Březen 2018

Recenze: Krverůž

26. března 2018 v 19:58 | Aires |  Recenze
Výsledek obrázku pro krverůžAutor: A.G. Howard
Rune je nadaná zpěvačka s andělským hlasem, která ale pro svůj talent velice trpí. S nadějí, že jí odborníci pomůžou, začne chodit na uměleckou konzervatoř Krverůž. Nejenže je tato škola tajemná, dokonce se proslýchá, že v ní straší proslulý fantom Opery. A čím více Rune školu poznává, tím spíše tomu věří. Ve snu ji navštěvuje tajemný a okouzlující houslista, který zná všechna její tajemství a učí ji zpívat. Dokáže ji zachránit, anebo se stane její zhoubou?
HODNOCENÍ:★★★
Rune má neobyčejné nadání, které je pro ni darem i prokletím. Je nadějnou zpěvačkou s andělským hlasem. Dokáže zazpívat každý tón a jakoukoliv operní árii. Za pěvecký talent však platí vysokou cenu. Když zaslechne tóny opery, melodie ji začne ovládat a Rune má nezvladatelné nutkání zpívat. Musí okamžitě vyslyšet volání hudby a dát do svého zpěvu vše. Píseň ji vždy ovládne a na svém konci zanechá v mdlobách.

Její matka se na toto trápení již nedokáže dívat a proto Rune pošle do hudební akademie Krverůž. Tady by se měla Rune naučit ovládat svůj hlas. Jenže té se na zapadlý francouzský venkov vůbec nechce. Kromě toho, že škola je na kraji světa, nesmí se v ní používat mobil a hned za oknem má výhled na děsivý hřbitov, v ní navíc podle pověstí straší i proslulý fantom Opery. Rune brzy zjišťuje, že na těchto pověstech bude kousek pravdy. Hned po příjezdu jí z toho podivného místa vyskočí husí kůže. Pak začne vidět stíny v zrcadlech a slyšet šepot. Navíc potkává maskovaného zahradníka, který se objevuje i v jejích snech a učí ji zpívat.

Krverůž je nejnovější knihou od autorky série Šepotání a retellingem Fantoma Opery. Pro mě byla jednou velkou neznámou. Příběh Fantom Opery totiž neznám. Ovšem s autorčiným stylem už jsem setkala v Šepotání. Nebyl to moc ohromující zážitek. Šepotání mi přišlo chaotické a zmatené. Přesto jsem se rozhodla dát jí další šanci a zkusit Krverůž.

Dívka, kterou svazuje hudba. To zní dobře, ne? Ale pokračujeme v krasojízdě a trochu si to ještě přiblížíme. Škola, kde lišky dávají dobrou noc na gotickém hřbitově. Budova Opery, po jejíchž chodbách bloumá samotný Fantom Opery. K tomu přidejte pár přátel - například kamarádku kleptomanku Slunku. Nesmíme zapomenout na trochu magie, tak tam naplácáme ještě aury, čakry, spřízněné duše a energetické upíry. Další nutná přísada je pěkný vypracovaný chlapec. Jednoho proto autorka vylovila z podzemí. Seznamte se s Trnem, tajemným houslistou, který Rune navštěvuje ve snech. Zdá se vám, že tomu ještě něco chybí? Ano, k tomu aby to bylo dokonale přitažené za vlasy už schází jen pár věcí. Třeba samotný Fantom Opery, kterému stáří trochu vlezlo na mozek a měla jsem z něj pocit, jako kdyby měl každou chvíli začít vyskakovat ze stínů v parku oděný jenom v kabátě...

Krverůž je zkrátka laděná do gotického stylu a melancholie. Tomu odpovídá i styl autorky. Najdete tu hodně popisů. Nestačí přece říct, že Trn je hezký kluk. Je naprosto nutné zdůraznit, že má oči jasně zářící jako dva pichlavé trny skrývající se za oponou ebenově tmavých vlasů. Na začátku pro mě proto bylo obtížné se pořádně začíst. Nepomohl tomu ani zoufale pomalý rozjezd příběhu.

