Recenze: Poušť v plamenech

26. července 2017 v 14:53 | Aires |  Recenze
Výsledek obrázku pro poušť v plamenechAutor: Alwyn Hamilton
288
Pouštnímu národu země Mirádži vládnou smrtelníci, ale v divokých, holých pustinách se pořád potulují mystická stvoření z dávných pověstí a někde prý stále čarují i samotní džinové. Na městečku Prachov ale nic mystického ani magického není a pistolnice Amání se už nemůže dočkat, až z něj zmizí. Jestli zde zůstane, jejím osudem je skončit "buď provdaná, nebo mrtvá", takže se Amání hodlá z Prachova dostat za pomoci své ostré mušky. Když se na střelecké soutěži setká s Jinem, tajemným cizincem, usoudí, že našla ideální únikovou cestu. Ale za celé roky, kdy fantazírovala o útěku z domova, se jí určitě nesnilo, že odsud uteče před vražednou sultánovou armádou s uprchlíkem hledaným za velezradu na mytickém koni. A určitě nečekala, že se do toho uprchlíka zamiluje… nebo že jí mladík pomůže odhalit mocnou pravdu o tom, kdo Amání opravdu je.

Amání celý život sní o tom, že opustí své rodné městečko Prachov, které leží zapomenuté uprostřed pouště a čeká ji v něm jen pochmurná budoucnost. Po smrti své matky je odhodlaná vydat se na místo, o kterém slyšela spoustu příběhů. Láká ji hlavní město Izmán. Amání chce nechat chudý Prachov daleko za sebou a vydat se na cestu za lepším životem. Jenže potřebuje peníze. A tak tasí kolty a v přestrojení za chlapce to natře ve střelecké soutěži všem pistolníkům z okolí. Prostřílí se až do finále. Jejím posledním protivníkem je tajemný cizinec Jin. Pistolnická soutěž se však zvrtne v boj o život a Amání odchází bez peněz.
Nadějí však pro ni je Jin, který je na útěku. V patách má sultánovu armádu a je opředený rouškou tajemství. Jin se stane jejím společníkem na cestě. Amání se dočká vytouženého útěku, ale úplně jinak, než si představovala. Útěkem na divokém koni z větru a písku to teprve začíná. Před nimi leží nekonečné moře písku a pusté pouštní duny, po kterých možná stále ještě kráčí mystické bytosti. Džinové, krvežízniví ghúlové a děsivé noční můry. Pouštní země Mirádži je na pokraji rebelie. Už brzy v ní budou slyšet výstřely z pistolí, cítit závan střelného prachu a písek bude vířit. Jaký podíl na tom budou mít Amání a Jin?
Poušť v plamenech je prvním dílem fantasy trilogie, která vás zavede do světa písku, magie a střelného prachu. Autorka vsadila na neobvyklou kombinaci Orientu a westernu. V této knize tak zavítáte do pouštní země Mirádži, kde vesele jezdí vlaky a vyrábějí se střelné zbraně. Zároveň si však poušť uchovává špetku své dávné magie a pořád se ještě můžete setkat s příběhy o džinech plnících přání a další tvorech zrozených z pouště.
Své o tom ví hlavní hrdinka Amání, která si vás získá svojí drzostí, odvahou a energií. Amání je totiž jako písečná bouře, učiněný živel, který se před ničím nezastaví. Nebojí se podvádět a zradit. Na druhou stranu však má srdce bojovnice. Skvěle se doplňuje s Jinem a jak jistě tušíte, časem mezi nimi přeskočí jiskra. Naštěstí se tu nekonají žádné romantické trojúhelníky, ani velká romantika na vrcholu dun při západu slunce. Amání a Jin jsou totiž v jednom kole a na nějaké velké muchlání zkrátka není čas.

Občas to vypadá to, že se autorka nemohla rozhodnout, jestli chce kovbojský divoký západ nebo arabský orient. A úplně jasno nejspíše nemá ani v tom, kam se budou její hrdinové ubírat. Vláčí je pouští nazdařbůh a jasný směr a poslání jim určí až na konci. Je z toho cítit, že jde o začátek série. Karty jsou již však rozehrány a další díl bude nejspíše o dost zajímavější.

Kniha je typickým příkladem YA fantasy. Příběh má originální nápad a pořádný spád se spoustou akce. Čekají vás staré dobré westernové přestřelky a spousta dalších překvapení. Styl psaní je jednoduchý a příběh rychle odsýpá. Možná až příliš rychle. Méně než tři sta stran totiž uteče jako voda. Trochu škoda nevyužitého potenciálu. Pár dalších drobností z tohoto universa a pár desítek stránek navíc by z knihy udělali skutečně velkolepé čtení.

Poušti v plamenech k dokonalosti trochu chybí, přesto jde o výborné čtení. Snadno knize propadnete a ta vás jako tekutý písek vyhodí ze své náruče až na konci. Příběh je velmi čtivý, podmanivý a okouzlující. Pokud tedy zatoužíte po originálním čtení, které vás zatáhne daleko od domova, do prosluněných dálek zavánějících pradávnou magií, jste na správné adrese. Takže si připravte arabský čaj ke čtení, nasaďte si kovbojský klobouk a vymyslete tři přání pro džina. Kdo ví, třeba ho na stránkách této knihy potkáte a možná ne...