Recenze: Bez šance

24. května 2016 v 22:19 | Aires |  Recenze

Autor: Neil Shusterman
Žánr: dystopie
Vydání: Knižní klub, 2016
Fascinují a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit. Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál - alespoň to dětem říkají. Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál…rozpojení. Jedinou šancí je útěk.

HODNOCENÍ:★★★

Vítejte ve světě, kde by Harrymu Potterovi ve třinácti letech prostě vypršela záruční lhůta.

Každé dítě má právo na život, od početí až do věku třinácti let. Pak ale dětem vyprší záruční lhůta a mohou dostat nálepku spotřebujte do...Nejdéle do osmnácti let. Do té doby se totiž rodiče mohou rozhodnout a poslat nepovedené potomky na Rozpojení.

Jste průšviháři a černé ovce rodiny? Nevynikáte ve studiu nebo jste nepobrali dostatek krásy a talentu? Pak možná budete společnosti užitečnější v rozpojeném stavu. Nebojte, budete žít dál, jen v trochu jiné podobě. Pod slůvkem rozpojení se totiž skrývá proces, při kterým použijí každý kousek vašeho těla na náhradní díly. Vše se maximálně zužitkuje, orgánů není nikdy dost. Díky vám si třeba někdo vymění hubenou ruku za svalnatou nebo se nechá jinak vylepšit.

"Jestli je každý tvůj kousek živý, ale v někom jiném… Jsi naživu, nebo jsi mrtvý?"

Connor, Lisa a Lev jsou tři puberťáci s různým příběhem. Všechny je ale spojuje stejný osud - přímá jízdenka do sběrného tábora, kde je čeká Rozpojení. Nechce se jim však žít jako končetina nebo mozek někoho jiného. Jediný způsob, jak tomu uniknout, je útěk. A tak začíná jejich dramatický boj o právo na život.

Největším lákadlem knihy pro mě byl její nápad, který je originální a má potenciál. Náhled na život je v této knize opravdu zvrácený. Lidský život má pramalou cenu, pro vyšší dobro jsou každý den rozpojeny stovky dětí a vůbec nejděsivější je fakt, že s tím všichni souhlasí. Celá kniha je hodně znepokojivá, občas vás z ní mrazí a dotýká se spousty vážných otázek. Přesto má však do temné a fascinující dystopie, jak slibuje anotace, daleko. Aby splnila má očekávání, musel by jít autor se svým nápadem více do hloubky.

Kapitoly jsou psané z pohledu tří hlavních hrdinů, kniha má spád a pořád se něco děje. Spousta akce, napínavých situací a překvapení. Jenže, hlavní hrdinové jsou teenageři a kniha je určená teenagerům. Řekla bych, že je to nejtemnější dystopie s kterou se setkáte v young adult. Pokud ale vaše čtenářská duše touží po něčem opravdu temném, co z vás vytřese emoce a vyvolá husí kůži, musíte se poohlédnout jinde. Bez šance je cílená na mladší čtenáře a děj je proto jednoduchý.

Asi jsem výjimka mezi nadšenými čtenáři, ale příběh mi přišel plochý. Z námětu by se dalo vytřískat o hodně víc. Kniha je taková neosobní, nepodařilo se mi sžít se s hlavními hrdiny. Navíc pozadí příběhu není moc vysvětlené. Proč vůbec lidé souhlasili s Rozpojením? A ještě se podívejme na konec, který je v podstatě šťastný, ale zároveň se v něm nic nevyřeší.

Možná to zní jen jako kritika. Já jsem však měla velká očekávání a těm kniha úplně nedostála. Mohu ji všem doporučit, za přečtení rozhodně stojí. Jen nesmíte doufat v zázraky. Já ji hodnotím jako jedinečnou a zajímavou, ale k dokonalosti tomu něco chybělo.