Nechci však Krverůži jenom křivdit. Když autorka konečně odhalila, o co vlastně fantomovi jde, příběh nabral tempo. Byla jsem zvědavá, jak to dopadne a knihu nakonec i s chutí dočetla. I ta romantická linka mezi Rune a Trnem se mi začala líbit. Dokonce jsem si oblíbila jednu postavu - kocoura Ďábla. Příběh je to rozhodně zajímavý, plný romantiky, hudby a se zvláštním poetickým nádechem. Na mě však působil nerealisticky a překombinovaně. Myslím, že v tomhle případě platí, že méně je více. Zkrátka jsme si s knihou úplně nepadly do noty.

Recenze: Tisíc kousků tebe

16. března 2018 v 0:09 | Aires |  Recenze
Série: Ohnivák, 1.díl
Rodiče Marguerite Caineové jsou geniální vědci, jejichž převratný vynález Ohnivák umožňuje cestování do různých dimenzí. Ale potom je Margueritin otec zavražděn a jeho vrah Paul, hezký a tajemný asistent rodičů - unikne do jiné dimenze. Marguerite nepřipustí, aby zůstal bez trestu a vydá se ho pronásledovat. Dívka se zde pokaždé vtělí do alternativní verze sebe sama, ale setkává se také s alternativními verzemi lidí, které zná - včetně Paula, jehož život se s tím jejím čím dál více proplétá. Marguerite brzy začne pochybovat nejen o Paulově vině, ale i o vlastních citech k němu. A vzápětí odhaluje, že pravda o smrti jejího otce je mnohem hrozivější, než předpokládala.

HODNOCENÍ:★★★★
Pustit se do hrátek s časoprostorem může být riskantní. Pronásledovat napříč alternativními dimenzemi vraha je nebezpečné dvojnásob. Přesto to Marguerite Caineovou neodradí od rozhodnutí vydat se do paralelních světů a pomstít smrt svého otce.

Představte si, že každé naše rozhodnutí dává vznik novému paralelnímu vesmíru, ve kterém se náš osud vyvíjí jinak. Existuje tak tisíc světů. Tisíc možností. Tisíc kousků tebe. Každý ze světů totiž obývá vaše alternativní já. Teď zapojte fantazii a zasněte se, jaké by to asi bylo některé své alternativní já navštívit? Žít tisíce životů v mnoha odlišných světech?

Rodiče Marguerite Caineové, geniální fyzikové, udělali z této lákavé představy téměř skutečnost. Právě jsou na prahu přelomového objevu. Vymysleli Ohniváka, přístroj, který dokáže přenést vaše vědomí do paralelní reality. Na chvíli tak ovládnete tělo svého alternativního já a můžete okusit jeho život. Je to velké lákadlo a zároveň zbraň. To si šestnáctiletá Marguerite uvědomí v den, kdy je zavražděn její otec. Hlavní podezřelý je Paul Markov, asistent jejích rodičů, který navíc byl jejím přítelem. Paul ihned po vraždě ukradl Ohniváka a uprchl do jiné dimenze. Marguerite se s tím ale nehodlá smířit a vydává se v jeho stopách, aby se pomstila.

Jenže ne všechno je tak jasné, jako se na první pohled zdá. Okolo Ohniváka je spousta intrik a Marguerite brzy neví, komu věřit. Navíc vždy opakuje tragickou chybu. V každém světě potkává jinou verzi Paula a pokaždé ji to donutí uvažovat o vzájemných citech. Opravdu může milovat vraha nebo je všechno jinak?

Tisíc kousků je první díl trilogie ze žánru young adult sci-fi a nadchne vás nejenom krásnou obálkou, ale i zajímavým nápadem. Autorka Claudia Gray vsadila na netradiční cestování paralelními světy. Tento nápad nabízí nekonečnou spoustu možností a v jedné knize tak poznáte hned několik fascinujících prostředí. Spolu s Marguerite si vyzkoušíte, jaké je to být kněžnou v carském Rusku, vědkyní v podmořské stanici nebo žít ve futuristickém Londýně.

