Listopad 2016

Recenze: Magnus Chase a bohové Ásgardu

25. listopadu 2016 v 17:34 | Aires
Autor: Rick Riordan
Počet stran: 488

Vydání: Fragment, 2016

Magnus Chase byl vždy problémové dítě. Po té, co jeho matka záhadně zemřela, žil sám v ulicích Bostonu, přežíval díky svému důvtipu. Jednou ho najde jeho strýc, kterého sotva zná a o kterém jeho matka tvrdla, že je nebezpečný. Strýc Randolph mu však poví neuvěřitelné tajemství: Magnus je syn Norského boha. Vikingské mýty jsou pravdivé. Bohové Asgardu se připravují na válku. Trolové, obři a ještě horší nestvůry se rozplývají nad soudným dnem. Aby zabránil Ragnaroku, musí Magnus prohledat všech Devět Světů a najít zbraň, která je ztracená už několik tisíc let. Když je napaden ohnivým obrem a musí si vybrat mezi vlastním bezpečím a životy stovek nevinných lidí, udělá Magnus fatální rozhodnutí.

Jmenuju se Magnus Chase. Je mi šestnáct. Toto je příběh o tom, jak to se mnou šlo od desíti k pěti od chvíle, kdy jsem se nechal zabít.

Ten den začal úplně normálně. Pokud tedy můžete něco takového říct, když jste bezdomovec a dáváte si ranního šlofíka pod mostem. Přesně to dělá šestnáctiletý Magnus Chase, až do té chvíle, kdy zjistí, že je synem severského boha a vyloví ze dna řeky dávno ztracený rezavý meč, po kterém je obrovská sháňka. Prastarý meč s nejostřejší čepelí ve všech devíti světech, druhý takový na Aukru ani na e-bay nenajdete. Proto se nedivte, že o něj má zájem třeba ohnivý obr, který s ním chce rozpoutat zkázu. Výsledkem má být ohnivé peklo ve všech světech. Magnusovi se tahle optimistická vyhlídka budoucnosti příliš nelíbí, takže mu nezbývá nic jiného, než se pustit do boje. Drobný háček je v tom, že zemře.

Odjakživa jsem toužil po nějaké supersíle. Jenom jsem nečekal, že to bude lovení odpadků z řeky. Dobrovolníci z veřejných prací mě budou milovat.

Jistě si teď říkáte - ale kdepak. O čem by kniha byla, kdyby zemřel? Jistě jen měl smrt na jazyku a pak se zázračně uzdravil. Ale kdepak, když vám do břicha vletí asfaltová koule, není vám pomoci. Jenže občas je smrt jediný způsob, jak začít nový život. Třeba když se jako Magnus probudíte ve Valhale, mystickém místě plném válečníků, kteří čekají na soudný den. A ten se znepokojivě rychle blíží. A prsty v tom má opět Magnus a jedna rezavá superostrá mluvící čepel....

Fakt bych uvítal, kdyby mě někdo varoval, že umřu. Hele kámo, zítra spadneš z mostu a staneš se nemrtvým vikingem, tak si fofrem přečti něco o Valhale.
Připadal jsem si těžce nepřipravený.

Rick Riordan má nekonečnou zásobu nápadů a přichází s novou sérií Magnus Chase a bohové Ásgardu. Po předchozím seznámení s bohy Egypta, Říma a Řecka, tentokrát přichází na řadu bohové severské mytologie. Ódin, Frey, Thór závislý na seriálech nebo prolhaný záporák Loki? Seznamte se, to jsou noví hrdinové této série. A sázka na změnu prostředí se vyplatila.

Riordan se drží své staré známé šablony. Hlavní hrdina, který zjistí, že je něčím zvláštní, většinou tím, že je polobůh. Poté se začnou dít divné věci, okolo něj se motat bohové a na obzoru se objeví nějaká ta mise za záchranu světa ( v tomto případě dokonce světů). I když to už začíná být malinko stereotyp, pořád moc dobře funguje. Výhodou totiž je, že přesně víte, do čeho jdete. Pokud se vám líbila jedna kniha, je téměř jisté, že budete zbožňovat všechny Riordanovi knihy. Autor má zkrátka svůj styl psaní, který se ale čte jedna báseň a je přímo prošpikovaný vtipnými hláškami a postřehy.

