napínavý a nutí vás číst stále dál. Kniha je rozdělená do tří částí. První část dost připomíná seriál Ztracené nebo katastrofický film. Záchrana cestujících, čekání na pomoc a boj o přežití. Jenže žádná pomoc nepřichází a tak je na čase, aby se hlavní hrdinové vydali na průzkum okolí.

A tady to začíná být opravdu zajímavé. Rychle totiž pochopí, že nejsou ve staré dobré Anglii, jak ji znají. Nacházejí se v budoucnosti, kterou ovládají záhadní Titáni, kteří nejsou právě jejich přáteli. Nic z toho, co se stalo není náhoda a tak se vyrojí spousta otázek. Kdo? Proč? Jak?

Čekal jsem, že mě probudí rotory vrtulníků, ostré světlo reflektorů a hlasy záchranářů, kteří budou říkat
věci jako : Jste v pořádku? Smůla. Bahnitý břeh i modrozelené jezero vypadalo úplně stejně jako včera večer.

Na všechny otázky dostanete odpovědi ve druhé části, kde příběh nabírá slušné akční tempo. Autor vše pořádně zamotal, až se v tom čtenář může ztratit snadněji, než v bludišti. Občas to bylo zbytečně překombinované a za to má kniha malé minus. Následuje postupné odhalování pravdy, se řadou nečekaných zvratů a vzájemné propojení všech událostí. Autor dokázal, že má bohatou představivost. U jeho příběhu si neodpočinete. Celá kniha je psaná tak, aby vás udržela neustále v očekávání dalších událostí. Po skončení druhé části už máte pocit, že se dočkáte happyendu, ale on ještě zdaleka není konec. Vše se zázračně nevyřeší hned, ale čeká vás ještě třetí část, která si zaslouží pochvalu za nápaditý závěr.

Posledních šest dní jsem měl plné ruce práce, jak jsem se snažil udržet naživu přeživší z letadla. A jak se zdá, moc se mi to nepovedlo. Žádný stres. Závisí na nás jen osud celého lidstva.

V knize nechybí ani sympatické postavy. Vyzdvihla bych především charakter Nicka. Budete obdivovat jeho vůdčí schopnosti. S přehledem zvládá najít řešení i v těch nejtěžších situacích. Zachránit desítky lidí z potápějícího se letadla? Žádný problém. Ve vyprávění příběhu mu sekunduje trochu nerozhodná Harper.
Let 305 je napínavý, svěží příběh, co nepostrádá vtip a romantickou linku. Nadšený fanoušek sci-fi si přijde na své, kniha si ale snadno získá přízeň obyčejného čtenáře. Po dočtení ve vás zanechá pocit, že i malá rozhodnutí mohou ovlivnit celý náš život.

Recenze: Bez šance

24. května 2016 v 22:19 | Aires |  Recenze

Autor: Neil Shusterman
Žánr: dystopie
Vydání: Knižní klub, 2016
Fascinují a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit. Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál - alespoň to dětem říkají. Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál…rozpojení. Jedinou šancí je útěk.

HODNOCENÍ:★★★

Vítejte ve světě, kde by Harrymu Potterovi ve třinácti letech prostě vypršela záruční lhůta.

Každé dítě má právo na život, od početí až do věku třinácti let. Pak ale dětem vyprší záruční lhůta a mohou dostat nálepku spotřebujte do...Nejdéle do osmnácti let. Do té doby se totiž rodiče mohou rozhodnout a poslat nepovedené potomky na Rozpojení.

Jste průšviháři a černé ovce rodiny? Nevynikáte ve studiu nebo jste nepobrali dostatek krásy a talentu? Pak možná budete společnosti užitečnější v rozpojeném stavu. Nebojte, budete žít dál, jen v trochu jiné podobě. Pod slůvkem rozpojení se totiž skrývá proces, při kterým použijí každý kousek vašeho těla na náhradní díly. Vše se maximálně zužitkuje, orgánů není nikdy dost. Díky vám si třeba někdo vymění hubenou ruku za svalnatou nebo se nechá jinak vylepšit.

"Jestli je každý tvůj kousek živý, ale v někom jiném… Jsi naživu, nebo jsi mrtvý?"

Connor, Lisa a Lev jsou tři puberťáci s různým příběhem. Všechny je ale spojuje stejný osud - přímá jízdenka do sběrného tábora, kde je čeká Rozpojení. Nechce se jim však žít jako končetina nebo mozek někoho jiného. Jediný způsob, jak tomu uniknout, je útěk. A tak začíná jejich dramatický boj o právo na život.