Již od prvních stránek vás čeká strhující příběh. Autorka nasadila ostré tempo a s hlavní hrdinkou se tak poprvé setkáváte už v jedné z dimenzí. Až později je popsáno, co se vlastně přihodilo. Možná by neuškodilo vysvětlit to čtenářům trochu obratněji a hned na začátku příběhu. Takhle úvod působí uspěchaně. Později ale do sebe vše začne zapadat jako dílky jedné velké skládačky.

Příběh je velmi poutavý a čtivý. Každá dimenze má svoji atmosféru a je dotažená k dokonalosti. Marguerite v každé další realitě sbírá střípky informací a to nejen o Paulovi, ale i o sobě. Poznává sama sebe ze všech stránek. A poznává i spoustu podob lásky. Pokud vám při slově milostný trojúhelník už skáče alergická vyrážka, tak rychle čelem vzad a poohlédněte se po jiné knize. Máme tu totiž milostný trojúhelník nebo vlastně v podstatě čtyřúhelník. Marguerite je ve svých citech poněkud ztracená. Může milovat různé verze jednoho člověka? Přesahuje snad láska hranice jednoho vesmíru? Originalita se cení a věřte, že s tímhle jste se ještě v žádné knize nesetkali.

Hrátky s časoprostorem v sobě nesou mnoho nástrah a snadno se může stát, že něco v knize nebude dávat smysl. To ale není tento případ. Autorka se s teorií paralelních světů vypořádala dobře. Rovnováha mezi vědou a romantikou je tu trochu více vychýlená směrem k trablům s láskou. Kdyby autorka věnovala více energie spíše do naplnění potenciálu cestování časoprostorem, bylo by to přímo velkolepé čtení. Kniha je ale i tak fascinující a překvapivá. Tisíc kousků tebe vás dojme, mírně zamotá hlavu a skvěle naladí na další díl.

Vychází v březnu 2018

7. března 2018 v 18:09 | Aires |  Kdy co vyjde/vyšlo

YA fantasy
Dvůr křídel a zmaru (Dvůr trnů a růží #3) - Sarah J.Maas - CooBoo
Led nebo oheň (Sníh nebo popel #2) - Sara Raasch - CooBoo
Zrádce trůnu (Poušť v plamenech #2) - Alwyn Hamilton - CooBoo
Zkáza a naděje (Griša #3) - Leigh Bardugo - Fragment

YA fantasy
Černé znamení (Divotvůrce #2) - Sebastien de Castell - Egmont
Město světců a zlodějů - Natalie C. Anderson - Fragment
V pasti času (Struny času #1) - Madeleine L´Engle - Slovart
Spáč - Mackenzie Cadenhead - Omega

romantika
Alfa samec - Vi Keeland - Ikar
Stříbrná labuť (Elitní klub králů #1) - Amo Jones - Baronet
Cinder a Ella ( Cinder & Ella #1) - Kelly Oram - Baronet
Fandom - Anna Day - Baronet

romantika a detektivka
Čokoládový průšvih - Petra Hulsmannová - Ikar
Mapa k tobě - J.P. Monninger - Ikar
Muffin a čaj - Theo Addair - YOLI
Do posledního dechu (Erika Foster #4) - Robert Bryndza - Grada

Recenze: Úkol přežít - v drsném světě Barliony

5. března 2018 v 19:31 | Aires

Autor: Vasilij Mahanenko
Vydání: Fantom Print, 2017
Série: Ritmatik, 1.díl
Barliona. Virtuální svět narvaný k prasknutí monstry, bitvami a hráči. Miliony hráčů, kteří mohou dělat absolutně cokoliv - levelovat, bojovat proti sobě, strávit ve hře celý život a užít si každý moment. Jediné, co tvůrci hráčům neumožnili, je cítit fyzickou bolest. Ale každé pravidlo má svou výjimku. Pro vězně, kteří si do hry přišli odpykat svůj trest, se Barliona stala osobním peklem. Odsouzenců se totiž sláva a dračí zlato netýkají, zato vyčerpání a bolest jsou všudypřítomné. Neprávem uvězněný Mahan se ale odmítá vzdát i poté, co skončí zavřený v dole s mizivou nadějí na únik. Pokud se chce dočkat konce svého trestu, má jediný úkol: přežít.

