Recenze: Griša

19. března 2017 v 21:35 | Aires |  Recenze
Autor: Leig Bardugo
Počet stran: 312
Vydání: Fragment, 2017
Ravka, kdysi mocná a hrdá země, se otřásá v základech. Pás neprostupné temnoty obývanýnestvůrami, ji rozdělil na dvě části. Její budoucnost leží v rukou nic netušící dívky…
Alina nikdy v ničem nevynikala. O to víc je překvapena silou, která se projeví v okamžiku, kdy jejímu nejlepšímu příteli hrozí smrt. Jejích výjimečných schopností si všimnou na nejvyšších místech a dívka je dopravena na královský dvůr, kde se má naučit ovládat své schopnosti. Má se stát grišou - členkou privilegované vrstvy mágů a kouzelníků. Jenže nic v tomto světě plném přetvářky není tak, jak se jí snaží namluvit. Alina proniká do tajemného společenství grišů a poznává blíž i jejich nejvyššího mága, okouzlujícího Temnyje. Postupně přichází na to, že vše, co se kolem ní děje, má jediný cíl.
Kdysi mocné království Ravka protíná Vrása stínu, pás neprostupné temnoty, kde číhá smrt. Bestiální krvežíznivé volkry, roztrhají každého odvážlivce, který chce projít na druhou stranu. Ve Vráse je jen tma, kosti a smrt. Až do dne, kdy do ní vkročí Alina Starková. V ten den Vrásu ozáří světlo.

Vítejte v zemi Ravka, kde vládne magie a temnota. Nad středem Ravky se rozpíná děsivá Vrása stínů. Největší moc mají grišové, mágové, kteří mohou ovládat různé síly. Smrtiči a Hojiči se učí ovládat lidské tělo. Eterálčici mohou přivolat přírodní živly a Materiálčici jsou alchymisté. V čele grišů stojí mocný Temnyj, před kterým i samotný král padá na kolena. Grišové zajišťují ochranu království a jsou jedinou nadějí před rozpínající se Vrásou. Až do dne, kdy se objeví Světlonoška, Alina Starková, která může změnit vše.

Alina byla celý život obyčejnou dívkou. Vyrůstala spolu se svým nejlepším přítelem Malem v sirotčinci a později oba vstoupili do carské armády. Jejich povinnost je přivede až k Vráse stínu. Čeká je přechod na druhou stranu. Když jde ve Vráse o život, Alina v sobě objeví netušené schopnosti. Zjistí, že je Světlonoška - griša s jedinečnou mocí přivolávat světlo. Hned se stane terčem zájmu všech. Někteří ji chtějí zabít, jiní využít, ale většina obyvatel Ravky věří, že je jejich jedinou nadějí. Alina je poslána do paláce grišů, aby se naučila ovládat své schopnosti. Čím se nakonec Alina stane? Hrozbou, loutkou nebo spásou celé země?

Pozorovala jsem, jak písečné čluny před námi vjíždějí do tmy a ztrácejí se nám z dohledu. Pak jsem si uvědomila, že nevidím na příď naší lodi. Živý svět zmizel. Obklopila nás temnota- černočerná, beztvará, absolutní temnota. Byli jsme ve Vráse.

Světlo a stíny je první díl fantasy trilogie Griša od Leigh Bardugo. Autorka nám ve své knize představuje neobyčejný fantasy svět. Velkolepé království Ravka, svět mocných grišů, je inspirované carským Ruskem. Ravka jej připomíná geograficky, kulturou, jazykem i jmény některých postav. V knize najdete kontrast mezi bohatstvím v paláci grišů a pustinou nehostinné Sibeje (Sibiře). Navíc je tu i mnoho magických a romantických nitek, které se splétají dohromady a výsledek je překvapivě kouzelný. Máme tu mystického Temnyje, neobyčejnou Alinu, jejího přítele Mala a v neposlední řadě také legendárního bílého jelena. Všichni mají svoji roli a je to nesmírně zajímavý propletenec. Celkově kniha působí jako závan něčeho jedinečného, co tu ještě nebylo.

Znovu se rozesmál a já cítila, jak mi do tváře stoupá příjemný ruměnec. Pak zvážněl. "Čekal jsem na tebe dlouho, Alino," řekl. "Ty a já změníme svět."

Toto očekávání kniha splnila. Děj odsýpá již od první strany. Griša není kniha při jejímž čtení byste se nudili. Udržuje vás v příjemném napětí a očekávání, co vás asi čeká na další straně. Je napsána velmi čtivým stylem a příběh vás rychle vtáhne. Je tu dostatek akce, nebezpečí, intrik i romantiky. V závěru přijde i pár nečekaných odhalení, které pořádně zamíchají kartami.

Kniha má velký potenciál, přesto k ní mám pár výhrad. Alina, se přes noc stane nejdůležitější osobou v království. Pořádně ji to zamotá hlavu a stane se z ní tak trochu naivka, kterou okouzlí bohatství a krása. Tady se autorka trochu sekla, myslím si, že - zrcadlo pověz, mi kdo je tu nejkrásnější, patří do jiné pohádky. Griša je typickou fantasy pro dospívající. Možná by jí ale mnohem více slušel kabátek mrazivě drsné fantasy. Bodem k dobru je spousta nových slovíček, které ukazují, že překladatelé se pěkně vyřádili. Uznejte, že například česky Temnyj zní mnohem lépe, než originální Darkling.

Autorka umí pěkně rozhodit sítě a svým psaním polapit čtenáře. I když kniha má jisté nedostatky, přesto vás okouzlí svojí grišovskou magií a udělá z vás fanoušky této série. Griša je zdařilým úvodem trilogie a knihou, kterou si budete pamatovat i dlouho po přečtení.