Magnus navíc na žebříčku sympatií skoro dotahuje Percyho Jacksona. Magnus je totiž správně drzý, vtipný a s talentem se přimotat k malérům. Další postavou je bojovná valkýra Samirah, jeden elf a trpaslík. Tento tým bude mít plné ruce práce, od začátku knihy až do jejího konce se prakticky nezastaví. Kniha je totiž čistý koncentrát akce a humoru, který skvěle pobaví a osvěží.

Autor se navíc trochu inspiroval univerzem Marvelu. Ne, nečekejte jejich blonďatého Thóra - Chrise Hemswortha. Na co se ale můžete těšit, je nenápadné propojování všech Riordanových sérií. Pomalu ta vzniká jedno propojené boží univerzum, kde v jednom díle potkáte Magnuse spolu s Annabeth Chaseovou, dcerou Athény.

Rick Riordan svou čtvrtou sérií moc nepřekvapí, ale rozhodně mile potěší. Jeho uvolněný styl psaní je sázkou na jistotu. Po knihách Ricka Riordana s radostí sáhnou děti i dospělí a přesvědčí se, že zachraňování světa a hrdinství je pěkně otravná a napínavá dřina...

Recenze psána pro: Kukátko.cz
Za recenzní výtisk děkuji nakldatelství Fragment :)

Podzimní filmové adaptace knih

18. listopadu 2016 v 15:25 | Aires
Pojďme se společně zatoulat do trochu jiných vod, než jsou pouze ty literární. Právě se totiž roztrhl pytel s množstvím filmových adaptací populárních knih. Filmoví nadšenci a knihomolové tak mají předčasné Vánoce. Z pestré podzimní palety filmů natočených podle knih, si jistě vyberete svého favorita, který vám zpříjemní dlouhé večery a skvěle vás pobaví. A než půjdete do kina, můžete si dát menší čtenářskou rozcvičku. Podívejme se tedy, které knihy a filmy by rozhodně neměli uniknout vaší pozornosti! Tady je pět tipů na poctivé knižní trháky a filmové bijáky:

Inferno (Dan Brown)

Profesor a známý symbolog Robert Langdon je znovu na scéně. Inferno je čtvrtou knihou z pera kontroverzního Dana Browna, kterého čtenáři buď milují nebo zatracují. Je pokračováním světových bestsellerů Šifra mistra Leonarda, Andělé a démoni a Ztracený symbol. Stejně jako předchozí knihy i Inferno v sobě spojuje největší záhady historie umění, napětí, fascinující symboly a šifry.

Robert Langdon se tentokrát ocitá v srdci Itálie, kde studuje mnoha záhadami a tajemstvími opředený rukopis - Danteho Peklo. Čeká ho akční honička po Florencii, setkání v tváří v tvář se svými soupeři a především boj s časem. Na filmovém plátně se znovu setkáte s Tomem Hanksem, který bude mít co dělat, aby odvrátil smrtelnou hrozbu, která hrozí celému světu.

Výsledek obrázku pro sirotčinec slečny peregrinové knihaSirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (Ransom Riggs)

Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Originální příběh neunikl hledáčku filmařů a tak světlo světa spatřil film natočený podle Tima Burtona, který proslul pohádkovými podivnostmi, jako je Alenka v říši divů nebo Karlík a továrna na čokoládu. Proto by mu měl příběh, kde jde především o podivné děti, dokonale sednout.

Hlavním hrdinou je šestnáctiletý Jake, kterému jeho milovaný dědeček po své smrti zanechá spoustu tajemství a stop, které ho dovedou až na kouzelné místo, známé jako Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Na první pohled rozpadající se sirotčinec v sobě ukrývá tajemství. Jacob se nevzdává a odhaluje pravdu o podivně nadaných dětech, které dokázali nemožné a o místě, kde se zastavil čas...

Výsledek obrázku pro dívka ve vlakuDívka ve vlaku ( Paula Hawkins)

Román, který si podmanil žebříčky bestsellerů, trhá rekordy v prodejnosti a je přirovnáván ke Zmizelé. To je Dívka ve vlaku, prvotina autorky Pauly Hawkins, která si vysloužila i svoje filmové zpracování. Hrdinkou mysteriózního thrilleru je Rachel, která dojíždí ranním vlakem do Londýna. Den co den si prohlíží útulné předměstské domky a při své cestě pravidelně pozoruje soukromí jednoho mladého páru. Brzy začne mít pocit, že neznámou dvojici zná a dokonce jim dá jména. Jednoho dne však zahlédne něco, co ji šokuje. Stačí pouhá minuta, než se dá vlak zase do pohybu, a náhle je všechno jinak. Jedno zmizení obrátí všem třem život naruby.