Největším lákadlem knihy pro mě byl její nápad, který je originální a má potenciál. Náhled na život je v této knize opravdu zvrácený. Lidský život má pramalou cenu, pro vyšší dobro jsou každý den rozpojeny stovky dětí a vůbec nejděsivější je fakt, že s tím všichni souhlasí. Celá kniha je hodně znepokojivá, občas vás z ní mrazí a dotýká se spousty vážných otázek. Přesto má však do temné a fascinující dystopie, jak slibuje anotace, daleko. Aby splnila má očekávání, musel by jít autor se svým nápadem více do hloubky.

Kapitoly jsou psané z pohledu tří hlavních hrdinů, kniha má spád a pořád se něco děje. Spousta akce, napínavých situací a překvapení. Jenže, hlavní hrdinové jsou teenageři a kniha je určená teenagerům. Řekla bych, že je to nejtemnější dystopie s kterou se setkáte v young adult. Pokud ale vaše čtenářská duše touží po něčem opravdu temném, co z vás vytřese emoce a vyvolá husí kůži, musíte se poohlédnout jinde. Bez šance je cílená na mladší čtenáře a děj je proto jednoduchý.

Asi jsem výjimka mezi nadšenými čtenáři, ale příběh mi přišel plochý. Z námětu by se dalo vytřískat o hodně víc. Kniha je taková neosobní, nepodařilo se mi sžít se s hlavními hrdiny. Navíc pozadí příběhu není moc vysvětlené. Proč vůbec lidé souhlasili s Rozpojením? A ještě se podívejme na konec, který je v podstatě šťastný, ale zároveň se v něm nic nevyřeší.

Možná to zní jen jako kritika. Já jsem však měla velká očekávání a těm kniha úplně nedostála. Mohu ji všem doporučit, za přečtení rozhodně stojí. Jen nesmíte doufat v zázraky. Já ji hodnotím jako jedinečnou a zajímavou, ale k dokonalosti tomu něco chybělo.

Recenze. Reset

17. května 2016 v 22:19 | Aires
Autor: Amy Tintera
Žánr: dystopie
Počet stran: 384
Vydání: Egmont, 2013
Před pěti lety byla dvanáctiletá Wren Connollyová třikrát střelena do prsou. Po 178 minutách vstala z mrtvých jako resetka: silnější, rychlejší, odolnější a bez emocí. Čím déle jsou totiž reseti mrtví, tím méně v nich zůstává po oživení lidského. Wren 178 je nejnebezpečnější reset v Texaské republice. Nyní ve svých sedmnácti letech slouží v polovojenské jednotce společnosti KLEZ (Korporace pro lidskou evoluci a zalidnění).
Wren je jako zkušená bojovnice pověřena výcvikem nových resetů, ale její poslední nováček - Callum Reyes - je nejhorší, jakého kdy viděla. Callum byl oživen 22 minut po své smrti, a tak prakticky zůstal člověkem. Má příliš pomalé reflexy a nepatřičné otázky a jeho nikdy neuvadající úsměv vyvádí Wren z miry. Pořád však odpovídá za jeho výcvik. Když Callum odmítne splnit rozkaz, dostane Wren poslední šanci ho srovnat - jinak ho bude muset zlikvidovat. Wren dosud vždy uposlechla každý rozkaz a ví, že když se vzepře, bude také zlikvidována. Ale zároveň se nikdy necítila tak živá jako s Callumem…

Před pěti lety jsem zemřela.
O 178 minut později jsem vstala z mrtvých.
Jako ďábelská napodobenina toho, čím jsem byla dříve.

Většina by raději zemřela, než by se stala jedním z resetovaných šťastlivců, kteří se vrátili ze záhrobí. Takovým šťastlivcem je i Wren, kterou před pěti lety třikrát postřelili. Po 178 minutách se probrala v márnici. Něco se ale změnilo. Vstala z mrtvých jako resetka. Je silnější, odolnější a nezůstalo v ní nic lidského. Čím déle reset zůstane mrtvý, tím méně emocí mu zůstává. Wren je reset nejvyšším číslem. Je legendou, nejlepší instruktorkou a bezcitným strojem na zabíjení. Nemá slitování a toho využívá vojenská společnost KLEZ, která vyhledává problematické resety. Wren má za úkol je zadržet a eliminovat.

