Recenze: Konec řetězce

14. června 2016 v 19:48 | Aires
Autor: Fredrik T. Olsson
Počet stran: 578
Vydání: Kniha Zlín, 2016
V Amsterdamu beze stopy zmizí mladá lingvistka, v zapadlé berlínské uličce dojde k vraždě neznámého muže, ze stockholmské nemocnice je po neúspěšném pokusu o sebevraždu unesen padesátiletý William Sandberg. Zprvu se zdá, že spolu podivné události nijak nesouvisí, postupně však vyplouvají na povrch hrůzné důsledky dávného, přísně střeženého tajemství. Bývalý vojenský špion William Sandberg se probere z bezvědomí na starobylém zámku, kam jej převezla tajná organizace, aby rozluštil obsáhlý šifrovaný text záhadného odesílatele.

Williamova bývalá manželka, novinářka Christina, se s mužovým zmizením odmítá smířit a společně se svým asistentem Leem postupně odhaluje stále strašnější pravdu. Williamův úkol má pouze zastřít sktečné plány jeho únosců, a zatímco si špion se svou spoluvězenkyní, sumeroložkou Janine, láme hlavu nad zprávou, čas nemilosrdně běží...

Co když v sobě všichni máme zakódovanou zprávu o našem konci a naše budoucnost je napsaná již dávno předtím, než jsme se narodili? Je možné, že náš osud nemůžeme ovlivnit, protože je zapsaný přímo v nás? A co když je v každém z nás kód, který je klíčem k budoucnosti celého lidstva?

Před rozklíčováním těchto zapeklitých otázek stojí William Sandberg, bývalý vojenský kryptolog a sumeroložka Janine Hayesová. Konecřetězce románová prvotina Fredrika T. Olssona, z nakladatelství Kniha Zlín, je příběh vskutku neotřelý.Tajná organizace. Únos. Tajný kód. Klínové písmo. DNA. Nakonec k tomu ještě přidejte ohrožení celého lidstva. Vznikne z toho opravdu pikantní guláš z těch nejlepších ingrediencí.

William se nadechl a vážil slova. " Vidím jen jediný důvod, proč by OSN zřizovala tajnou organizaci. Kdyby existovala nějaká konkrétní, plošná hrozba. Kdyby se schylovalo k tomu, že se něco stane nám všem, a kdyby panoval strach, že se tomu nedá uniknout.
Pokud měl Connors ještě před chvílí úsměv na tváři, tak rychle zmizel. Stál bez pohnutí s pohledem upřeným zpříma do Williamových očí. Nic neřekl. Jasněji se vyjádřit nemohl.

Hlavním hrdinou je William Sandberg, bývalý vojenský kryptolog a zlomený génius, který se pokusil o sebevraždu. Ovšem neúspěšně. Později se probudí ve starém zámku, který slouží jako základna tajné organizace. Příběh náhle nabírá na obrátkách. William se musí vypořádat s téměř nemožným úkolem - rozluštit komplikovanou šifru a odhalit tajemství tisíce let staré zprávy. Naštěstí v tom vyniká. Nalézt pravidla a dát řád chaotické šifře, je pro něj úkol jako stvořený. Spolu s Janine Hayesovou, odbornicí na klínové písmo, si lámou hlavu, jak zabránit děsivému poselství, které se začíná naplňovat. Jen oni dva mají v rukou moc zachránit lidstvo.

Konec řetězce je mnohovrstevnatý příběh, ve kterém se navzájem protne několik dějových linií. Autor přímo vyniká v umění si čtenáře polapit do své sítě. Napětí a tajemství dávkuje pomalu, příběh má perfektně rozehraný a nenechá vás vydechnout. Doslova si vás zaháčkuje a nutí vás číst stále dál. Kniha je plná překotných událostí a konspiračních teorií. Svým strhujícím tempem a tématem trochu připomíná knihy Dana Browna nebo dobrodružství Indiana Jonese. Postupně se rozvíjí řetězec událostí, které jdou za sebou jako kostičky domina a vše směřuje k velkému finále.

AGCT. Cítil, jak mu tělo zaplavují endorfiny a adrenalin, když si v hlavě stále dokola procházel vše, co věděl a pokoušel se zadržet tu prchavou myšlenku, prozkoumat ji, jak to sedí. Seděla. Jinak to být nemohlo. Čtyřková soustava. Nikdo by ji nepoužil k zakódování, pokud by to nevyžadovalo samotné médium. Napadalo ho jen jedno takové. DNA.

Z knihy je jasně cítit, že je psaná ve stylu jako přímo určeném pro filmové plátno. Je tu mnoho scén, které si dovedete jasně představit ve filmovém zpracování. Není proto divu, že kniha již zaujala hollywoodské scénáristy. Jisté je, že pokud se skutečně dočkáme jejího zpracování, Konec řetězce bude trhák. Již jako kniha k tomu má slušně nakročeno. Při čtení bude vaše fantazie pracovat, naplno se ponoříte do příběhu a tep vám u akčních scén vyletí pořádně nahoru.

Zatím se zdá, že má Konec řetězce jen samé klady. Přesto i tady se našlo pár věcí, které čtenáře nemusí právě potěšit. Především, ve všech těch konspiračních teoriích se lze snadno ztratit a některé občas působí trochu jako přitažené za vlasy. Při čtení musíte být pozorní, jinak vám lehce něco unikne. Kniha mezi thrillery sice vyniká, ale neuškodilo by menší proškrtání obsahu, který má téměř šest set stran. Kratší, údernější věty, méně přebytečných informací a postav, to vše by pozvedlo čtenářský zážitek na ještě vyšší úroveň.

Pokud však máte podobné příběhy rádi, Konec řetězce si jistě mimořádně vychutnáte. Jeho čtení je totiž návykové a jestli hledáte vzrušující akční thriller, jste na správném místě.