Výsledek obrázku pro všemi dary obdarovanáVšemi dary obdarovaná (M. R. Carey)

Máte rádi zombíky, inteligentní děti a postapokalyptické příběhy? Pak zaměřte pozornost na čerstvě vydanou a zfilmovanou knihu Všemi dary obdarovaná. Kniha vypráví příběh desetileté Melanie, která žije spolu s dalšími dětmi na vojenské základně. Ta je obklopená jen zpustošenou krajinou, kde stejně jako ve zbytku země vládnou hladovci - kanibalistická monstra, jež při honu za lidským masem nic nezastaví. Základna je však napadena a Melanii se spolu s dalšími podaří utéct. Společně se vydávají na cestu do Majáku, posledního místa v Británii, které se podařilo od nákazy zachránit. Jenže budou Melanii v Majáku chtít, když ji v blízkosti lidí popadá zoufalý hlad, jaký ještě nezažila?

Výsledek obrázku pro fantastická zvířata a kde je najítFantastická zvířata a kde je najít (J.K. Rowling)

Potterovi fanoušci, držte se. Po několika letech se koná návrat do světa Harryho Pottera. Tentokrát do jiné doby, jiné země a s jiným hlavním hrdinou. Profesor péče o kouzelné tvory, Newt Scamander, přichází do New Yorku se svým záhadným kufříkem, ve kterém se nachází obrovská sbírka vzácných magických tvorů z jeho cest kolem světa. Co se může stát, když se nadaný britský kouzelník vydá do Ameriky a jeho zvířata (některá i trochu nebezpečná) uniknou z kufříku?

Toto dobrodružství mladého kouzelníka patří do trochu jiné kategorie. Má svoji knižní předlohu, není jí však komplexní příběh, ale jen učebnice Fantastická zvířata a kde je najít. Dobrou zprávou pro fanoušky však je, že v zahraničí již vyšel i přepis filmového scénáře. Možná se jej dočkáme i u nás. A pokud si mezitím chcete ukrátit dlouhou chvíli, sáhněte třeba po novince Harry Potter a prokleté dítě

Výsledek obrázku pro maximum rideMaximum Ride (J.Patterson)
Čerstvě zfilmovaná young adult Maximum Ride, dostala ve filmovém hodnocení pěknou sprchu. Hodnocení 24% není žádný zázrak, ale vady na kráse, které má film, nemusí mít nutně i kniha Stejnojmenná knižní předloha je o šestici dětí, kteří jsou vlastně mutanti. Pomocí genetického inženýrství vědci udělali z těchto dětí hybridy s pozměněnou DNA a s bonusem navíc - s křídly. Děti tak získali nadpřirozené schopnosti. A každý tým super-hrdinů přece potřebuje i nějakého toho padoucha. V tomhle případě to jsou Likvidátoři, další umělě vytvoření mutanti, kteří umí měnit podobu. Nezní to zajímavě? :)
The Fallen / Pád (Lauren Kate)
Knižní epocha upírská, vlkodlačí a andělská je již za námi, přesto si ještě někdo vzpomněl na knihu Pád od Lauren Kate. Tato kdysi hodně vychvalovaná andělská lovestory se nyní dočkala filmového zpracování. Hlavní hrdinkou je Luce Priceová, která přichází do nové internátní školy pro problémové mladistvé. Jenže všichni ostatní jsou divní, některým šplouchá na maják a někteří jsou až moc sexy, jako například hezounek a podivín Daniel Grigori. Luce to k němu přitahuje, ale Daniel s ní nechce mít nic společného. Má totiž své tajemství a Luce se bude muset snažit, aby ho z něj vyšťourala...
Nerve (Jeanne Ryan)
Poslední zajímavou filmovou novinkou je Nerve: Hra o život. Špatná zpráva je, že knižní předloha Nerve zatím vyšla pouze v angličtině. A jedna dobrá zpráva pro anglicky čtoucí čtenáře - je to ukrutně zajímavá kniha ve stylu Ready Player One. Studentka Vee totiž propadne hře vadí-nevadí, která se vysílá v přímém přenosu. Zpočátku vzrušující hra se ale brzy stane nebezpečnou. Větší hazard,vyšší riziko a jejich životy jsou v ohrožení...