Ale pak se jednoho dne karta obrátí. Do výcvikového střediska přivezou nováčky a mezi nimi je i Callum, který byl oživen 22 minut po smrti, takže je téměř člověk. Wren má před sebou těžký úkol z nešikovného Calluma vychovat schopného reseta. Pokud se jí to nepodaří, bude Call, jako nepotřebný, eliminován. Wren svůj úkol bere jako výzvu, ale ta se časem změní v boj, jak zachránit Calluma. Usměvavý Call, ji totiž začne přitahovat a ve Wren se probudí ztracené emoce...

Strnula. Očima přejížděla od čísla 178 na mé kůži, k mé tváři a nakonec znovu vyjekla.
Ne. Ve mně nic lidského nezbylo.

V Texaské republice řádí virus, který většinu lidí spolehlivě zabije, ale na některé, mladé a silné, působí jinak. A tak vznikají reseti. Příběh psaný z pohledu nejchladnokrevnější resetky, to zní nesmírně zajímavě, nemyslíte? Reset není žádná novinka, vyšel u nás již před pár lety, ale moc se mi líbil originální nápad knihy a navíc je to dystopie, které já pořád můžu.

Wren mi byla sympatická, nebojí se někomu nakopat zadek a na začátku je opravdu nemilosrdná. Jenže, srdce z ledu jí nevydrží dlouho. Přijde Callum a ona roztaje jako zmrzlina. Láska dělá svoje, ale tahle proměna byla moc rychlá. Čekala jsem větší drsňačku, která se nenechá snadno rozhodit. A nesmím zapomenout na ňoumu Calluma. Je milý, se zásobou vtipných hlášek a v krutém světě resetů působí jako pěst na oko. Ale tak to mělo být a je tu vidět kontrast mezi resety a skoro-lidským Callumem.

Kniha je čtivá a už od první stránky vás vtáhne do děje. Příběh má spád a je nabitý akcí, z tréninků, z misí, neustále se něco děje. Pochvalu si zaslouží i propracovaný svět. Podle mě to byl úžasný nápad, který by si však zasloužil lepší zpracování. Reset je totiž někde rozvleklý, jinde příliš uspěchaný. V jedné knize se toho stihne tolik, že by to vystačilo na celou sérii. Hlavně závěr je moc rychlý a nemůžu se zbavit dojmu, že hlavní hrdinové měli neuvěřitelné štěstí. Neproveditelný úkol se jim povedl po hodině přípravy. Klikaři :) Nebo že by si autorka už nevěděla rady?

Konec je poměrně uzavřený a možná by se mi i více líbilo, kdyby to tak zůstalo. Série však má i druhý díl Rebel a jsem zvědavá, co se bude dít v něm. Reset není tou nejlepší knihou a má spoustu chybiček, ale celkový dojem byl nakonec pozitivní. Autorka dokáže čtenáře dobře navnadit a při čtení se ani na vteřinu nenudíte.

Recenze: Smolná sezóna

3. května 2016 v 18:44 | Aires
Autor: Abbie Rushton
Žánr: YA mystery
Počet stran: 280
Vydání: CooBoo, 2016
Pohřbený strach. Zakázaná láska. Z každého tajemství se může vyklubat nebezpečí a za kdejakým rohem číhá smůla. Smolná sezóna. Tohle je, co o ní víme: Přichází každý rok ve stejnou dobu. Mojí rodině se stávají zlé věci. Děje se to jen nám. Nevíme proč.

Smolná sezóna je součástí Cařina života tak dlouho, jak si jen pamatuje. Vždycky koncem října. Už spousta jejích příbuzných v tuhle dobu přišla o život. Cařina rodina je nevysvětlitelně náchylná k nejrůznějším nehodám. Proto schovávají nože, ostré hrany stolů omotávají vatou a vypínají elektrické spotřebiče - ale nehody je pronásledují na každém kroku a ze smolné sezóny se pomalu stává obsese a jejich největší strach.

HODNOCENÍ : ★★★

Obyčejní lidé se bojí, když je pátek třináctého. Cara a její rodina s obavami vyhlíží říjen. Ten pro ně znamená jediné - začíná smolná sezóna. Každý rok přichází ve stejnou dobu. Období, kdy se na ni a její rodinu lepí smůla, za každým rohem číhá nebezpečí a stávají zlé věci. Děje se to jim všem. A nikdo neví proč.

