Recenze. Reset

17. května 2016 v 22:19 | Aires
Autor: Amy Tintera
Žánr: dystopie
Počet stran: 384
Vydání: Egmont, 2013
Před pěti lety byla dvanáctiletá Wren Connollyová třikrát střelena do prsou. Po 178 minutách vstala z mrtvých jako resetka: silnější, rychlejší, odolnější a bez emocí. Čím déle jsou totiž reseti mrtví, tím méně v nich zůstává po oživení lidského. Wren 178 je nejnebezpečnější reset v Texaské republice. Nyní ve svých sedmnácti letech slouží v polovojenské jednotce společnosti KLEZ (Korporace pro lidskou evoluci a zalidnění).
Wren je jako zkušená bojovnice pověřena výcvikem nových resetů, ale její poslední nováček - Callum Reyes - je nejhorší, jakého kdy viděla. Callum byl oživen 22 minut po své smrti, a tak prakticky zůstal člověkem. Má příliš pomalé reflexy a nepatřičné otázky a jeho nikdy neuvadající úsměv vyvádí Wren z miry. Pořád však odpovídá za jeho výcvik. Když Callum odmítne splnit rozkaz, dostane Wren poslední šanci ho srovnat - jinak ho bude muset zlikvidovat. Wren dosud vždy uposlechla každý rozkaz a ví, že když se vzepře, bude také zlikvidována. Ale zároveň se nikdy necítila tak živá jako s Callumem…

Před pěti lety jsem zemřela.
O 178 minut později jsem vstala z mrtvých.
Jako ďábelská napodobenina toho, čím jsem byla dříve.

Většina by raději zemřela, než by se stala jedním z resetovaných šťastlivců, kteří se vrátili ze záhrobí. Takovým šťastlivcem je i Wren, kterou před pěti lety třikrát postřelili. Po 178 minutách se probrala v márnici. Něco se ale změnilo. Vstala z mrtvých jako resetka. Je silnější, odolnější a nezůstalo v ní nic lidského. Čím déle reset zůstane mrtvý, tím méně emocí mu zůstává. Wren je reset nejvyšším číslem. Je legendou, nejlepší instruktorkou a bezcitným strojem na zabíjení. Nemá slitování a toho využívá vojenská společnost KLEZ, která vyhledává problematické resety. Wren má za úkol je zadržet a eliminovat.

Ale pak se jednoho dne karta obrátí. Do výcvikového střediska přivezou nováčky a mezi nimi je i Callum, který byl oživen 22 minut po smrti, takže je téměř člověk. Wren má před sebou těžký úkol z nešikovného Calluma vychovat schopného reseta. Pokud se jí to nepodaří, bude Call, jako nepotřebný, eliminován. Wren svůj úkol bere jako výzvu, ale ta se časem změní v boj, jak zachránit Calluma. Usměvavý Call, ji totiž začne přitahovat a ve Wren se probudí ztracené emoce...

Strnula. Očima přejížděla od čísla 178 na mé kůži, k mé tváři a nakonec znovu vyjekla.
Ne. Ve mně nic lidského nezbylo.

V Texaské republice řádí virus, který většinu lidí spolehlivě zabije, ale na některé, mladé a silné, působí jinak. A tak vznikají reseti. Příběh psaný z pohledu nejchladnokrevnější resetky, to zní nesmírně zajímavě, nemyslíte? Reset není žádná novinka, vyšel u nás již před pár lety, ale moc se mi líbil originální nápad knihy a navíc je to dystopie, které já pořád můžu.

Wren mi byla sympatická, nebojí se někomu nakopat zadek a na začátku je opravdu nemilosrdná. Jenže, srdce z ledu jí nevydrží dlouho. Přijde Callum a ona roztaje jako zmrzlina. Láska dělá svoje, ale tahle proměna byla moc rychlá. Čekala jsem větší drsňačku, která se nenechá snadno rozhodit. A nesmím zapomenout na ňoumu Calluma. Je milý, se zásobou vtipných hlášek a v krutém světě resetů působí jako pěst na oko. Ale tak to mělo být a je tu vidět kontrast mezi resety a skoro-lidským Callumem.

Kniha je čtivá a už od první stránky vás vtáhne do děje. Příběh má spád a je nabitý akcí, z tréninků, z misí, neustále se něco děje. Pochvalu si zaslouží i propracovaný svět. Podle mě to byl úžasný nápad, který by si však zasloužil lepší zpracování. Reset je totiž někde rozvleklý, jinde příliš uspěchaný. V jedné knize se toho stihne tolik, že by to vystačilo na celou sérii. Hlavně závěr je moc rychlý a nemůžu se zbavit dojmu, že hlavní hrdinové měli neuvěřitelné štěstí. Neproveditelný úkol se jim povedl po hodině přípravy. Klikaři :) Nebo že by si autorka už nevěděla rady?

Konec je poměrně uzavřený a možná by se mi i více líbilo, kdyby to tak zůstalo. Série však má i druhý díl Rebel a jsem zvědavá, co se bude dít v něm. Reset není tou nejlepší knihou a má spoustu chybiček, ale celkový dojem byl nakonec pozitivní. Autorka dokáže čtenáře dobře navnadit a při čtení se ani na vteřinu nenudíte.