Únor 2018

Recenze: Ritmatik aneb čáry máry, jsou tu křídočáry

25. února 2018 v 20:39 | Aires |  Recenze
Výsledek obrázku pro ritmatikAutor: Brandon Sanderson
Vydání: Talpress, 2017
Série: Ritmatik, 1.díl
Šestnáctiletý Joel touží po tom, stát se ritmatikem. Ritmatici mají moc vdechnout život křídovým obrázkům postaviček a vytvořit z nich bojeschopné bytosti, křídáky. Přestože sám nemá možnost stát se ritmatikem, Joel alespoň sleduje své kolegy z Armediovy akademie, kteří se připravují na svou ritmatickou kariéru jako záchrana lidstva v boji proti nebezpečným divokým křídákům. Joelovi se podaří dostat se k profesoru ritmatiky Fitchovi jako jeho nový asistent. Fitch zrovna začíná pracovat na tajném úkolu, který patrně souvisí s tím, že z Armediovy akademie náhle mizí studenti. Joel a jeho kamarádka Melody se tak ocitají na stopě nečekanému objevu.

Zatoužili jste někdy být mocným mágem? Zkuste se chopit křídy. Možná ve vás dřímá skryté nadání ritmatika, čaroděje, který dovede vdechnout život křídovým obrázkům. Nepotřebujete kouzelná slůvka, při kterých se zašmodrchá jazyk, ani temné knihy zaklínadel. Stačí kousek křídy, šikovnost a přesnost. Vaše obrázky pak obživnou jako mávnutím kouzelného proutku nebo lépe řečeno jedním tahem křídy.

Šestnáctiletý Joel miluje ritmatiku. Ovládá všechny obranné i útočné strategie a dokáže převyprávět slavné souboje ritmatiků, až se z toho tají dech. Joel obdivuje kouzelnou moc, která dělá z obyčejných čar ochranné stěny nebo z obrázků oživlé křídáky. Nakreslete rytíře a on se stane vaším ochráncem nebo dobyvatelem, který půjde rozsekat nepřítelův ochranný kruh na pouhé křídové šmouhy. Každá čára má v sobě moc. A stát se ritmatikem je velká čest. Ritmatici totiž chrání náš svět před děsivými divokými křídáky, kteří vás dokáží z povrchu zemského smáznout stejně snadno, jako déšť smyje křídu.

Jenže ať se Joel snaží jakkoliv, jeho čáry pořád zůstávají jen pouhými obrázky. Joel touží být ritmatikem z celého srdce, ale magické schopnosti zkrátka nemá. A tak jen pozoruje své kolegy z Armediovy akademie a je považován za podivína, který se tajně plíží na hodiny ritmatiky. Tohle léto ale získá nečekanou příležitost. Stane se asistentem profesora Fitche a má tak možnost nahlédnout do světa ritmatiků. Bude to náhled ale mnohem temnější, než si představoval. Z Armediovy se totiž začínají ztrácet studenti ritmatiky. Na místě jejich zmizení jsou jen tajemné čáry a krev. Joelův úkol je zjistit, co se studentům stalo. Podaří se mu to?
Brandon Sanderson je považován za současného mistra fantasy. Do podvědomí čtenářů se zapsal především svojí sérií Mistborn a Archiv bouřné záře. Sanderson je studnicí originálních nápadů a své čtenáře neustále ohromuje. Ritmatik překvapí zajímavým a propracovaným konceptem magie. Pokud však očekáváte velkolepou fantasy v epickém stylu, jste vedle. Ritmatik je kniha určená spíše mladším čtenářům a je to poznat i na stylu psaní a jednoduchém příběhu.

Největší předností knihy je jedinečný systém magie. Napadlo by vás, že se křída může stát mocným čarovným nástrojem? Že vás může nabrat na roh nakreslený jednorožec nebo kousnout křídový drak? Možná to zní směšně, ale autor má tento magický systém promyšlený do detailu. Před každou kapitolou tak v knize najdete základní vysvětlení principů ritmatiky a nákresy obran, které vás můžou zachránit třeba právě před tím trkavým jednorožcem. Vše se navíc odehrává v kulisách zajímavého světa a v knize nechybí mapka.