Smolná sezóna vám ukáže, jaké to je, když se vám smůla opravdu přilepí na paty. Smolná sezóna je součástí Cařina života tak dlouho, jak si jen pamatuje. Vždy přichází koncem října. Na jeden měsíc v roce se stávámagnetem na nehody, při kterých tuhne krev v žilách. Smolná sezóna totiž láme kosti, naskakují při ní boule a všichni musí být neustále na pozoru. I obyčejná procházka se může ošklivě zvrtnout. Bez ochranných vrstev oblečení radši nevychází ven a všechny rohy a ostré předměty v domě jsou obaleny. Ale i přes všechna preventivní opatření dochází k nehodám neustále. Jako kdyby byli všichni prokletí. Mohou se z toho začarovaného kruhu vymanit?

"Zvládneme to. Postaráme se, aby se ti nic nestalo. Slibuji. Můžeme to změnit."
Spolknu vlnu paniky, která mi stoupá hrdlem. Nepřipomínám Bee, že už se mi něco stalo, i když je to jenom kůže natržená od hřebíku a vymknuté zápěstí. Vždycky je to takhle. Nehody se stávají a stávají dál a je to horší a horší.

Možná vede cesta ven. Cara si všimla podivné náhody. Na všech jejích fotkách je jedna nenápadná dívka, která ji pronásleduje. Může být právě ona klíčem k rozřešení záhady?

Moïra Fowley-Doyle ve své prvotině popustila uzdu své fantazii. Smolná sezóna je kniha, která se pohybuje na rozhraní fantazie a reality. Nabízí vám zakázanou lásku, napětí, tajemství a to vše s kapkou nadpřirozena. Tato kniha je povedenou ukázkou magického realismu, žánru ve kterém je realistický příběh jen jemně okořeněný tajemnem. To zde zastupuje ono záhadné prokletí rodiny a podivná dívka Elsie, která pronásleduje hlavní hrdinku a teď se po ní slehla zem.

To vše zafunguje přesně tak, jak má. Kniha vás udrží vzhůru dlouho do noci, některé události vám jistě vyvolají husí kůži a téměř se vám bude kouřit z hlavy, jak se budete snažit přijít na rozuzlení. Děj má spád a většinu knihy zabírá pátrání po Elsie. Celá kniha je zvláštní. Svým stylem psaní, dějem i originalitou. Nejlepší způsob, jak ji popsat je - lehce strašidelná, neuvěřitelně tajemná a s velkou dávkou zvratů.

Pokouším se samu sebe přesvědčit, že nevěřím, že by se jedna rodina na jeden měsíc v roce mohla stát magnetem na nehody. Pokouším se předstírat, že si nepamatuji ty nehody v minulosti - ty zlé, ty velké, ty tragické.

První odlišností je styl psaní autorky, se spoustou krásných slovních obratů a metafor, což není u young adult románů běžné. Celé sourozenecké trio hlavních hrdinů, Cara, Sam a Alice, je sympatické. Kniha je psaná z pohledu Cary, která postupně odhaluje střípek po střípku pravdu o rodinném prokletí. Hlavní hrdinka je snílek a má bujnou představivost. Jako čtenář si mnohdy nebudete jistí, co je jen dílem její fantazie a co je pravda. Vyprávění je občas zmatené. V příběhu lze nalézt mnoho míst, kde to drhne a nedává to smysl. S tím souvisí i největší negativum či pozitivum této knihy. Záleží na tom, jak to vidíte. Ani po dočtení příběhu se totiž nedozvíte, jak to všechno bylo. Konec je opravdu šokující, ale zanechá vás se spoustou nevysvětlených otázek. Částečně si jej musíte domyslet a je jen na vás, k jakému vysvětlení se přikloníte.

Cílovou skupinou jsou v tomto případě teenageři, ale ve Smolné sezóně se kromě hlavní zápletky řeší i další témata. Autorka se nebála pustit se do hlubších témat, jako je incest, dospívání a hledání vlastní identity.

Smolná sezóna je lehce výstřední, ale čtivý a chytlavý román, který si jistě budete pamatovat. Není knihou pro každého, ale pokud se vám líbí psychologicky laděné knihy, jako je například Ostrov lhářů nebo Nocte, je tu velká šance, že vás kniha ohromí. Jestliže však závan duchařiny a esoteriky pro vás není to pravé nebo dáváte přednost akčním příběhů s jasným dějem, poohlédněte se raději jinde.