Recenze: Griša

19. března 2017 v 21:35 | Aires |  Recenze
Autor: Leig Bardugo
Počet stran: 312
Vydání: Fragment, 2017
Ravka, kdysi mocná a hrdá země, se otřásá v základech. Pás neprostupné temnoty obývanýnestvůrami, ji rozdělil na dvě části. Její budoucnost leží v rukou nic netušící dívky…
Alina nikdy v ničem nevynikala. O to víc je překvapena silou, která se projeví v okamžiku, kdy jejímu nejlepšímu příteli hrozí smrt. Jejích výjimečných schopností si všimnou na nejvyšších místech a dívka je dopravena na královský dvůr, kde se má naučit ovládat své schopnosti. Má se stát grišou - členkou privilegované vrstvy mágů a kouzelníků. Jenže nic v tomto světě plném přetvářky není tak, jak se jí snaží namluvit. Alina proniká do tajemného společenství grišů a poznává blíž i jejich nejvyššího mága, okouzlujícího Temnyje. Postupně přichází na to, že vše, co se kolem ní děje, má jediný cíl.
Kdysi mocné království Ravka protíná Vrása stínu, pás neprostupné temnoty, kde číhá smrt. Bestiální krvežíznivé volkry, roztrhají každého odvážlivce, který chce projít na druhou stranu. Ve Vráse je jen tma, kosti a smrt. Až do dne, kdy do ní vkročí Alina Starková. V ten den Vrásu ozáří světlo.

Vítejte v zemi Ravka, kde vládne magie a temnota. Nad středem Ravky se rozpíná děsivá Vrása stínů. Největší moc mají grišové, mágové, kteří mohou ovládat různé síly. Smrtiči a Hojiči se učí ovládat lidské tělo. Eterálčici mohou přivolat přírodní živly a Materiálčici jsou alchymisté. V čele grišů stojí mocný Temnyj, před kterým i samotný král padá na kolena. Grišové zajišťují ochranu království a jsou jedinou nadějí před rozpínající se Vrásou. Až do dne, kdy se objeví Světlonoška, Alina Starková, která může změnit vše.

Alina byla celý život obyčejnou dívkou. Vyrůstala spolu se svým nejlepším přítelem Malem v sirotčinci a později oba vstoupili do carské armády. Jejich povinnost je přivede až k Vráse stínu. Čeká je přechod na druhou stranu. Když jde ve Vráse o život, Alina v sobě objeví netušené schopnosti. Zjistí, že je Světlonoška - griša s jedinečnou mocí přivolávat světlo. Hned se stane terčem zájmu všech. Někteří ji chtějí zabít, jiní využít, ale většina obyvatel Ravky věří, že je jejich jedinou nadějí. Alina je poslána do paláce grišů, aby se naučila ovládat své schopnosti. Čím se nakonec Alina stane? Hrozbou, loutkou nebo spásou celé země?

Pozorovala jsem, jak písečné čluny před námi vjíždějí do tmy a ztrácejí se nám z dohledu. Pak jsem si uvědomila, že nevidím na příď naší lodi. Živý svět zmizel. Obklopila nás temnota- černočerná, beztvará, absolutní temnota. Byli jsme ve Vráse.

Světlo a stíny je první díl fantasy trilogie Griša od Leigh Bardugo. Autorka nám ve své knize představuje neobyčejný fantasy svět. Velkolepé království Ravka, svět mocných grišů, je inspirované carským Ruskem. Ravka jej připomíná geograficky, kulturou, jazykem i jmény některých postav. V knize najdete kontrast mezi bohatstvím v paláci grišů a pustinou nehostinné Sibeje (Sibiře). Navíc je tu i mnoho magických a romantických nitek, které se splétají dohromady a výsledek je překvapivě kouzelný. Máme tu mystického Temnyje, neobyčejnou Alinu, jejího přítele Mala a v neposlední řadě také legendárního bílého jelena. Všichni mají svoji roli a je to nesmírně zajímavý propletenec. Celkově kniha působí jako závan něčeho jedinečného, co tu ještě nebylo.

Znovu se rozesmál a já cítila, jak mi do tváře stoupá příjemný ruměnec. Pak zvážněl. "Čekal jsem na tebe dlouho, Alino," řekl. "Ty a já změníme svět."