Příběh je jednoduchý a čte se lehce. V Ritmatikovi rozhodně nenajdete žádné tradiční YA klišé. Po úvodním seznámení se sympatickými hrdiny děj nabírá na obrátkách. Čeká vás trocha napínavého detektivního pátrání a na závěr pořádné překvapení. Kniha končí uzavřeně, ale autor si ponechal prostor pro pokračování. Z knihy je cítit, že je odlehčená a psaná pro mladší čtenáře. Každý si však v Ritmatikovi něco najde a do světa divokých křídáků se rádi ponoří i dospělí. A pokud vás při čtení nebude svrbět ruka touhou vzít do ní křídu a začít kreslit, tak je něco špatně.

Tisíc let na čtecím seznamu

19. února 2018 v 19:26 | Aires |  Speciály
Nedávno jsem narazila na jeden článek, ve kterém jsem se úplně viděla. Určitě tento knihomolský problém znáte. Máte seznam knih, které si nutně potřebujete přečíst. A tento seznam pořád narůstá, až je nakonec nekonečně dlouhý. Pomalu už si nepamatujete, jaké knihy na něm vlastně jsou, ale pořád máte ten dojem, že si je musíte přečíst, jinak vám unikne jedinečný příběh. Většinou ale knihy, o kterých jsme fantazírovali před pár lety a nakonec se k nim nedostali, zůstávají pohřbené v hlubinách tohoto seznamu nebo nepřečtené na poličkách.

A tak vznikl nápad na tento článek. Postavila jsem se výzvě a podívala se na svůj seznam knih, které si chci přečíst. Je jich zhruba pět set. Některé tam jsou více než pět let. A právě na ně, na samotný začátek mého seznamu, jsem se podívala. A jsem pevně odhodlaná jim po letech čekání konečně dát šanci. (odkaz na původní článek od Kacenky zde)

Série Měsíční kroniky ( Marissa Meyer)
Měsíční kroniky jsou hned první položkou na mém čtecím seznamu a to již od svého vydání. Všichni si tuto sérii neuvěřitelně chválí, ale já jsem ji pořád odkládala. Minulý rok jsem zahlédla Cinder v Levných knihách a koupila si ji. Zatím se na ni však jen práší na poličce. S odkládáním je ovšem konec, tentokrát jsem opravdu rozhodnutá zjistit, co na této sérii všichni vidí.

Jsem roztříštěná (Takereh Mafi)
Dívka se smrtícím dotekem. Úžasná obálka a netradiční přeškrtané věty. To všechno mě na této knize upoutalo. Jeden čas se tahle série jako vlna převalila přes celou knižní blogosféru. Každý ji četl a patřil do některého z teamu. Mě tahle tsunami ale nestrhla, pouze mi ošplouchla kotníky. Pořád platí, že si tuto sérii chci přečíst, ale asi až teď v klidu, kdy ta velká vlna očekávání již opadla.

Série Labyrint (James Dashner)
Na vydání prvního dílu jsem byla kdysi neuvěřitelně natěšená. Chlapci uvěznění v Labyrintu s nepřátelskými monstry a za zdmi Labyrintu je sledují jeho tvůrci. Jo, to mi znělo sakra lákavě. Proto si nedokážu vysvětlit, proč jsem se nakonec do série nepustila. Viděla jsem ale všechny tři filmy a mám je opravdu ráda. Hlavně poslední díl byl opravdu pecka a přinutil mě konečně sáhnout i po knize. Můžu si tak již odškrtnou jeden splněný bod na čtecím seznamu.

Dualed (Elsie Chapman)
Když jsem se začala porozhlížet i po knihách v angličtině, Dualed byla jedna z prvních, která mě zaujala. Svět, ve kterém vždy existujete vy a pak vaše genetická kopie. Z vás dvou však může žít jen jeden. Přežije jen ten schopnější. Ten, který zabije svoji kopii. Tenkrát mi to podle anotace znělo jako zajímavá kniha. Teď mi to přijde trochu přitažené za vlasy, ale i tak chci knihu zkusit.

Vitro (Jessica Khoury)
Vitro je volným pokračováním knihy Počátek, která vyšla i u nás v češtině. Zaujala mě především obálkou, ale i anotací. Na ostrově uprostřed oceánu se vědci rozhodli uměle vytvořit embrya a dát jim život. Tito jedinci mají schopnosti, o kterých se normálním lidem může jen snít. Jsou ukázkou toho, kam až věda může zajít. No nezní to špatně, že? Navíc Jessica Khoury napsala ještě knihu Zakázané přání, která je retellingem pohádky o Aladinovy a já jsem z ní byla nadšená. ¨

Pivot Point (Kasie West)
Knihy od Kasie West jsou skvělé, čtivé a hlavně lehké po jazykové stránce. Ideální jako první čtení v angličtině. Z tohoto důvodu jsem kdysi na svůj seznam přidala Pivot Point.. Příběh je o dívce, která je schopná vidět budoucnost. Ví, kam ji její rozhodnutí zavede. A teď stojí před jednou těžkou volbou...

