Recenze: Sirotčinec slečny Pelegrinové pro podivné děti

30. října 2016 v 14:50 | Aires |  Recenze
sirotcinec_filmovy_slecny-peregrinove
Autor: Ransom Riggs
Počet stran: 360
Vydání: Jota, 2016

Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak - i když to zní jako něco nemožného - jsou možná stále naživu.

Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Sbírka podivných fotografií, nad kterými se tají dech. A skupina ještě více podivnějších dětí. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Pelegrinové pro podivné děti.

Kniha je prvním dílem trilogie a již před vydáním ji provázela silná pověst příběhu s tajemnou atmosférou, z které se vám mají ježit chlupy na rukou. Zvláštní atmosféru dokreslují autentické fotografie, které povzbudí vizuální představivost čtenáře. K tomu si přidejte mystický příběh trochu připomínající starého dobrého Harryho Pottera a jistě mi dáte za pravdu, že tu máme něco jedinečného a mírně bizarního k tomu. Příběh navíc neunikl pozornosti filmařů a proto v nejnovějším vydání od nakladatelství Jota, najdete i působivé fotografie z filmu.

Výsledek obrázku pro peculiar childrenHlavním hrdinou je šestnáctiletý Jacob, který už od dětství rád poslouchal neuvěřitelné příběhy svého dědy. Místo pohádek na dobrou noc mu dědeček vyprávěl o podivných dětech ze sirotčince na odlehlém ostrově. Jedním z těchto dětí měl být jeho dědeček, levitující dívka nebo neviditelný chlapec. Postupně však Jacob přestane věřit pohádkám a odsoudí staré fotografie jako podvrh a příběhy o nestvůrách a podivných dětech jako výmysl starého člověka s bujnou fantazií.

Pak ovšem přijde tragédie, která změní všechno. Záhadná smrt dědečka Jacoba přivede až na onen vzdálený ostrov, kde se snaží se odhalit více z jeho minulosti. Na první pohled rozpadající se sirotčinec však v sobě ukrývá tajemství. Jacob se nevzdává a odhaluje pravdu o podivně nadaných dětech, které dokázali nemožné a o místě, kde se zastavil čas...

Nějak jsem je poznal, i když jsem nevěděl, odkud je znám. Připomínali tváře s polozapomenutého snu. Kde jsem je jenom viděl?A pak mi to došlo. Jejich šaty, bledé tváře bez úsměvu. Fotografie rozházené přede mnou na mě hleděly nahoru, stejně jako ty děti hleděly dolů. Najednou jsem pochopil. Viděl jsem je na těch fotografiích..

bez-nazvu1Knihu Sirotčinec pro podivné děti provází podivnost už od začátku. Je prvotinou autora Ransoma Riggse, který měl původně v úmyslu vydat jen sbírku neobvyklých fotografií. K nim poté přidal i příběh a vytvořil tak lákadlo pro čtenáře, protože největším tahákem knihy jsou právě originální fotografie a zajímavý námět.

Příběh je vyprávěný z pohledu Jacoba, který je na svůj věk celkem přemýšlivý a samotářský. Dále v knize najdete rozmanité množství postav s různými schopnostmi. Od neviditelného Millarda, přes létající Olivu až po pyromanku Emmu. Pokud však čekáte horror, dočkáte se jen lehkého mrazení v zádech. Příběh je spíše jinou verzí Harryho Pottera. Také tu máme dospívajícího hrdinu, který se připlete do tak trochu jiného světa.

Kniha má velký potenciál, ale je znát, že je autorovou prvotinou. Přestože čtenáře pohání ke čtení zvědavost, na některých místech je děj utahaný a potřeboval by rázně popohnat. Originální motivy mohl autor zpracovat lépe, takhle se ještě celkem držel při zemi. Nasvědčuje tomu i otevřený konec, který si mohl zasloužit nápaditější rozuzlení.Takže pro příště- nebát se podivnosti a klidně jí do knihy zakomponovat více.

Přesto je však Sirotčinec pro podivné děti okouzlující knihou s něžnou romantickou linkou a množstvím akce. Autor umí poutavě vyprávět a kniha nemá přesnou cílovou kategorii. Ke svým stránkám přitáhne jak young adult čtenáře, tak i dospělé. Sirotčinec pro podivné děti je slibným začátkem série a nezbývá než si s napětím počkat, s jakými nápady autor přišel v dalších dílech.

