Prosinec 2016

Recenze: Illuminae

28. prosince 2016 v 22:27 | Aires |  Recenze
Výsledek obrázku pro illuminae knihaAutor: Jay Kristoff, Amie Kaufmann
Počet stran: 608
Vydání: CooBoo, 2016
Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.

V předaleké galaxii, na osamělé planetce na konci vesmíru, nežil Anakin Skywalker, jako ve Star Wars, ale hackerka Kady Grantová a její přítel Ezra Mason. Na jejich planetu zaútočí nepřátelská korporace a způsobí smrt tisíců lidí. Píše se rok 2575 a tímto začne válka mezi dvěma megakorporacemi, které bojují o moc. Ale začněme pěkně od začátku.

Kerenza je vzdálená planeta, která je v podstatě jen obřím kusem kamene. Nelegálně se na ní těží vzácný prvek a proto se jednoho dne stane terčem útoku. Zemřou tisíce nic netušících obyvatel. Přeživší jsou evakuováni na bojovou loď Alexandr a spolu s dalšími menšími plavidly se snaží dostat se do bezpečí. Nepřítel je však vytrvale pronásleduje, odhodlaný nenechat naživu žádné svědky.

Když to začalo, byla jsem ve třídě. Objevily se ty lodě a začala se třást okna. Víte, člověka hned nenapadne, že je to invaze. Dokud nezačnou padat rakety a umírat lidé...

Jednou z přeživších je i hackerka Kady a její přítel Ezra. V den útoku se zrovna rozcházeli, děsivé zážitky je ale znovu svedly k sobě. Jenže šťastný konec je zatím v nedohlednu. Na palubě zmutuje nebezpečný virus, rychle se šíří, flotile hrozí zánik a ještě k tomu se zbláznila jejich centrální umělá inteligence. Zkrátka je to pořádný průšvih. Kady Grantová se však nevzdává a chce získat odpovědi na své otázky, zatímco Ezra se učí pilotovat a připravuje se na nevyhnutelné další setkání s nepřítelem.

Illuminae je kniha, která vyniká nejen svým námětem, ale i provedením. Kniha je poskládaná z reportů, dokumentů a úryvků z chatu. Příběh tedy nevyprávějí přímo hlavní postavy, ale vše se čtenář dozví ze záznamů jejich komunikace. Něco podobného tu ještě nebylo a proto je tato neobvyklá forma vyprávění polovinou receptu na úspěch. Přidejte k tomu neméně zajímavé vizuální provedení, s nákresy lodí, mapkami, a máme tu knihu, kterou si rozhodně zapamatujete.

Pravda, chvíli trvá, než se začtete a zorientujete v příběhu. Zahltí vás mnoho jmen, pojmů i technickým detailů. Není lehké se v tom vyznat, také proto, že příběh je akční už od první strany. Se stylem psaní se musíte ztotožnit. Může se vám zdát, že se nedokážete dostatečně ponořit do příběhu a vcítit do postav. Nemusíte však mít obavy, po pár desítkách stran už budete v příběhu jako doma.

Hlavní postavy tu máme hned tři. Kady, obvykle s prsty přilepenými ke klávesnici, pilota Ezru a nesmíte zapomenout i na umělou inteligenci SPIRO. Nejzajímavější z nich je právě SPIRO. Při některým pasážích o něm, budete mít mráz v zádech. Postupně houstne atmosféra v celé knize, vše směřuje k velkolepému a překvapivému finále. Pokud už při něm začnete lapat vzrušením po dechu, počkejte si teprve na posledních pár stran. Ty vám možná samým překvapením způsobí kolaps.
Illuminae je kniha, která vyniká dokonalým grafickým zpracováním, jedinečným stylem vyprávění i svým příběhem. Lze ji přirovnat ke Star Treku pro mladší čtenáře. Pokud máte rádi napětí a máte chuť na pár střetů vesmírných plavidel, je to kniha pro vás. Podle toho, zda patříte mezi klasické čtenáře nebo ne, ji budete považovat za geniální nebo raději dáte přednost běžně psaným knihám.