Recenze: Pomsta a rozbřesk

17. listopadu 2016 v 23:32 | Aires
Výsledek obrázku pro pomst a rozbřeskAutor: Renée Ahdieh
Počet stran: 400
Vydání: CooBoo, 2016
Anotace: V zemi Chorásán si násilnický kalif Chálid každou noc bere novou dívku a za každého rozbřesku ji nechává oběsit na hedvábném provazu. Když se šestnáctiletá Šíva stane jeho obětí, rozhodne se její nejlepší přítelkyně Šeherezáda, že se pomstí, a dobrovolně se stane jeho další ženou. Šeherezáda je nejen odhodlaná zůstat naživu, ale ukončit hrůzovládu kalifa jednou provždy. V tomto napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci okouzluje Šeherezáda noc za nocí kalifa svými příběhy, a získává tak další dny života. Ale jestli je Chálid doopravdy takové monstrum, jak je potom možné, že se do něj Šeherezáda zamiluje? A znamená v tomto světě plném tajemství láska vůbec něco?

Vstupte do světa Tisíce a jedné noci.

Šeherezáda je novou nevěstou kalifa Chálida, vládce země Chorásánu. Čeká na ni překrásný palác, skvostné šaty a rozmazlování od sloužících. Ovšem jen do rána. Až přijde rozbřesk, Šeherezáda zemře, uškrcená hedvábným provazem, stejně jako desítky dívek před ní.

Krutý kalif Chálid již připravil o život spoustu mladých dívek. Šeherezáda má být další na řadě, ale je připravená. Do paláce přišla dobrovolně, odhodlaná pomstít smrt své kamarádky Šívy a zastavit bezdůvodné vraždění jednou provždy. Aby zůstala naživu, vypráví Chálidovi každou noc příběhy, kterým nedokáže odolat. Zatímco hledá jeho slabiny, zjišťuje, že kalif vůbec není tak bezohledný, jako si myslela. Pod chladnou maskou se skrývá nešťastný král, který má spoustu tajemství. Šeherezáda se mu dostává pod kůži a on i jí. Místo pomsty mezi nimi najednou klíčí úplně jiné city. Může ho Šeherezáda milovat ? A proč kalif své manželky zabíjel? Jeho tajemství čekají na odhalení...

Pomsta a rozbřesk je převyprávěním Pohádek tisíce a jedné noci. Přenese vás do Chorásanu, orientálního království, plného slunce, pouští, arabských koní, provoněného vůní citrusů a okořeněného špetkou magie. Ano, magie nemůže chybět ani v této knize i když má jen menší roli. Jako kouzlo však působí samotná kniha, která jako kdyby vás opravdu přenesla přímo do Chálidova paláce.

Možná Příběh tisíce a jedné noci znáte, ale tady uvidíte, že všechno mohlo být úplně jinak. Hlavní zápletka je krapet průhledná a i když je kalif jedna velká záhada, možná rychle odhalíte, co za tím vězí. Já jsem byla na správné stopě odhalení, proč vraždí své ženy, již po prvních pár kapitolách. Naštěstí autorka píše čtivě, poutavě a výborně zvládá i popisy prostředí. Drobné potíže se čtením však můžete mít na začátku. Chvíli mi trvalo, než jsem se zorientovala a zvykla si na nevšední jména a pojmy.

Jak jste se už určitě dovtípili, v knize najdete i romantiku. Hlavní hrdinka Šeherezáda však neztrácí své odhodlání a kalifovi nepodlehne snadno. Je tvrdohlavá a s pořádně proříznutou pusou. Součástí knihy je i milostný trojúhelník. Do všeho se ještě připlete Tárik, Šeherezádin přítel z dětství, který kuje i svoje vlastní pikle. Láska má v příběhu důležitou roli, ale není tím jediným co se v knize řeší. Pomsta a rozbřesk tedy rozhodně nepřipomíná nekonečnou tureckou telenovelu.