Knihy o knihách

23. října 2016 v 0:06 | Aires |  Speciály
Každý správný zapálený knihomol rád čte. Srdce všech knihomolů se však pořádně rozbuší, když drží v ruce knihu o knihách. Vždyť co je lepšího, než si přečíst knihu, ve které mají hlavní roli zase knihy? Příběhy o tajemných knihách, magii knih, o spisovatelích nebo jen o zaprášených knihovnách, působí na čtenáře jako mucholapka. Pojďme se podívat na ty nejlepší knihy o knihách, z kterých aroma dobrého příběhu přímo překypuje. Určitě alespoň po jedné s radostí sáhnete.
Jméno růže (Umberto Eco)
Nestárnoucí klasika. Jestli se vám ji dosud dařilo ignorovat, zbystřete. Jméno růže je totiž napínavý příběh, který dokáže ohromit čtenáře i několik desítek let od svého publikování.Vše se odehrává v opatství, ve kterém je umístěn velký labyrint chodeb, ukrývající před zvědavci největší knihovnu tehdejšího světa. Do tohoto opatství přijíždí mnich Vilém z Baskervillu spolu se svým žákem Adsonem. V opatství však dojde k záhadné smrti a jak se brzy ukáže, nebyla jediná. Záhadných úmrtí začne přibývat a jak se zdá, všichni zavraždění měli něco společného s knihovnou a jednou tajemnou knihou, která zmizela. Vilém proto musí odhalit její tajemství a najít vraha...

Inferno (Dan Brown)
U napínavých trhillerů ještě chvíli zůstaneme. Do této kategorie patří i světový bestseller Inferno, který je čtvrtým příběhem Roberta Langdona. Překvapivě i v něm má hlavní roli kniha, mnoha tajemstvími a záhadami opředený rukopis - Danteho Peklo. Dan Brown znovu mistrně nakombinoval koktejl nejzajímavějších záhad historie umění, symbolů a akčních honiček s cílem odvrátit zkázu, která hrozí celému světu. Robert Langdon má opravdu co na práci a stojí před ním pořádná výzva. Klíčem k úspěchu může být rozluštění Danteho Pekla...
Stránky světa (Kai Meyer)
Stránky světa, to je kniha, která potěší každého správného bibliomanta. Tento příběh je jako zhmotněný sen knihomola.Hlavní hrdinka Furia Salamandra Faerfaxová žije ve světě knih, které v sobě ukrývají daleko větší moc, než tušíte. Jejich stránky jsou plné magie, Furia je bibliomantkou a dokáže ovládat jejich moc. Furiin život je díky tomu značně neobyčejný. Sídlo její rodiny v sobě ukrývá nekonečnou knihovnu, kde moc bibliomantiky bují naplno. V jejích hlubinách najdete papírové origami ptáčky, kteří zobají prach z knih nebo Ypsilonzeta, oživlé hejno písmenek. A tím výčet podivností nekončí...

Strážci příběhů (Mechthild Gläser)

Představte si, že by jste mohli vstupovat do příběhů. Popít s Harrym Potterem máslový ležák nebo zajít pozdravit elfy do Roklinky. Přesně tuto schopnost má Amy, která se náhodou dozví, že může vstupovat do knih. Brzy ale zjistí, že vstupovat do příběhů není jen zábava. Někdo se je totiž snaží změnit, dějí se v nich podivné věci a světoznámé příběhy jsou najednou v ohrožení. Amy je brzy jasné, že musí najít toho, kdo do příběhů zasahuje. Když události začnou prosakovat i do reálného světa, a dokonce mají oběť na životě, ukáže se, jak je ohrožení vážné.

Láska mezi písmenky (Jodi Picoult)

Schopnost vstupovat do příběhů náhodou nevlastníte? Pojďme se na to tedy podívat z jiného pohledu. Co kdyby jste uměli vytáhnout svoji oblíbenou postavu přímo ze stránek knihy? A co by se asi stalo, kdyby se princ z pohádky ocitl v našem světě? A naopak, co by obyčejný kluk dělal v pohádkovém příběhu? Šestnáctileté Delilah se povedlo nemožné - dokázala vytáhnout okouzlujícího prince ze stránek oblíbené pohádky a vyměnit ho za svého kamaráda Edgara. Setkat se tváří v tvář s Oliverem bylo jako kouzlo, ale co s takovým princem v našem světě? Zato Edgar se musí vypořádat s rolí chrabrého prince. Může mít tenhle příběh svůj šťastný konec?

