Recenze: Po zemi bloudím dál

16. června 2017 v 18:33 | Aires |  Recenze
Autor: Rae Carson
347
Leah Westfallová má láskyplnou rodinu, domov, který miluje, a věrnou kobylku. A má i nejlepšího kamaráda, který by možná chtěl být něčím víc. Kromě toho má ale i tajemství. Lee dokáže v okolním světě vycítit zlato. Zlaté žíly hluboko v zemi. Malé valounky v potoce. Dokonce i zrnko zlatého prachu, co zalezlo pod nehet. Vždycky díky tomu rodině zajistila bezpečí a dostatek zásob. Čeho by ale byl člověk schopen, aby dívku s takovou mocí ovládal? Když Lee přijde o všechno, co je jí milé, uteče na západ do Kalifornie, kde zrovna objevili zlato. Třeba se z ní vyklube to jediné místo na světě, kde může být dívka s magickými schopnostmi jako Lee sama sebou...

Co cítíte při pohledu na lesknoucí se zlato? Radost, chtíč nebo snad jemné šimrání vzadu na krku jako Leah Westfallová? Leah dokáže vycítit zlato. Je rok 1849 a Spojené státy americké právě zachvátilo šílenství zlaté horečky. Byla objevena nová naleziště v Kalifornii, do které najednou míří tisíce lidí v naději, že naleznou alespoň pár gramů zlata. Pro Leah je to nebezpečná doba. Co by se stalo, kdyby někdo odhalil její schopnosti? Čeho by byli lidé schopni, aby si mohli ji a její talent přivlastnit?

Lee Westfallová má láskyplnou rodinu, věrnou kobylku a nejlepšího kamaráda Jeffersona. Žije spolu se svými rodiči v Georgii a pomáhá jim hospodařit. Leah je nejšťastnější na koni a s nabitou puškou na lovu se cítí v lese jako doma. Navíc má jedno neobyčejné tajemství - schopnost vycítit zlato. Vycítí zlaté žíly hluboko v zemi, zlatý prach i drobné valounky v potoce. Její rodina díky tomu nikdy nežila v úplné bídě. Pod podlahou schovávají pytel zlatého prachu na horší časy. Jenže štěstí jim jednoho dne dojde.

Vše se změní, když Leah po návratu ze školy najde své rodiče mrtvé. Zavražděné. Opustil ji i její nejlepší přítel Jefferson, který míří na západ do Kalifornie. Proto se jí ujme její jediný příbuzný - chamtivý strýc Hiram, který s ní má jisté plány. Leah musí utéct. A kam jinam, než do Kalifornie, země zaslíbené? V přestrojení za chlapce se spolu se svojí věrnou kobylkou, puškou a nezlomným odhodláním vydává na cestu do Kalifornie. Jenže Lee žije ve světě, kde právě zuří zlatá horečka. Čeho všeho jsou lidé v touze po zlatě schopni?

Mám zlato v krvi, v dechu, dokonce i ve skvrnkách v očích.
Po zemi bloudím je u nás první vydanou knihou od americké autorky Rae Carson a nejspíše i první young adult knihou s touto tématikou. Schválně zavzpomínejte, kolik znáte young adult knih s atmosférou divokého západu, duněním kopyt a pokřikem indiánů? Myslím, že správná odpověď je - žádnou. Po zemi bloudím dál je originální kniha, která vás vtáhne do úplně jiného časového období a zavede na jedinečná místa. Čeká vás napínavá cesta napříč Amerikou. Spolu s Lee budete putovat pouští, indiánskou prérií, čelit lupičům, nemocem a dalším nebezpečím. Netradiční prostředí vás snadno uchvátí. Putování Lee budete s nadšením hltat i sledovat na dobově laděné mapce, která je součástí knihy.
Strastiplné putování je popsané velmi realisticky a s tím souvisí i to, že občas to trochu vázne. V knize najdete akční kapitoly i pomalejší úseky, kdy se vozy putující karavany sotva vlečou. Spolu s Lee je však cestování radost. Lee patří mezi odvážné hrdinky. Nechybí jí rozum, pevná vůle a odvaha postavit se všem výzvám, které ji čekají. Za zmínku stojí i pestré složení členů karavany, s nimiž cestuje. Najdete mezi nimi snobský manželský pár, velmi zbožného reverenda, německou rodinu a především šarmantního Jeffersona, který si s každou mílí pomalu získává srdce hlavní hrdinky.

Fantastická linka o schopnosti cítit zlato je tu však spíše v pozadí. V celé knize se o ní vyskytlo jen pár zmínek. V dalších dílech trilogie na ni bude určitě kladen větší důraz. Faktem však je, že první díl má k fantasy daleko. Nezachraňuje se tu svět, není potřeba zlomit kletbu a pak padnout do náruče svého milovaného. Tento příběh je obyčejnější, ale o nic méně zajímavý. Pokud ke štěstí nutně nepotřebujete superhrdiny, princezny, upíry nebo jinou fantasy havěť, rozhodně by jste neměli tuto knihu minout. Po zemi bloudím dál je akční, neotřelá a velmi čtivá. Nebudete se moct odtrhnout, dokud nedojdete až na konec. Nebezpečí, nepřátelé všude kolem, v patách pronásledovatelé a smrt. Na tuhle cestu si zkrátka potřebujete pořádně nabít kolty a dívat se jen kupředu za zlatým snem.