Duben 2018

Recenze: Magonie

Pátek v 0:02 | Aires |  Recenze
MagonieAutor: Maria Headlye
Aza trpí tajemnou plicní chorobou, kvůli které se jí hůře dýchá. Když zahlédne jednoho dne na nebi tajemný koráb, její rodina to přisoudí vedlejším účinkům léků. Jenže Aze to jako halucinace vůbec nepřipadalo. Slyšela, jak na ni někdo z lodi volá. Jediný, kdo ji bere vážně, je její nejlepší kamarád Jason, který je možná víc než jen kamarád. Ale než Aza stačí tuhle vzrušující možnost zvážit, něco se strašlivě zvrtne a Aza je pro náš svět ztracená. Nalezne ji ale svět jiný - Magonie. Nad mraky už Aza není tou slabou umírající dívkou, jíž bývala na Zemi. V Magonii se poprvé může doopravdy nadechnout. A co je ještě lepší, má tu nesmírnou moc - jenže když se snaží zorientovat ve svém novém životě, zjišťuje, že je na spadnutí válka. Magonii a Zemi čeká zúčtování a v Aza má v rukou životy celého lidstva - včetně chlapce, který ji miluje...

Polovinu srdce nechala na Zemi, druhou polovinu v oblacích.

Aza Ray se topí ve vzduchu. Už od narození trpí tajemným onemocněním plic, které ji znemožňuje žít normální život. Neví, jaké to je, zhluboka se nadechnout nebo nebát se, že příští nádech bude její poslední. Podle lékařů je totiž jen otázkou času, kdy Aza vydechne naposledy.

Aza je se svým osudem smířená. Snaží se tvářit silně, protože ve všech filmech nemocní lidé umírají až poté, co vypadají slabě. Tráví dny se svým nejlepším kamarádem Jasonem, který ji zná lépe než ona sama sebe. A pak jednoho dne spatří na nebi plout koráb a uslyší tajemné volání. Hlas, který ji volá z nebe. Všichni si myslí, že jde o halucinace, ale Aza věří, že to bylo skutečné. Jenže pak se všechno strašlivě zvrtne a Aza je pro nás svět ztracená.

Probere se na vzdušném korábu, který předtím zahlédla. Ocitne se v Magonii, ve světě, kde létají lodě nad mraky, kde zpěv dokáže spustit vítr nebo přivolat dešťové velryby. Vysoko na obloze najednou Aza může zhluboka dýchat. Jako kdyby do Magonie skutečně patřila. Brzy se navíc ukáže, že má velkou moc a možná má v rukou osud celé Magonie. Na spadnutí je totiž válka. Lidé ničí zemi, moře i oblohu. Jedině Aza může zachránit Magonii.

Nevěděli, že potřebuješ vzduch z Magonie. Nevěděli, že potřebuješ svou loď, svého kanvra, a svou píseň, protože netuší, jak žijeme. Tam dole jsi umírala. Tady rozkveteš. Tohle je tvůj svět Azo Ray.

Magonie je neuvěřitelně krásná a zároveň hodně zvláštní kniha. Pustila jsem se do ní bez velkých očekávání. Něco mi našeptávalo, že tohle nebude obyčejné čtení a měla jsem pravdu.

Na začátku máme nemocnou dívku. Aza Ray umírá a vyniká proto určitou dávkou sarkasmu. Snaží se utahovat si ze své smrti, zůstat nad věcí a nelapat jen bezmocně po dechu. Příběh je psaný z jejího pohledu. Aza je ovšem dost neobyčejná vypravěčka a na její styl je potřeba si zvyknout. Aza v sobě totiž skrývá spoustu myšlenek a pocitů, které čtenáři podává jednoduše po svém. Díky ní má kniha jedinečný nádech magického realismu.

Poté už následuje nejkouzelnější část knihy, která se odehrává v oblacích. Samotný děj je jednoduchý a mnoho akce v něm nenajdete. Magonie je ale plná nádherných nápadů a citátů. Svět, který autorka je fascinující. Nad mraky plují města, vzdušné koráby, bouřkové velryby chrlí déšť a počasí vládnou Magoniané, kteří svým zpěvem dokáží neuvěřitelné divy. Celý ten alternativní svět je prostě snový a to doslova. Snový, jakože fantastický a úžasný. A zároveň také snově neuvěřitelný. Představa, že nad našimi hlavami je utajený svět, o kterém nemáme ani ponětí, je totiž poněkud naivní. Ale Magonie je fantasy, kde je možné všechno, takže doporučuji zaměřit se na to krásné a jednoduše si užívat originální svět.

Menší problém jsem měla i s jedním tradičním klišé. Máme tu opět hrdinku, která se náhle zamiluje do svého nejlepšího kamaráda. Na tom není nic vyloženě špatného, ale potíž je, že Aziny city vzplanou hodně rychle. Jako mávnutím kouzelného proutku. Aza také občas působí trochu ukňouraně a těžko se přizpůsobuje novému světu.

Magonie nebyla bez chybiček. Měla jsem k ní pár výtek, ale přesto mě nakonec okouzlila. Je to neobyčejná kniha, která nemusí sednout každému. Rozhodně ovšem stojí za pokus přesvědčit se, jestli vás poletování s hlavou v oblacích nebude bavit. Když si přečtete Magonii, ocitnete se na chvíli v pohádkovém světě, budete se smát Aziným vtípkům a fantazírovat při pohledu z okna, jestli vám nad hlavou pluje oblak nebo dešťová velryba.