Recenze: Stránky světa

18. října 2016 v 10:28 | Aires |  Recenze
Autor: Kai Meyer
Počet stran: 392
Vydání: CooBooo, 2016
Furia Salamandra Faerfaxová žije ve světě knih. Sídlo její rodiny v sobě ukrývá nekonečnou knihovnu. Do jejích hlubin se Furia vydává pátrat po jednom velmi speciálním svazku: své vlastní dušeknize. S ním ovládne sílu a magii slov. Ale netuší, jak smrtelné nebezpečí se nad ní vznáší. Každá kniha má totiž i své tajné stránky. Její rodinu ohrožuje mocný nepřítel - a jde po krku i jí. Musí se vydat do Libropolisu, města ztracených knihkupectví, ovšem nebude to snadná cesta. Boj proti vládcům bibliomantiky právě začíná!

Furia Salamandra Faerfaxová žije ve světě knih, které v sobě ukrývají daleko větší moc, než tušíte. Jejich stránky jsou plné magie, Furia je bibliomantkou a pomocí své vlastní dušeknihy dokáže ovládat jejich moc. Furiin život je díky tomu značně neobyčejný. Sídlo její rodiny v sobě ukrývá nekonečnou knihovnu, kde moc bibliomantiky bují naplno. V jejích hlubinách najdete papírové origami ptáčky, kteří zobají prach z knih nebo oživlé hejno písmenek. A tím výčet podivností nekončí.

Po celém světě se nacházejí místa plná kouzelné moci, jako je například Libropolis, město knih, kde najdete vše od parfému s vůní knih až po Exlibris, fantaskní postavičky, které vypadli z příběhů. V pozadí bibliomanstkého světa však stojí mocná organizace, která má spadeno na Furiinu rodinu. Všechno se motá kolem jedné podivné knihy, kterou Furia vlastní. A když nepřátelé unesou jejího bratra, musí se Furia vydat na nebezpečnou cestu a najít odpovědi na své otázky...

Spousta knihkupectví byla úzce specializovaná.
Někde v tomhle labyrintu uliček byl krámek, v němž měly všechny knihy čtyři sta dvacet čtyři stran, ani míň, ani víc. Některé obchody prodávaly výhradně knihy, které zákazník četl jako dítě, a nabízely záruku vrácení peněz, pokud by se mu knížka už nelíbila jako dříve. Našli byste tu obchodníky s tajemnými svazky z papíru z mandragory, zaříkávače, kteří dovedli na knihu uvalit klatbu a údajně se tu někde prodávaly knihy, které si čtenáři jen vysnili."

Stránky světa jsou jako zhmotněný sen každého knihomola. Kai Meyer, německý spisovatel, který má na kontě již slušnou řádku příběhů, se tentokrát pustil do dílka z kterého láska ke knihám přímo překypuje. Popustil uzdu své fantazii a výsledkem je bohatý, nápaditý svět, který vás zláká již od první stránky.

Kniha ze začátku působí trochu naivně až dětsky. Úvod je tedy hodně rozpačitý, ale jak se postupně odhalují detaily z bibliomantského světa, zjistíte, že příběh je vlastně výborně promyšlený. Brzy se vše pořádně zaplete a zjistíte, že to není jen lehké a poutavé čtení na dobrou noc. Kniha totiž obsahuje nejen spoustu akce, ale i nebezpečí a zla. Malé minus je, že pár scén vám trochu zamotá hlavu . Budete dumat nad tím proč a jak se to všechno seběhlo. Ne všechno totiž hned dává úplně smysl, ale trocha výstřednosti neuškodí. Dá se totiž říct, že těch nápadů je opravdu hodně a i jen jedna dobrá myšlenka z této knihy by stačila na napsání samostatného příběhu.

Děj je vyprávěn z pohledu Furie, ale občas máte možnost nahlédnout i do hlavy jejích nepřátel a dalších postav. Postavou, která jistě stojí za zmínku je Furiina dušekniha, která chrlí hlášky jako o závod a některým čtenářům možná připomene chrliče Xemeriuse z trilogie Drahokamy. Romantiky v knize najdete pomálu i když malá špetka, jak se říká pro chuť, nemůže chybět.

Stránky světa hodně vybočují z řady young adult knih, které si jsou občas podobné jako vejce vejci. Kniha je čtivá, zápletka je však spíše průměrná. Hlavním lákadlem jsou tu knihy, knihy a knihy. Stránky světa jsou totiž čistá a nefalšovaná knihomolská jízda fantazie. A především proto, že lepší knihu o knihách nenajdete, lze ji jen doporučit. Je to příběh, který potěší každého správného bibliomanta.

