Recenze: Sirotčinec slečny Pelegrinové pro podivné děti

30. října 2016 v 14:50 | Aires |  Recenze
sirotcinec_filmovy_slecny-peregrinove
Autor: Ransom Riggs
Počet stran: 360
Vydání: Jota, 2016

Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak - i když to zní jako něco nemožného - jsou možná stále naživu.

Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Sbírka podivných fotografií, nad kterými se tají dech. A skupina ještě více podivnějších dětí. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Pelegrinové pro podivné děti.

Kniha je prvním dílem trilogie a již před vydáním ji provázela silná pověst příběhu s tajemnou atmosférou, z které se vám mají ježit chlupy na rukou. Zvláštní atmosféru dokreslují autentické fotografie, které povzbudí vizuální představivost čtenáře. K tomu si přidejte mystický příběh trochu připomínající starého dobrého Harryho Pottera a jistě mi dáte za pravdu, že tu máme něco jedinečného a mírně bizarního k tomu. Příběh navíc neunikl pozornosti filmařů a proto v nejnovějším vydání od nakladatelství Jota, najdete i působivé fotografie z filmu.

Výsledek obrázku pro peculiar childrenHlavním hrdinou je šestnáctiletý Jacob, který už od dětství rád poslouchal neuvěřitelné příběhy svého dědy. Místo pohádek na dobrou noc mu dědeček vyprávěl o podivných dětech ze sirotčince na odlehlém ostrově. Jedním z těchto dětí měl být jeho dědeček, levitující dívka nebo neviditelný chlapec. Postupně však Jacob přestane věřit pohádkám a odsoudí staré fotografie jako podvrh a příběhy o nestvůrách a podivných dětech jako výmysl starého člověka s bujnou fantazií.

Pak ovšem přijde tragédie, která změní všechno. Záhadná smrt dědečka Jacoba přivede až na onen vzdálený ostrov, kde se snaží se odhalit více z jeho minulosti. Na první pohled rozpadající se sirotčinec však v sobě ukrývá tajemství. Jacob se nevzdává a odhaluje pravdu o podivně nadaných dětech, které dokázali nemožné a o místě, kde se zastavil čas...

Nějak jsem je poznal, i když jsem nevěděl, odkud je znám. Připomínali tváře s polozapomenutého snu. Kde jsem je jenom viděl?A pak mi to došlo. Jejich šaty, bledé tváře bez úsměvu. Fotografie rozházené přede mnou na mě hleděly nahoru, stejně jako ty děti hleděly dolů. Najednou jsem pochopil. Viděl jsem je na těch fotografiích..

bez-nazvu1Knihu Sirotčinec pro podivné děti provází podivnost už od začátku. Je prvotinou autora Ransoma Riggse, který měl původně v úmyslu vydat jen sbírku neobvyklých fotografií. K nim poté přidal i příběh a vytvořil tak lákadlo pro čtenáře, protože největším tahákem knihy jsou právě originální fotografie a zajímavý námět.

Příběh je vyprávěný z pohledu Jacoba, který je na svůj věk celkem přemýšlivý a samotářský. Dále v knize najdete rozmanité množství postav s různými schopnostmi. Od neviditelného Millarda, přes létající Olivu až po pyromanku Emmu. Pokud však čekáte horror, dočkáte se jen lehkého mrazení v zádech. Příběh je spíše jinou verzí Harryho Pottera. Také tu máme dospívajícího hrdinu, který se připlete do tak trochu jiného světa.

Kniha má velký potenciál, ale je znát, že je autorovou prvotinou. Přestože čtenáře pohání ke čtení zvědavost, na některých místech je děj utahaný a potřeboval by rázně popohnat. Originální motivy mohl autor zpracovat lépe, takhle se ještě celkem držel při zemi. Nasvědčuje tomu i otevřený konec, který si mohl zasloužit nápaditější rozuzlení.Takže pro příště- nebát se podivnosti a klidně jí do knihy zakomponovat více.

Přesto je však Sirotčinec pro podivné děti okouzlující knihou s něžnou romantickou linkou a množstvím akce. Autor umí poutavě vyprávět a kniha nemá přesnou cílovou kategorii. Ke svým stránkám přitáhne jak young adult čtenáře, tak i dospělé. Sirotčinec pro podivné děti je slibným začátkem série a nezbývá než si s napětím počkat, s jakými nápady autor přišel v dalších dílech.