Toto očekávání kniha splnila. Děj odsýpá již od první strany. Griša není kniha při jejímž čtení byste se nudili. Udržuje vás v příjemném napětí a očekávání, co vás asi čeká na další straně. Je napsána velmi čtivým stylem a příběh vás rychle vtáhne. Je tu dostatek akce, nebezpečí, intrik i romantiky. V závěru přijde i pár nečekaných odhalení, které pořádně zamíchají kartami.

Kniha má velký potenciál, přesto k ní mám pár výhrad. Alina, se přes noc stane nejdůležitější osobou v království. Pořádně ji to zamotá hlavu a stane se z ní tak trochu naivka, kterou okouzlí bohatství a krása. Tady se autorka trochu sekla, myslím si, že - zrcadlo pověz, mi kdo je tu nejkrásnější, patří do jiné pohádky. Griša je typickou fantasy pro dospívající. Možná by jí ale mnohem více slušel kabátek mrazivě drsné fantasy. Bodem k dobru je spousta nových slovíček, které ukazují, že překladatelé se pěkně vyřádili. Uznejte, že například česky Temnyj zní mnohem lépe, než originální Darkling.

Autorka umí pěkně rozhodit sítě a svým psaním polapit čtenáře. I když kniha má jisté nedostatky, přesto vás okouzlí svojí grišovskou magií a udělá z vás fanoušky této série. Griša je zdařilým úvodem trilogie a knihou, kterou si budete pamatovat i dlouho po přečtení.

Vadné hrdinky a hrdinové

18. března 2017 v 18:48 | Aires |  Novinky z blogosvěta
Vybočují z řady. Jsou jiní, než ostatní. V podstatě jsou stejní, jako my, ale ve svém světě jsou odlišní. Nezapadají do představ o běžném občanovi. Jsou odvážnější, soucitnější nebo mají jinou vlastnost, která z nich dělá Vadné. Nedokonalé hlavní hrdinky a hrdinové v dokonalém světě. Nebo je to snad naopak? Dokonalí hrdinové v nedokonalém světě?

Možná jste si všimli, že nedávno na blogu byla recenze na knihu Vadná. Tato výborná kniha, která zatím trochu uniká pozornosti čtenářů, je inspirací pro tento článek - vadné hrdinky a hrdinové. Toto označení si vysloužili, protože neplní pravidla, nedělají to co ostatní nebo jsou obětí předsudků. Nějaká schopnost jim chybí nebo naopak přebývá. A v jejich světě jsou vadní, nežádoucí, nevítaní. Vyberte si.

Lena - Delirium (Lauren Oliver)
značka: zamilovaná
Lena Hallowayová je zamilovaná. Její příběh se však může směle porovnávat s příběhem Romea a Julie. Její láska je totiž zakázaná a to doslova.

Dříve si lidé mysleli, že láska je dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. A bylo rozhodnuto, že láska, která vám pomate všechny smysly, rozproudí krev a může vám způsobit radost i bolest, musí být vymýcena. Vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž budou vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného. Zamiluje se. Ale pro zamilované lidi není v jejím světě místo.

Tally - Oškliví, Krásní (Scott Westerfeld)
značka: bez plastických operací
Tally je krásná, ale má pár zanedbatelných nedostatků. Nic příšerného. Jenže v jejím světě je jako ošklivé káčátko. Tally už se těší na své šestnácté narozeniny, kdy se promění v Krásnou labuť. Bude předpisově Krásná. Šestnácté narozeniny znamenají operaci, která člověka změní z fyzicky ošklivého na dokonale krásnou bytost. Změní vás k nepoznání, od kostí, přes pleť, až po vaše já. I vaše povahové já, musí být krásné a ideální.