Recenze: Neslyšno

10. října 2016 v 15:25 | Aires
Výsledek obrázku pro neslyšnoAutor: Richelle Mead
Počet stran: 248
Vydání: Domino, 2016
Ve světě bez zvuku slyší jedna dívka, jak ji cosi volá… Dívka jménem Fej žije v horské vesnici, kterou sesuvy kamení zcela odřízly od světa. Přežití vesničanů zajišťuje jediné lano, po němž jim přes zrádné skalní stěny posílají jídlo lidé z údolního království. Naprostá závislost není však to jediné, co Fejinu vesnici sužuje: kam až paměť sahá, zdejší lidé neslyší. Jako by takovéto prokletí nestačilo, začínají nyní ztrácet i zrak. Také zásilky jídla přicházející lanovkou se začínají tenčit... Nadcházejí časy zkázy; obyvatelům horské vsi hrozí tichá temnota a smrt hladem. Pak ale jedné noci probudí Fej drásavý hluk. Vedena zvuky, něčím do té doby naprosto neznámým, se Fej vydává na velkolepou výpravu - sestupuje po nebezpečně strmé hoře do tajemného království Pej-kuo, kde nalezne neuvěřitelnou pravdu o své vesnici i lásku, která ji navždy změní život.

Fej žije na vrcholku hory v malé vesnici, kterou sesuvy půdy úplně oddělily od okolního světa. Jediným spojením se světem pod horou je lano, po kterém jim výměnou za vytěžené drahé kovy posílají jídlo. Takto žijí vesničané již po generace a trápí je nejen nedostatek jídla, ale i hluchota. Jeden po druhém přišli všichni o sluch. A nyní přicházejí i o zrak. Jejich budoucnost je nejistá a nadcházejí těžké časy.

Jednoho dne však Fej probudí podivný zvuk. Jako jediné se jí sluch zázračně vrátil. Díky tomu má šanci na únik. Spolu s přítelem Li Wejem se vydávají na nebezpečnou výbavu, aby přišli na kloub celé záležitosti s hluchotou a slepotou. Slézáním strmých stěn hory však jejich výprava ani zdaleka nekončí. Dole je čekají další nebezpečí a lidé, kteří jim nejsou příliš příznivě nakloněni. Podaří se Fej změnit osud vesničanů, kteří jsou jinak odsouzeni k přežívání v tichu a temnotě?
Neslyšno je další knihou od Richelle Mead, která patří mezi mé oblíbené autorky. Její Vampýrskou akademii si nemůžu vynachválit, proto jsem byla velmi zvědavá na Neslyšno, které je jakousi moderní verzí čínské pohádky. Jak se asi povedl příběh zasazený v netradičních kulisách asijské kultury?

Srdce se mi divoce rozbuší, protože mi dochází, co to znamená. Vnímám, když se srazí dva předměty. Reagují na to moje uši. Je to skoro stejné jako to, co se píše ve starých textech, jako když lidé popisují
....zvuk.

Po dočtení mám pocit,že s něčím se autorka vypořádala lépe, s něčím hůře. Samotný příběh vás zavede do horské vesnice, která připomíná klasickou dystopickou společnost. Dělí se na dvě základní kasty. Umělce, jako je Fej, kteří zaznamenávají události a malují je na papír. Druzí jsou horníci, kteří pracují v dolech, aby zajistili přežití své rodině.

Příběh se rozbíhá pomalu, popis vesnice si zabere spoustu místa a až do konce zůstane tempo přibližně stejné. Zajímavější vše začne být poté, co se hlavní postavy dostanou do údolí. Tady se konečně setkáte s nějakou akcí a kniha dostane trochu té pomyslné šťávy. Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že Neslyšno má velký potenciál, který zůstal nevyužitý. Všichni čtenáři VA ví, že Richelle psát umí a má rozhodně na víc. Oproti jejím ostatním knihám tak Neslyšno působí sice originálně, ale mírně druhořadě.

Originality však má kniha na rozdávání. Čínská mytologie, znaková řeč a především popis zvuku. Jak popsat zvuk, který jste nikdy neslyšeli? S tím se autorka vypořádala obdivuhodně. Navíc tu máme zajímavý nápad, sympatické a odhodlané hlavní hrdiny. Neslyšno by však k dokonalosti potřeboval pár desítek stran navíc, aby z něj byl plnohodnotný příběh. Jiní autoři by ho dokázali naporcovat na kousíčky, protáhnout a udělat z něj klidně celou trilogii. Uspěchaný je i závěr, kde se do celkem reálného příběhu najednou připlete magie.

I když má kniha svoje negativa, přesto šlo o zábavné čtení. Byla to jednoduchá a krátká jednohubka, která vám ukáže zase trochu jiný pohled na svět a zajímavou myšlenku. Takže slyšte, slyšte, Neslyšno je v podstatě skvělé, jen od něj neočekávejte zázraky.