Recenze: Neslyšno

10. října 2016 v 15:25 | Aires
Výsledek obrázku pro neslyšnoAutor: Richelle Mead
Počet stran: 248
Vydání: Domino, 2016
Ve světě bez zvuku slyší jedna dívka, jak ji cosi volá… Dívka jménem Fej žije v horské vesnici, kterou sesuvy kamení zcela odřízly od světa. Přežití vesničanů zajišťuje jediné lano, po němž jim přes zrádné skalní stěny posílají jídlo lidé z údolního království. Naprostá závislost není však to jediné, co Fejinu vesnici sužuje: kam až paměť sahá, zdejší lidé neslyší. Jako by takovéto prokletí nestačilo, začínají nyní ztrácet i zrak. Také zásilky jídla přicházející lanovkou se začínají tenčit... Nadcházejí časy zkázy; obyvatelům horské vsi hrozí tichá temnota a smrt hladem. Pak ale jedné noci probudí Fej drásavý hluk. Vedena zvuky, něčím do té doby naprosto neznámým, se Fej vydává na velkolepou výpravu - sestupuje po nebezpečně strmé hoře do tajemného království Pej-kuo, kde nalezne neuvěřitelnou pravdu o své vesnici i lásku, která ji navždy změní život.

Fej žije na vrcholku hory v malé vesnici, kterou sesuvy půdy úplně oddělily od okolního světa. Jediným spojením se světem pod horou je lano, po kterém jim výměnou za vytěžené drahé kovy posílají jídlo. Takto žijí vesničané již po generace a trápí je nejen nedostatek jídla, ale i hluchota. Jeden po druhém přišli všichni o sluch. A nyní přicházejí i o zrak. Jejich budoucnost je nejistá a nadcházejí těžké časy.

Jednoho dne však Fej probudí podivný zvuk. Jako jediné se jí sluch zázračně vrátil. Díky tomu má šanci na únik. Spolu s přítelem Li Wejem se vydávají na nebezpečnou výbavu, aby přišli na kloub celé záležitosti s hluchotou a slepotou. Slézáním strmých stěn hory však jejich výprava ani zdaleka nekončí. Dole je čekají další nebezpečí a lidé, kteří jim nejsou příliš příznivě nakloněni. Podaří se Fej změnit osud vesničanů, kteří jsou jinak odsouzeni k přežívání v tichu a temnotě?
Neslyšno je další knihou od Richelle Mead, která patří mezi mé oblíbené autorky. Její Vampýrskou akademii si nemůžu vynachválit, proto jsem byla velmi zvědavá na Neslyšno, které je jakousi moderní verzí čínské pohádky. Jak se asi povedl příběh zasazený v netradičních kulisách asijské kultury?

Srdce se mi divoce rozbuší, protože mi dochází, co to znamená. Vnímám, když se srazí dva předměty. Reagují na to moje uši. Je to skoro stejné jako to, co se píše ve starých textech, jako když lidé popisují
....zvuk.

Po dočtení mám pocit,že s něčím se autorka vypořádala lépe, s něčím hůře. Samotný příběh vás zavede do horské vesnice, která připomíná klasickou dystopickou společnost. Dělí se na dvě základní kasty. Umělce, jako je Fej, kteří zaznamenávají události a malují je na papír. Druzí jsou horníci, kteří pracují v dolech, aby zajistili přežití své rodině.

Příběh se rozbíhá pomalu, popis vesnice si zabere spoustu místa a až do konce zůstane tempo přibližně stejné. Zajímavější vše začne být poté, co se hlavní postavy dostanou do údolí. Tady se konečně setkáte s nějakou akcí a kniha dostane trochu té pomyslné šťávy. Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že Neslyšno má velký potenciál, který zůstal nevyužitý. Všichni čtenáři VA ví, že Richelle psát umí a má rozhodně na víc. Oproti jejím ostatním knihám tak Neslyšno působí sice originálně, ale mírně druhořadě.

Originality však má kniha na rozdávání. Čínská mytologie, znaková řeč a především popis zvuku. Jak popsat zvuk, který jste nikdy neslyšeli? S tím se autorka vypořádala obdivuhodně. Navíc tu máme zajímavý nápad, sympatické a odhodlané hlavní hrdiny. Neslyšno by však k dokonalosti potřeboval pár desítek stran navíc, aby z něj byl plnohodnotný příběh. Jiní autoři by ho dokázali naporcovat na kousíčky, protáhnout a udělat z něj klidně celou trilogii. Uspěchaný je i závěr, kde se do celkem reálného příběhu najednou připlete magie.

I když má kniha svoje negativa, přesto šlo o zábavné čtení. Byla to jednoduchá a krátká jednohubka, která vám ukáže zase trochu jiný pohled na svět a zajímavou myšlenku. Takže slyšte, slyšte, Neslyšno je v podstatě skvělé, jen od něj neočekávejte zázraky.