Všichni mohou být krásní. Jenže Tally potkává novou kamarádku Shay, která by mnohem raději by byla přirozená a žila na utajeném místě, mezi Ošklivými, kteří se rozhodli vzbouřit proti povinnosti být krásný. Když Shay uteče a zanechá Tally vzkaz s popsanou cestou do společenství, odhalí Tally odvrácenou stranu světa krásných. Úřady ji postaví před nejhorší volbu, jakou si dokáže představit: buď najde svoji kamarádku a prozradí úřadům, kde se úkryt nachází, nebo nikdy nebude krásná. Její rozhodnutí jí navždy změní život…

Davy - Nevítaní (Sophie Jordan)
značka: potenciální vražedkyně
Genetická informace nikdy nelže. Pokud se v ní píše, že jsi vrah, jednou se jím určitě staneš.
Je rok 2021 a ve Spojených státech amerických se několikanásobně zvýšil počet vražd. Čím dál tím více lidí má totiž tzv. HTS syndrom - jejich DNA obsahuje vraždící gen. Tento gen, má i Davy, dokonalá studentka a talentovaná hudebnice. Mohl by jí čekat perfektní život, jenže hluboko v buňkách, v samotné DNA má zakódováno, že bude vražedkyní. Vlastní rodiče se jí začnou bát, přestože nikdy nikomu neublížila, vyhodí ji ze školy a ztratí všechno, co měla, o co se snažila, svou budoucnost. Davy se stane Nevítanou.

Neville Longbottom - Harry Potter (J.K. Rowling)
značka: moták
Neville mohl být chlapcem, který zůstal naživu. Jenže osud chtěl jinak a Vyvoleným je Harry Potter , zatímco Neville je jen zapomnětlivý student čarodějnické školy, který má tak trochu smůlu.Například pořád zapomíná heslo do společenské místnosti své koleje. Neville působí mezi svými spolužáky, kteří čarují jako mávnutím kouzelného proutku (oprava - hůlky), tak trochu jako nekňuba. Kouzelníci pro to mají dokonce i jisté slovo - moták. Ovšem nepodceňujte motáky. Neville je možná terčem vtípků spolužáků, protože je odlišný, ale bez něho by strašlivý lord Voldemort stále ještě vesele vraždil mudly.

Tris - Divergence (Veronica Roth)
značka: divergentní
Hlavní hrdinka Beatrice žije v Chicagu budoucnosti, kde je společnost rozdělena do 5 frakcí a každá z nich se věnuje pěstování určité ctnosti - Odevzdanost, Neohroženost, Sečtělost, Mírumilovnost a Upřímnost. Každý rok ve stanovený den si musí všichni šestnáctiletí vybrat jednu z frakcí, do níž budou patřit po celý svůj život. Beatrice se rozhoduje mezi tím, jestli zůstane s rodinou, nebo bude sama sebou. Zvolí si svou frakci, jenže ani v ní se necítí jako doma. Co když totiž nejste jenom Neohrožení? Co když kromě odvahy jste i upřímní, mírumilovní, sečtělí, nebo odevzdaní? Pokud máte více, než jednu ctnost, pak jste Divergentní a nežádoucí. Neovladatelní Divergentní jsou totiž postrachem všech frakcí.

Recenze: Heir of Illaria

16. března 2017 v 18:38 | Aires
Autor: Dyan Chick
Počet stran: 265
Vydání: Illaria Publishing, 2017
Království plné magie. Král nekromant, uchvatitel trůnu. A jedna ztracená dědička z královské krve, která si jde pro to, co jí právem patří.

Tak dlouho, jak si vzpomínám, jsem se bála nekromantského krále. Ovládá království temnou magií a pomocí své nemrtvé armády. Nikdy by mě nenapadlo, že mu zkřížím cestu. Vše se změnilo v den, kdy se mě jeho stráže pokusili zabít.

Království Illaria je již několik let v rukou nekromantského krále. Povraždil královskou rodinu a teď vládne pomocí své temné magie a armády nemrtvých. Wilona žije v odlehlé vesnici spolu se svou babičkou. Nikdy ji nenapadlo, že by mohla být něčím víc, než jen pouhou vesničankou. Vše se ale změní v den, kdy se jí pokusí zabít stráže samotného krále. Najednou ji všichni touží zabít a pronásledují ji. Smrt má doslova v zádech, když na ni král pošle své probuzené mrtvé. Naštěstí se setká s příslušníky odboje, kteří jí prozradí, že je dědičkou trůnu.

