Červenec 2016

Recenze: Naslouchač

10. července 2016 v 23:05 | Aires |  Recenze
1196Autor: Petra Stehlíková
Počet stran: 374
Vydání: Host, 2016
Velká válka rozdělila svět na dvě části, z nichž jedna je obyvatelná a druhá zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii z nerostu zvaného sklenit. V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dokážou sklenit těžit. Energetické pole štítu však odsuzuje sklenaře k životu ve středověkých podmínkách, lidé z nížin je zotročili a těžba sklenitu jim způsobuje nemoci a znetvoření.
Třináctiletá Ilan se jako jedna z mála narodila bez deformací a navíc se vzácným darem - dokáže naslouchat sklenitu. Aby ji neodvedli od rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v masce a hábitu, které musejí sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky svému daru by snad mohla mít o něco lepší život, protože se může vyučit sklenařským brusičem.
Jenže její schopnosti jsou už teď tak výjimečné, že si ji vybere kapitán pětadvacítky, družiny, která chrání sklenařská města před nebezpečnými tvory zrozenými z otráveného vzduchu za štítem.
Ilan ví, že musí své tajemství před pětadvaceti bojovníky za každou cenu uchránit. Jsou to přece nepřátelé a život sklenaře pro ně nic neznamená. Nebo se mýlí?

Svět otrokářů a otroků. Svět bohatých a chudých. Svět věčně mladých a těch, kteří denně umírají. Kdo je však na kom závislý?

Vítejte v pestrém a kontrastním světě, kde se na pravdu a naději téměř zapomnělo. Po Velké válce je rozdělen na dvě části. Jedna z nich je neobyvatelná a plná jedovatých plynů, ta druhá je plná života a zeleně. Oba úseky od sebe odděluje štít čerpající svou energii z nerostu jménem sklenit. Zázračný nerost poskytuje ochranu a dokáže prodloužit život. Ti, kteří jej těží z hlubin země, opracovávají a nejlépe mu rozumějí, se nazývají sklenaři. Národ sklenařů byl ve své době mocný, pak ale přišli lidé z nížin, kteří toužili po moci. Od té doby sklenaři žijí v otroctví v nelidských podmínkách a za častý pobyt v dolech platí svým zdravím.

Výjimkou mezi nimi je Ilan, která se narodila čistá. Je zdravá a bez znetvoření. Čisté dívky jsou však odvedeny od rodiny, do nor, kde je nečeká nic pěkného. Její matka pro ni však chce lepší osud a tak její původ zatají. Ilan se skrývá, vše se ale změní, když uslyší zpívat reteu, štít mezi světy. Vyjde tak najevo, že je Naslouchač. Má dar slyšet sklenit zpívat. Její dar je natolik výjimečný, že zaujme i pána Pětadvacítky. Je proto vybrána, aby se stala brusičem jejich zbraní a vydala se s Pětadvacítkou elitních bojovníků chránit zemi před nebezpečnými tvory zrozenými z jedovatého vzduchu za štítem. A tak začíná cesta hlavní hrdinky za poznáním země, plná dobrodružství, překvapení a tajemství.

Narodila jsem se jako sklenař. Byla jsem nikdo. Nepatřila jsem ani sobě, ani své matce. Patřila jsem fajovi. A jenom na něm záleželo, kdy a jak zemřu.

Krystaly_PTSD_4Naslouchač je důkazem, že neplatí mylný předpoklad, že dobré knihy vznikají jen v zahraničí. Tohle zajímavé dílo pochází ryze z naší české kotliny a je skoro stejně zázračným pokladem, jako sklenit. Je znát, že autorka má vše dokonale promyšlené. Na začátku vás postupně uvede do svého světa. Ten je opravdu promyšlený do detailu a proto je nutné vysvětlit jeho historii, pojmy a jak vše funguje. Na začátku možná budete zmatení z množství cizích pojmů, brzy se vám ale kniha dostane pod kůži a začnete číst jedním dechem. A pokud přece jen budete tápat, vzadu najdete slovník.

Začátek je trochu pomalejší, místy už zatoužíte po větší akci. A té se dočkáte. Příběh se nakonec rozvine a vše nabere obrátky. Kniha je psaná čtivým stylem, který vás donutí nedočkavě číst až do konce. Stránky rychle ubíhají a vše směřuje ke konci, který ve vás zanechá mnoho nezodpovězených otázek. Kniha je navíc návyková, takže na konci vás nechá rozklepané jako ratlíky, ve stavu natěšení na další díl. Nemusíte se bát ani toho, že hlavní hrdince Ilan je teprve dvanáct. Naslouchač je psaný z jejího pohledu a malá sklenařka je tahounkou celého příběhu.

Kniha si za svou originalitu, osobité postavy a propracovanost zaslouží jen chválu. Vše trochu brzdí jen úvodní část a fakt, že v mnoha situacích by se opravdu hodila mapa. Jinak vám ale nabídne vynikající čtenářský zážitek. Lze ji doporučit všem, kteří mají rádi dobré dobrodružné fantasy a nepohrdnou příběhem plným záhad, o odvaze a přátelství.