Recenze: Ztracená

10. prosince 2016 v 16:33 | Aires |  Recenze
Obálka titulu ZtracenáAutor: Anna Ekberg
Počet stran: 360
Vydání: Metafora, 2016
Louise je mladá žena, které žije s přítelem Joachimem na malém ostrůvku, kde také provozuje kavárnu. Jednoho letního dne za ní přijde muž s tvrzením, že Louise je jeho manželka Helena, která se beze stopy ztratila před třemi lety. Žena na fotografiích, které jí ukáže, se Louise skutečně velmi podobá. Policie se pouští do vyšetřování, při němž vychází najevo, že Louise má na hlavě jizvy po zranění. Mohlo by to být příčinou ztráty paměti?

Louise je skutečně Helene Söderbergová, dědička obchodního impéria, Edmundova manželka a matka dvou dětí. Musí se rozloučit s Joachimem a začít "nový" život či spíš se vrátit k tomu starému, na který si však vůbec nevzpomíná. Co se skutečně přihodilo té noci, kdy Louise/Helene zmizela?

Louisa a Helena. Dvě ženy. Jedna identita. Jedno zmizení. Nebo snad vražda? Co je spojuje za tajemství?

Louisa je dokonale šťastná. Žije na polozapomenutém dánském ostrůvku, obklopená mořem, čerstvým vzduchem a úsměvy turistů, kteří navštěvují její malou kavárnu. Miluje svého přítele Joachima a už si nepamatuje, kdy vedla lepší život.

Háček je v tom, že si vůbec nepamatuje, jaký život vedla před třemi roky, kdy přicestovala na ostrov. Její minulost je zahalená tajemstvím. Někdo by jí však moc rád pomohl se rozpomenout. Jednoho dne se v její kavárně objeví Edmund Söderberg, který tvrdí, že je jeho ztracená manželka Helena. Brzy vyjde najevo, že obě ženy skutečně pojí více, než jen pouhá podoba.
Louisa je skutečně Helena, která před lety záhadně zmizela. Je dědičkou rodinného firemního impéria a matkou dvou dětí. Její skromný život se najednou obrátí naruby. Helena by se totiž měla vrátit k tomu starému. Opustit svého Joachima a místo toho být znovu matkou svým dětem, vrátit se do vedení podniku a moc se neptat na minulost. Jenže Heleně nedá její minulost spát. Proč utíkala? Co se jí stalo a kde je vlastně pravá Louisa ? Pouští se do pátrání na vlastní pěst a vůbec netuší, kam ji zavede...

Aby nebylo těch dvojitých identit málo, pod pseudonymem Anna Ekberg se skrývá duo spisovatelů, kteří čtenářům naservírovali propracovaný mrazivý příběh. Pod obálkou Ztracené na vás čeká výborně napsaný thriller o lásce, chamtivosti, vraždě, podvodu a síti lží. Těch je v knize skutečně celá řada a hlavní hrdinka se do nich pěkně zamotává, aby na konci odhalila šokující pravdu.

Nejzajímavější pro mě bylo, že to je taková kniha 2 v 1. Vedle sebe tu totiž běží dvě dějové linie. Jedna o pátrání Heleny po své minulosti, druhá se zaměřuje na Joachima, který se zase pouští do hledání skutečné Lousiy. Obě linie jsou napínavé a pravidelně se střídají. Kniha je proto čtivá a neustále vás něčím překvapuje. Když už si myslíte, že je konec, vždy dojde ke zvratu, který vše ukáže v novém světle.
Jediný problém je v začátku knihy, který se čte pomaleji a má trochu vlažný rozjezd. To se však brzy srovná a děj se rozjede. Možná až moc, neškodilo by trochu ubrzdit, protože ke konci jsem si již říkala- vážně může být všechno takhle zamotané? Ten propletenec spojitostí mi nepřišel úplně důvěryhodný. Pokud však čtete knihu s nadhledem a nepřemýšlíte, jestli je reálná, garantuji vám výborný čtenářský zážitek.
Po řemeslné stránce totiž knize nic nechybí. Trochu milostný příběh, trochu detektivka, trochu společenský román o životě. Sympatické a logicky uvažující postavy. A hromada tajemství okolo nich. Zkrátka tu najdete vše, co si od pořádného thrilleru můžete přát.