Ve skutečnosti je princezna Etta. Jako jediná přežila masakr své rodiny a kvůli svém bezpečí vyrůstala stranou od ostatních. Teď před ní stojí nová role. Má se stát královnou. Je jedinou nadějí svého lidu. Díky své nově objevené magii je i hrozbou pro krále. Dokáže kouzlem zabíjet nemrtvé. Musí se rychle naučit bránit a ovládnout své schopnosti. Dříve, než si pro ni přijde král. Pomůže jí v tom i ohňový mág Ashton, který je mimochodem velmi přitažlivý...

Přímo naproti mně byl masivní gobelín. Ukazoval bitvu mezi dvěma velkými armádami. Zblízka byli detaily ohromující. Mohla jsem vidět krev, zraněné vojáky i jejich výraz v obličeji. A pak mě oslepil ten symbol. Vůdce jedné armády měl kolem krku stejný symbol, jako já. Had požírající vlastní ocas. Proč jsem na sobě měla zakázaný královský symbol?

Představovala jsem si bouřku s blesky a deštěm. Představovala jsem si vítr, jak fouká na travnaté louce. Vztáhla jsem ruce k nebi. Čekala jsem. Nic se nedělo. A pak jsem ucítila studené píchnuté, kapku deště. A další. Zazněl úder hromu. Podívala jsem se na šedé mraky a zasmála se. Udělal jsem déšť. Nejen déšť, ale i bouřku.
Mistr vzhlédl k obloze. "Váš bratr to nedokáže udělat udělat. Nevím, o nikom, kdo to dokáže."
Odstrčila jsem ho z cesty. "Co to má znamenat?"
"To znamená, že by se tě všichni měli bát."

Znáte Kelsey z Královny Tearlingu? Wilona by mohla být její sestřička. Heir of Illaria mi ze začátku neskutečně připomínala Královnu Tearlingu. Nápad je totiž velmi podobný. Obyčejná dívka objeví, že je z královského rodu. Jenže její království jí rozhodně neleží u nohou. Cesta k trůnu bude dlouhá a nebezpečná, se spoustou překážek. Celkem jednoduchá zápletka, nic originálního. Ale fantasy, království a magie, to na mě funguje jako lákadlo.
A zatímco Královna Tearlingu mě neohromila, tato kniha mě pohltila. Wilona je mnohem sympatičtější, než nadutá Kelsey. A ačkoliv je příběh v knize za začátku hodně podobný, brzy nabere trochu jiný směr. Je tu více magie a mě se myšlenka živlové magie zamlouvala. Čtení to bylo vážné čtivé, plné nečekaných zvratů a akce. Navíc knížka končí pěkným cliffhangerem.

Autorka z toho možná mohla vytřískat více. Určitě by šlo si s příběhem ještě více pohrát. Je plný klišé, jako je fakt, že se Wilona za pár dní naučí mistrovsky čarovat a zamiluje se skoro přes noc. Jo, asi by měl někdo poslat sovu do Bradavic a říct jim, že sedm let kouzlení je zbytečné. Tři dny stačí. Trochu nerealistické, občas někde nějaký detail neseděl. Ale přesto mě čtení bavilo. Heir of Illaria je mnohem povedenější sestřička Královny Tearlingu. Je v ní více magie, boje a napětí, sympatičtější postavy, méně nudného žvanění.

Recenze: Vadná

11. března 2017 v 18:23 | Aires |  Recenze
Autor: Cecelia Ahern
Počet stran: 344
Vydání: Omega, 2016
Celestine North má skvělý život. Je vzorná dcera i sestra, spolužáci i učitelé o ní mají jen dobré mínění a ona sama randí s okouzlujícím Artem Crevanem. Ale pak se Celestine dostane do situace, ve které musí udělat zásadní rozhodnutí. Poruší pravidla a nyní čelí důsledkům svého rozhodnutí. Mohla by být obviněna, odsouzena a označena jako VADNÁ.
Vítejte ve světě, kde cokoliv jiného, než dokonalost, je nepřípustné. Vadné. Lež, nevěra, zrada, nebo nedodržení morálních zásad, se trestá cejchem, který je jízdenkou do pekla.

