Recenze: Stránky světa

18. října 2016 v 10:28 | Aires |  Recenze
Autor: Kai Meyer
Počet stran: 392
Vydání: CooBooo, 2016
Furia Salamandra Faerfaxová žije ve světě knih. Sídlo její rodiny v sobě ukrývá nekonečnou knihovnu. Do jejích hlubin se Furia vydává pátrat po jednom velmi speciálním svazku: své vlastní dušeknize. S ním ovládne sílu a magii slov. Ale netuší, jak smrtelné nebezpečí se nad ní vznáší. Každá kniha má totiž i své tajné stránky. Její rodinu ohrožuje mocný nepřítel - a jde po krku i jí. Musí se vydat do Libropolisu, města ztracených knihkupectví, ovšem nebude to snadná cesta. Boj proti vládcům bibliomantiky právě začíná!

Furia Salamandra Faerfaxová žije ve světě knih, které v sobě ukrývají daleko větší moc, než tušíte. Jejich stránky jsou plné magie, Furia je bibliomantkou a pomocí své vlastní dušeknihy dokáže ovládat jejich moc. Furiin život je díky tomu značně neobyčejný. Sídlo její rodiny v sobě ukrývá nekonečnou knihovnu, kde moc bibliomantiky bují naplno. V jejích hlubinách najdete papírové origami ptáčky, kteří zobají prach z knih nebo oživlé hejno písmenek. A tím výčet podivností nekončí.

Po celém světě se nacházejí místa plná kouzelné moci, jako je například Libropolis, město knih, kde najdete vše od parfému s vůní knih až po Exlibris, fantaskní postavičky, které vypadli z příběhů. V pozadí bibliomanstkého světa však stojí mocná organizace, která má spadeno na Furiinu rodinu. Všechno se motá kolem jedné podivné knihy, kterou Furia vlastní. A když nepřátelé unesou jejího bratra, musí se Furia vydat na nebezpečnou cestu a najít odpovědi na své otázky...

Spousta knihkupectví byla úzce specializovaná.
Někde v tomhle labyrintu uliček byl krámek, v němž měly všechny knihy čtyři sta dvacet čtyři stran, ani míň, ani víc. Některé obchody prodávaly výhradně knihy, které zákazník četl jako dítě, a nabízely záruku vrácení peněz, pokud by se mu knížka už nelíbila jako dříve. Našli byste tu obchodníky s tajemnými svazky z papíru z mandragory, zaříkávače, kteří dovedli na knihu uvalit klatbu a údajně se tu někde prodávaly knihy, které si čtenáři jen vysnili."

Stránky světa jsou jako zhmotněný sen každého knihomola. Kai Meyer, německý spisovatel, který má na kontě již slušnou řádku příběhů, se tentokrát pustil do dílka z kterého láska ke knihám přímo překypuje. Popustil uzdu své fantazii a výsledkem je bohatý, nápaditý svět, který vás zláká již od první stránky.

Kniha ze začátku působí trochu naivně až dětsky. Úvod je tedy hodně rozpačitý, ale jak se postupně odhalují detaily z bibliomantského světa, zjistíte, že příběh je vlastně výborně promyšlený. Brzy se vše pořádně zaplete a zjistíte, že to není jen lehké a poutavé čtení na dobrou noc. Kniha totiž obsahuje nejen spoustu akce, ale i nebezpečí a zla. Malé minus je, že pár scén vám trochu zamotá hlavu . Budete dumat nad tím proč a jak se to všechno seběhlo. Ne všechno totiž hned dává úplně smysl, ale trocha výstřednosti neuškodí. Dá se totiž říct, že těch nápadů je opravdu hodně a i jen jedna dobrá myšlenka z této knihy by stačila na napsání samostatného příběhu.

Děj je vyprávěn z pohledu Furie, ale občas máte možnost nahlédnout i do hlavy jejích nepřátel a dalších postav. Postavou, která jistě stojí za zmínku je Furiina dušekniha, která chrlí hlášky jako o závod a některým čtenářům možná připomene chrliče Xemeriuse z trilogie Drahokamy. Romantiky v knize najdete pomálu i když malá špetka, jak se říká pro chuť, nemůže chybět.

Stránky světa hodně vybočují z řady young adult knih, které si jsou občas podobné jako vejce vejci. Kniha je čtivá, zápletka je však spíše průměrná. Hlavním lákadlem jsou tu knihy, knihy a knihy. Stránky světa jsou totiž čistá a nefalšovaná knihomolská jízda fantazie. A především proto, že lepší knihu o knihách nenajdete, lze ji jen doporučit. Je to příběh, který potěší každého správného bibliomanta.