Recenze: Šest vran

11. února 2018 v 21:19 | Aires |  Recenze
Šest vranAutor: Leigh Bardugo
Vydání: Fragment, 2017
Série: Šest vran, 1.díl
Ketterdam - rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Neštítí se žádné špinavé práce a dokáže vybruslit z každé situace. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky. Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku pohybující se neslyšně jako stín. Dívku využívající svoji krásu jako zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné - vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?

Šest nebezpečných psanců, jeden nesplnitelný úkol, téměř jistá smrt, mizerná šance na úspěch a pokus o záchranu světa. To je Šest vran.

Ketterdam je město plné stínů a pouličních bitek. Šéfem místního podsvětí je Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj, který má vždy v záloze špinavé triky. Nebezpečný hráč, který vždy dokáže využít příležitosti.On je tou pravou osobou, které svěřit téměř neproveditelný úkol.

Jednoho dne dostane Kaz nabídku. Získá pohádkovou odměnu, pokud splní to, co se ještě nikomu nepodařilo. Jeho úkolem je vloupat se na nejpřísněji střežené místo na světě. Musí se dostat do Ledového paláce, odkud ještě žádný zlodějíček nevyšel živý. Na tento úkol ovšem rozhodně nebude stačit sám. Potřebuje ty nejlepší pomocníky. Zázračného střelce Jespera s přesnou muškou. Smrtičku Ninu. Špionku Inej, která se pohybuje tiše jako stín. Matthiase, lovce grišů, který prahne po pomstě. Posledním členem party je Wylan, synek z významné rodiny na útěku, jehož specialitou jsou výbušniny. Společně budou čelit všem nástrahám cesty a pokusí se o nemožné. V sázce však nejsou pouze jejich životy, ale dokonce osud celého světa a především grišů.

Větrostrůjci. Vlnostrůjci. Smrtiči. Hojiči. Materiálčici. To jsou grišové, lidé nadaní neobyčejnými schopnostmi. Jejich osud visí na vlásku, aniž by o tom věděli. Za jejich záchranu teď bude bojovat zlodějská partička Kaze Brekkera. Ovšem ne z ušlechtilých důvodů, ale pro peníze. A věřte, že to bude pořádná jízda.

Šest vran se odehrává ve stejném univerzu jako série Griša. Ta ovšem byla pro autorku spíše jen taková rozcvička. Šest vran je totiž úplně jiný kalibr. Je tu více nepravostí, podlosti a akce. Příběh je napsaný z pohledu pětice postav. Naštěstí autorka zvládla každé postavě dát osobitý charakter a tak se vám nebudou plést. Je mezi nimi ta správná chemie. Přátelství i láska. Na líbánky ovšem není čas, protože hlavní hrdinové jsou neustále v nebezpečí nebo v jiném průšvihu. Navíc každý z nich má plnou hlavu vlastních starostí. Touha po pomstě, neopětovaná láska nebo boj s vlastním svědomím. Tím vším musejí procházet a čelit spoustě dalších překážek.

Šest vran všichni milují a chválí. Tahle kniha si získala srdce tolika čtenářů. Proto jsem si myslela, že se do ní zamiluji hned od první stránky. To se ale nestalo. Naopak jsem se nemohla začíst. Začátek je totiž pomalý a ten, kdo nečetl Grišu, bude dost zmatený. Autorka stvořila úžasně propracovaný svět, který ale potřebujete nejprve pochopit. Dojem kazí i hrubky a kostrbaté věty. To všechno na mě působilo dost rušivě.

Od Šesti vran jsem očekávala mnoho. Přesněji příběh, který mě posadí na zadek a zařadí se mezi mé srdcové záležitosti. Tohle očekávání kniha splnila pouze napůl. Příběh je originální, napínavý a nenechá vás vydechnout. Kniha se mi líbila a hodnotím ji jako kvalitní YA čtení, ale něco tomu chybělo. Zkrátka jsem postrádala nějaký větší emoční náboj nebo jsem měla přehnaná očekávání.

Vychází v únoru

9. února 2018 v 21:39 | Aires

YA fantasy