Recenze: Let 305

31. května 2016 v 22:36 | Aires |  Recenze
6ec2778b3332c6ca9d4d5977cc3c459cAutor: A.G. Riddle
Žánr: sci-fi, thriller
Vydání: XYZ, 2016
Harper Laneová má potíže a za pár hodin bude muset udělat rozhodnutí, které navždy změní její život. Naštěstí si po havárii letadla uvědomí, že je mnohem silnější, než si kdy myslela…
Na cestě z New Yorku do Londýna dojde v letu 305 je letadlo nuceno nouzově přistát na anglickém venkově. Tak začíná tajemné dobrodružství, které bude mít dopad na celé lidstvo. Ti, kteří přežili, brzy zjistí, že svět, v němž stroj havaroval, je značně odlišný od toho, který před několika hodinami opustili. Kde jsou? Proč jsou tady? A jak se dostanou zpátky domů? Současnost je minulostí a budoucnost spočívá v rukou pěti lidí, kteří se navzájem ani neznají, ale jejichž životy jsou navzájem propleteny. Mezi nimi jsou spisovatelka Harper Laneová, Nick Stone, lékařka Sabrina Schröderová, počítačový vědec Yul Tan a miliardářský syn Grayson Shaw. Postupně vyjde najevo, že někteří z této skupiny přeživších vědí víc, než dosud prozradili. Harper a Nick navíc brzy odhalí spiknutí, které zahrnuje jejich vlastní životy. Jak začnou dávat dohromady fakta, zjistí, že mají v rukách moc změnit budoucnost a minulost - zachránit náš svět… nebo ho zničit.

Vítejte na palubě Letu 305, pevně se připoutejte, cestou se předpokládají turbulence, pád letadla a akční výlet do budoucnosti.

Když Harper Laneová nasedala na let 305, netušila, že bude čestnou výjimkou ve statistikách bezpečnosti letecké dopravy. Příběh začíná nenápadně. Z obyčejného letu na lince z New Yorku do Londýna se stane dramatický boj o přežití. Letadlo z neznámých důvodů havaruje a pár cestujícím se podaří přežít. Mezi nimi je i spisovatelka Harper Laneová, investor Nick Stone, lékařka Sabrina, počítačový vědec Yul a miliardářský synek Grayson Shaw. Tato pětice hrdinů je klíčová. Vše se točí kolem nich a brzy se ukáže, že jejich role je mnohem větší, než se na první pohled zdá. Mají totiž moc ovládnout budoucnost. Zachránit svět nebo ho zničit.

Let 305 je novinkou od nakladatelství XYZ. Americký autor A.G. Riddle se u českých čtenářů již dobře zapsal, díky své předchozí sérii Tajemství původu. Tentokrát změnil směr a místo odhalování tajemství minulosti, se vrhl na hrátky s časem. Umíte si představit pád letadla? A co teprve pád letadla, po kterém se ocitnete v budoucnosti, na místě, kde vás nečeká žádná záchrana? Jestli máte fóbii z létání, tahle kniha ji jen posílí a zároveň ve vás vyvolá závislost na příbězích A.G. Riddlea.

Mám jednu zdravou ruku na svou obranu a téměř nulové informace o tom, co se se mnou děje. Zraněný a dezorientovaný- od havárie letu 305 prakticky pořád ta samá písnička.

Autor vsadil na střídání kapitol, psaných z pohledu Harper a Nicka. Kapitoly jsou krátké a zákonitě končí v tom nejlepším, takže příběh je neuvěřitelně napínavý a nutí vás číst stále dál. Kniha je rozdělená do tří částí. První část dost připomíná seriál Ztracené nebo katastrofický film. Záchrana cestujících, čekání na pomoc a boj o přežití. Jenže žádná pomoc nepřichází a tak je na čase, aby se hlavní hrdinové vydali na průzkum okolí.

A tady to začíná být opravdu zajímavé. Rychle totiž pochopí, že nejsou ve staré dobré Anglii, jak ji znají. Nacházejí se v budoucnosti, kterou ovládají záhadní Titáni, kteří nejsou právě jejich přáteli. Nic z toho, co se stalo není náhoda a tak se vyrojí spousta otázek. Kdo? Proč? Jak?

Čekal jsem, že mě probudí rotory vrtulníků, ostré světlo reflektorů a hlasy záchranářů, kteří budou říkat
věci jako : Jste v pořádku? Smůla. Bahnitý břeh i modrozelené jezero vypadalo úplně stejně jako včera večer.

Na všechny otázky dostanete odpovědi ve druhé části, kde příběh nabírá slušné akční tempo. Autor vše pořádně zamotal, až se v tom čtenář může ztratit snadněji, než v bludišti. Občas to bylo zbytečně překombinované a za to má kniha malé minus. Následuje postupné odhalování pravdy, se řadou nečekaných zvratů a vzájemné propojení všech událostí. Autor dokázal, že má bohatou představivost. U jeho příběhu si neodpočinete. Celá kniha je psaná tak, aby vás udržela neustále v očekávání dalších událostí. Po skončení druhé části už máte pocit, že se dočkáte happyendu, ale on ještě zdaleka není konec. Vše se zázračně nevyřeší hned, ale čeká vás ještě třetí část, která si zaslouží pochvalu za nápaditý závěr.

Posledních šest dní jsem měl plné ruce práce, jak jsem se snažil udržet naživu přeživší z letadla. A jak se zdá, moc se mi to nepovedlo. Žádný stres. Závisí na nás jen osud celého lidstva.

V knize nechybí ani sympatické postavy. Vyzdvihla bych především charakter Nicka. Budete obdivovat jeho vůdčí schopnosti. S přehledem zvládá najít řešení i v těch nejtěžších situacích. Zachránit desítky lidí z potápějícího se letadla? Žádný problém. Ve vyprávění příběhu mu sekunduje trochu nerozhodná Harper.
Let 305 je napínavý, svěží příběh, co nepostrádá vtip a romantickou linku. Nadšený fanoušek sci-fi si přijde na své, kniha si ale snadno získá přízeň obyčejného čtenáře. Po dočtení ve vás zanechá pocit, že i malá rozhodnutí mohou ovlivnit celý náš život.