HODNOCENÍ:★★★★

Lákalo vás někdy zažít hrdinské souboje nebo fantasy svět na vlastní kůži? Pak mám pro vás návod, jak na to. Stačí se stát zločincem a vysloužit si několik let vězení ve virtuální realitě. Vaším domovem se pak stane drsná počítačová hra Barliona.

Představte si, že se omylem nabouráte do systému místní kanalizace, stane se drobná nehoda a vaši drazí spoluobčané musí pár dní poté dýchat poněkud nepříjemnou vůni. Ano, za to vás opravdu čeká zasloužený trest. Osm let vězení ve virtuálním světě. Nejlepším vězením je totiž Barliona, herní svět narvaný k prasknutí monstry, bitvami a samozřejmě hráči. Tisíce lidí se každý den vrhají do hry za adrenalinem nabitým dobrodružstvím, pracují na vylepšování své postavy a čelí všem nebezpečím, kterých je v Barlioně mnoho. Můžete ve hře strávit celý život a užít si každý moment. Anebo bojujete každý den o přežití.Pro vězně, kteří si do hry přišli odpykat svůj trest, se Barliona stala osobním peklem. Vězni totiž mohou cítit bolest a zemřít.

Své o tom ví hlavní hrdina Mahan, který po nevydařeném kousku s místní kanalizací, skončí v Barlioně zavřený v dole s mizivou nadějí na únik. Je ale odhodlaný poprat se s osudem. Nevzdává se. Má úkol přežít. Dostat se pryč a stát se legendou.

Tak tohle byla vážně jízda! Vůbec jsem nečekala, že mě kniha o virtuální hře natolik pohltí. Úkol přežít patří do žánru označovaného jako litRPG, kam lze zařadit například knihy Ready Player One nebo Jiný svět. V tomto žánru obvykle hlavní hrdina prožívá epické dobrodružství ve virtuální hře.

Pokud jste někdy hráli RPG hru, víte, co vás čeká. Na začátku vstupujete do hry a vaše postava neumí zhola nic. Ať už jste mág, lučištník nebo válečník, musíte nejprve své schopnosti vypilovat. Nemůžete hned na začátku jít rozsekat draka, zachránit princeznu a stát se králem, jako to chodí v pohádkách. Nejprve vás čeká vylepšování svých dovedností. Na úroveň elitního hráče se vypracujete až postupně. Podobně je to i v této knize. Hlavní hrdina přistane v Barlioně jako slabý šaman. Ovšem v tomto světě přežijí jen ti nejsilnější a tak spolu s ním budete bojovat o každou novou schopnost.

Upřímně jsem na začátku ke knize přistupovala s rozpaky. Nebyla jsem si jistá, jestli mě chytne kniha, ve které hlavní hrdina v podstatě sbírá zkušenosti a plní úkoly. Nakonec mě však ohromně překvapila. Je psaná čtivě, stránky ubíhají rychlostí světla a hlavní hrdina je všemi mastmi mazaný. Neustále vymýšlí nové fígle, jak zlepšit své postavení ve hře.

Pokud chcete zažít dokonalý pocit, že jste součástí počítačové hry, nemohli byste si vybrat lepší knihu. Pokud vám naopak tohle téma absolutně nic neříká, pak doporučuji se jí raději vyhnout. Není to totiž čtení pro každého. Může vám připadat nudné. Děj má co nejvíce připomínat zážitek z hraní počítačové hry. To se autorovi povedlo na jedničku. Do knihy jsem se ponořila natolik, až jsem měla děsivě realistický pocit, že hraji RPG hru.

Úkol přežít končí otevřeně a je znát, že tohle byla jen jedna malá kapitola z velkého příběhu hlavního hrdiny. Před vámi se totiž rozprostírá celý svět Barliony s nekonečnem možností.