Světem se prohnala ekonomická krize, která byla důsledkem špatných rozhodnutí vlivných lidí. Aby se situace neopakovala, vznikl Výbor, který dohlíží na morálku a dodržování pravidel. Dokonalost je na prvním místě. Nesmíte chybovat v žádném ohledu. Lžete? Jste příliš sobečtí a ctižádostiví? Pak jste skrz naskrz Vadní a nezasloužíte si místo ve společnosti. Jakýkoliv nedostatek nebo nedodržení pravidel se trestá cejchem ve tvaru V na jedno z pěti míst, podle činu, kterého jste se dopustili.

Za špatné rozhodnutí na spánek. Za lež na jazyk. Za oloupení společnosti na pravou dlaň. Za zradu na srdce. Za překročení mezí na chodidlo. Cejch je jízdenkou do pekla. Vadní jsou odpadem dokonalé společnosti. Nesmí cestovat, zakládat rodinu nebo mluvit s ostatními. Pomoc Vadným se trestá vězením, nebo tím, že se k nim rychle přidáte.

Celestine North o tom ví své. Na první pohled je dokonalá dcera, studentka a občanka. Randí s Artem Crevanem, synem předsedy Výboru. O systému nikdy nepochybovala, jenže pak ocejchují její učitelku klavíru a Celestine si začne pokládat otázky. A pak se dopustí osudné chyby. Ukáže soucit a lítost. Pomůže umírajícímu Vadnému a najednou je jim blíže, než kdykoliv dříve. Byla obviněna, že je sama Vadná....
"Doktor Smith povídal, že zlomeného nic nemáš."
"Ne. Pokud tedy nepočítáte srdce, sebeúctu a víru v lidi."

Vadná je dechberoucí knihou. Pod nenápadnou obálkou se skrývá vynikající příběh o zdánlivě dokonalé společnosti. Jenže tento systém je prohnilý a sám o sobě vadný. Hlavní hrdinka se o tom přesvědčí doslova na vlastní kůži.

Autorka Cecelia Ahern se obvykle specializuje na romantické knihy. Vadná je příběh z trochu jiné kategorie, patří mezi young adult. Zárukou úspěchu je originální nápad celé knihy. Ta vás rychle pohltí. Už od první strany másvižný spád a vtáhne vás do úplně jiného světa. Vyvolá ve vás spoustu emocí. Radost, naději, šok i překvapení. Přinutí vás se zamyslet nad tím, co je správné a špatné. A to se podaří málokteré knize. Vadná vyniká tím, že nabízí i hlubší myšlenku. Nebojte se, není to žádné suchopárné nudné filosofické dílo, jen velmi podmanivá, silná kniha, která vás zvedne ze židle a přinutí vás zběsile otáčet stránkami. Napjatí budete až do samotného konce. V tomhle případě ono známé - ještě jednu kapitolu, změňte rovnou raději na - ještě tři kapitoly. Od čtení Vadné je těžké se odtrhnout.

Celestine je silná hrdinka s velkým množstvím odvahy, která vám zaručeně padne do oka. Její přítel Art je sympaťák, soudce Crevan je skutečně záporák, jak se patří a nesmím zapomenout na záhadného Carricka, o kterém vám nic neprozradím. Nechci vás ochudit o překvapení. A těch má pro vás Vadná přichystaná dost. Najdete v ní spoustu akce, napětí, špetku romantiky a rýsuje se nám tu i milostný trojúhelník.
Pokud jste četli Ošklivé od Scotta Westerfelda nebo Delirium od Lauren Oliver, jste na správné adrese. Vadná je pro všechny příznivce tohoto žánru trefou do černého. Její jedinou chybou je, že končí v nejlepším. Velká škoda, že o knize neví více čtenářů. Za mě jednoznačně doporučuji, doporučuji a ještě jednou doporučuji :)

Recenze: Strážci příběhů

3. března 2017 v 14:57 | Aires |  Recenze
Autor:Mechthild Gläser
Počet stran: 344
Vydání: Fragment, 2016
Během letních prázdnin na zapomenutém ostrově kdesi ve Skotsku se Amy dozví, že jako členka staré šlechtické rodiny ovládá schopnost vstupovat do knih a ovlivňovat již napsané příběhy. Amy si ve světě knih brzy najde přátele: moudrého Šér Chána z Knihy džunglí, láskou usouženého Goetheho Werthera nebo Olivera Twista.
Svět knih ale není tak pokojný, jak se Amy zprvu zdálo. Nejprve zmizí peníze z Ali Babova pokladu. Pak se cestou na ples k panu Darcymu zraní Elizabeth Bennetová, takže jeden z nejznámějších milostných příběhů je náhle v ohrožení. Amy je brzy jasné, že musí najít toho, kdo do příběhů zasahuje. Když události začnou prosakovat i do reálného světa, a dokonce mají oběť na životě, ukáže se, jak je ohrožení vážné.