Pro mě to bylo druhé setkání s retellingem. S tím předchozím, knihou Dvůr trnů a růží, se může téměř rovnat. Pomsta a rozbřesk se četla se jedna báseň a především měla nádech exotiky a originality. Zaručeně vás vtáhne do děje a brzy budete okouzlení, jako samotný kalif. Nedokážete nechat nedokončený příběh, budete hltat stránku za stránkou a nejspíš ji budete číst až do rozbřesku. Bohužel, pokračování hned další noc nebude. Musíme si na něj počkat trochu déle a mezitím rozdýchávat otevřený konec prvního dílu.

Recenze: Tygrova stezka

11. listopadu 2016 v 15:00 | Aires |  Recenze
Výsledek obrázku pro tygrova stezkaAutor: Colleen Houck
Počet stran: 480
Vydání: CooBoo, 2012
Anotace: Kelseyino poslední léto bylo šílené. Tak šílené, že by tomu nikdo nevěřil. Vedle toho, že musela bojovat s hordou zákeřných opic a putovat indickou džunglí, se zamilovala do Rena, tři sta let starého prince. Nové nebezpečí teď Kelsey přinutí, aby se vydala za dalším indickým dobrodružstvím s Renovým bratrem, záporákem Kishanem. Nepravděpodobná dvojice si začne klást otázky ohledně svého skutečného osudu. A Renův život visí na vlásku ...

Kelsey měla poněkud divoké léto. Od brigády v cirkuse se dostala k cestě do Indie s bílým tygrem, z kterého se vyklubal Ren, prokletý indický princ. Společně se snažili zlomit kletbu, následovalo pár soubojů s nesmrtelnými démony, honba za ztraceným proroctvím a útěk před krvežíznivými opicemi. A někde mezitím se Kelsey do svého prokletého prince- tygra, zamilovala. Jenže pak získala dojem, že pro něj není dostatečně dobrá...

Proto se teď Kelsey vrací do Ameriky, začíná studovat na univerzitě a chce zapomenout na svého prince. Všechny její myšlenky a zlomené srdce však pořád patří Renovi. Nedaří se jí začít žít normální život. Když je pak Ren unesen, nezbývá jí nic jiného, než se spojit dohromady s Kišanem, Renovým bratrem, a vydat se hledat další z božských darů. Doufají, že jim tento dar pomůže osvobodit Rena. Cesta je zavede až do Himalájí, do ztracené říše Šangri-La. Opět je čeká spousta nebezpečí a hádanek, s kterými si musí poradit. Navíc z drzého a hravého Kišana se v průběhu cesty stane příjemný společník a přeskočí jiskra...

Výsledek obrázku pro tiger's ren kishanDruhý díl Tygří ságy začíná přesně tam, kde minulý díl skončil. Kelsey letí v letadle domů, a někde nad oceánem mezi Indií a Amerikou nechala i většinu svého rozumu. Začátek knihy je totiž pomalý, ucouraný a popisuje jak se Kelsey trápí, protože dobrovolně opustila Rena a teď jí hrozně chybí. V této fázi jsem měla sama chuť na ufňukanou Kelsey uvalit nějaké to prokletí za to, jak je hloupá.

Když si Kelsey ujasní, jak to má se svými city, konečně může začít ta napínavější a zábavnější část, putování Himalájemi a lov dalšího božského artefaktu. Najdete tu více akce, napětí a riskantních situací než v první knize, takže si tím naštěstí spravíte dojem z přeslazeného úvodu. Místo Rena tu tentokrát máme jeho neméně zajímavého bratra a vznikne tak milostný trojúhelník se vším všudy.

Kniha obsahuje všechna typická YA klišé, přesto i tentokrát autorka zaujala a ukázala, že psát umí. Příběh je čtivý a tahákem na čtenáře je i atraktivní prostředí Indie a indická mytologie. Tygři, indičtí bohové, ztracená říše, tohle všechno je příjemnou změnou, něčím novým a neokoukaným. V knize najdete i vtipné momenty a jestli jste zatím unikli spoilerům, konec vás rozhodně zaskočí. Autorka si pěkně přichystala půdu pro další díl a je vidět, že bude opět zajímavý. Navíc Tygrova stezka vám pěkně zahraje na city. Budou chvilky, kdy vás kniha dostane do kolen. Budete dojatí z té velké romantiky nebo budete chtít hlavní hrdinku něčím přetáhnout, což je asi největší problém této knihy, ale jinak chválím a doporučuji.