Amy Lennoxová žije v Německu. Nešťastná příhoda ve škole a rozchod s přítelem však Amy i její matku Alexis, zaženou zpátky do rodného Skotska. Se zlomeným srdcem a otřesenou důvěrou ve spolužáky, se chystají strávit prázdniny na zapomenutém skotském ostrůvku, kde žije rodina Lennoxových odjakživa. Vlastní obrovské sídlo a ještě větší knihovnu.

Amy je velká čtenářka a v knihovně je jako doma. Brzy se ukáže, že to není jen náhoda. Knihomolství má doslova v genech. Její rodina totiž má zvláštní nadání - schopnost cestovat přímo do příběhů. Patří mezi Strážce příběhů. Jejich úkolem je dohlížet na pořádek v knihách, což není vždycky snadné. Co když se takový trpaslík ze Sněhurky a sedmi trpaslíků, rozhodne místo kopání prodávat zmrzlinu? Uznejte, že Sněhurka a šest trpaslíků zní dost hloupě. A právě proto tu jsou Strážci příběhů.
Měli členové mé rodiny opravdu takový dar? Schopnost vstupovat do knížek do knížek?
Představa to byla směšná a zároveň lákavá. Dosud jsem svět příběhů, který mě fascinoval,navštěvovala jen v představách. Prsty jsem přejela po obálce, měkké rudé kůži, Knihy džunglí. Ještě nikdy jsem nebyla v džungli. A už vůbec ne s medvědem Balú. Pokud ale existovala možnost jak vstoupit...

Amy objevuje knižní svět a nachází si nové přátele. Jenže v knižním světě se začnou dít podivné věci. Ztratí se Sherlock Holmes a bílý králík z Alenky v říši divů. Příběhy se začínají hroutit. Alenka netrefí do Říše divů a Šípková Růženka procitla ze spánku a odmítá čekat na prince.. A možná jediná Amy a její přítel Will, jsou schopni zastavit toho, kdo do příběhů zasahuje. O co tajemnému nepříteli jde?

Představte si, že by jste mohli vstupovat přímo do příběhů a pohádek. Posnídat v Bradavicích, na svačinku skočit na čajový dýchánek u hobitů, mezitím se třeba kouknout z vrcholku Zdi a pozdravit Jona Sněha. Pro normální smrtelníky je to jen fantazírování. Pro Amy Lennoxovou ne. Můžeme jí jen tiše závidět a přečíst si Strážce příběhů. A věřte, že kniha o vysněné schopnosti všech knihomolů se čte jedna báseň.

Na Strážcích příběhů mě nejvíce lákalo především téma knihy, které je zábavné a osvěžující. Kromě objevování knižního světa je navíc v knize i linka detektivní a díky tomu je čtení napínavé. Hlavní hrdinové Amy a Will jsou oba sympatičtí a brzy si je oblíbíte. Určitě vás napadlo, že mezi nimi něco bude. Ano, přeskočí jiskra a knize dodá nádech romantiky.
Kniha je psána lehce a čtivě, takže ji přečtete jedním dechem. Nikde není žádný zádrhel nebo nudné místo. Být o pár let mladší, tak jsem z ní naprosto unesená a hned vyzkouším, jestli když si dám na hlavu otevřeného Hobita, propadnu se taky do příběhu.:) Kniha je však mířená na mladší čtenáře a protože do té cílové kategorie už úplně nespadám, nebyl to pro mě oslnivý životní zážitek, ale jen pěkné odpočinkové čtení. Výborná oddechová jednohubka, co potěší každého knihomola, který někdy zatoužil příběhy nejen číst, ale i prožívat.