Recenze: Smrtka

14. dubna 2018 v 1:16 | Aires
Související obrázekAutor: Neal Shusterman
Vydání: YOLI, 2017
Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemoci, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak "smrtky". Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla - což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit "umění" brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít… Za dokonalý svět je třeba zaplatit vysokou cenu.
HODNOCENÍ:★★★★
V budoucnosti lidstvo zvítězilo nad stářím, nemocemi a dokonce i nad smrtí. Přirozená smrt již neexistuje. Všichni mohou být stále mladí a v případě drobné nehody vás jednoduše oživí. Máte před sebou stovky let spokojeného života. Pokud ovšem nepotkáte Smrtku.
Smrtky jsou to jediné, co může skutečně navždy ukončit váš život. Aby nedošlo k přelidnění, je nutné zabíjet. Právě proto tu jsou Smrtky, jejichž posláním je brát lidské životy a udržovat populaci v normě. Vybírají si náhodně. Kosí bez milosti. Jsou uctívané, protože rozhodují o životě a smrti. Ale když dojde na kosení, přinášejí jen beznaděj a strach.
Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla. Ani jeden z nich netouží zabíjet. Byli vybráni právě z tohoto důvodu. Budoucí Smrtka musí mít svědomí a morálku. Musejí si osvojit umění zabíjet. Rychle, efektivně a všemi způsoby. Jenže brzy se ukáže, že Smrtkou se stane pouze jeden z nich. Druhého ovšem šťastný návrat k všednímu životu nečeká. Vítěz totiž musí pokosit poraženého.
Konec lidského života býval v rukou přírody. Ale my jsme jí ho ukradli. Teď máme monopol na smrt my. My jsme jejím výhradním distributorem.
Neal Shusterman, autor knihy Bez šance, je zpátky a tentokrát si na nás pěkně nabrousil kosu. Smrtka je totiž pořádně ostrý příběh o zabíjení, dobru, zlu a lidskosti.
Musím říct, že od Bez šance se autor značně polepšil. Svět neumírajících lidí a Smrtek je mnohem lepší a propracovanější. Zatímco předchozí autorova kniha mě moc neohromila, Smrtce se to povedlo přímo se smrtící elegancí. Přestože se jedná o young adult knihu, skrývá se v ní mnohem více, než se na první pohled zdá. Hlavním tématem knihy je totiž myšlenka - co se může stát, když Smrtky jejich poslání začne bavit? Jejich práce je nutnost. Jenže ne všichni k ní přistupují stejně. Některé Smrtky mají svědomí a cit. Dopřejí vám rychlou a milosrdnou smrt. A pak tu jsou ti, kteří kosí čistě pro zábavu a ve velkém stylu. Jen si představte ten masakr, když Smrtky začne jejich poslání bavit.
Citra a Rowan tak nemusejí bojovat jenom se svým osudem, ale i se zkažeností celého cechu Smrtek. Věřte, že je to opravdu napínavé čtení, které nadchne všechny, co mají rádi boj dobra se zlem. Autor navíc schoval Smrtce do rukávu jejího roucha i pár překvapení a trochu jiskřivé romantiky mezi Citrou a Rowanem. Smrtka je rozhodně lepší než Bez šance. Jde o hodně nevšední příběh, originální, až lehce kontroverzní. Neal Shusterman jednoduše ví, jak si získat čtenáře a Smrtka ve vás kromě úžasu a adrenalinu vyvolá i spoustu myšlenek.
Když jsem se nad ní zamyslela, měla jsem lehce problém se samotným konceptem Smrtek. Přišla mi trochu nespravedlivé, že jsou lidé kteří pro zábavu skáčou z mrakodrapu, aby ochutnali príma zmrzlinu v oživovacím centru. A pak tu jsou lidé, otcové a matky, kteří musejí zemřít rukou Smrtky. Tohle jemně zabrnkalo na můj cit pro spravedlnost. Stejně jako fakt, že Smrtky mohou použít k zabití jakoukoliv zbraň. Jsou nutné nože, oheň a další smrtkovské hračičky? Nebylo by lidské zabíjet bezbolestně?
Pokud ovšem přijmete Smrtku jako úžasně čtivou knihu s jedinečnou myšlenkou a nebudete v ní hledat nějakou vyšší spravedlnost, ohromí vás. Stejně jako ve skutečném životě, Smrtka si prostě nevybírá a ne vždy přichází laskavě.

Vychází v dubnu 2018

6. dubna 2018 v 12:44 | Aires

YA fantasy
Prohnilé město (Šest vran #2) - Leigh Bardugo - Fragment
Krutá krása (Krutá krása #1) - Rosamund Hodge - CooBoo
Wonder Woman: Válkonoška (Ikony DC #1) - Leigh Bardugo - CooBoo
Renegáti (Renegáti #1) - Marissa Meyer - Egmont
YA fantasy:
Ohnivá krev (Ledová krev #2) - Elly Blake- CooBoo
Temná krása (Letopisy pozůstalých #3) - Mary E. Pearson - CooBoo
Smrtka (Smrtka #1) - Neal Shusterman - YOLI
Pán stínů (Temné lsti #2) - Cassandra Clare - Slovart
YA romantika:
A hvězdy mi daly tebe - Karen McQuestion- Fragment
Den co den - David Levithan - CooBoo
Náš tajný příběh - Jessi Kirby - CooBoo
Nesvá - E. Lockhart - Host

fantasy, romantika:
Bubny podzimu (Cizinka #4) - Diana Gabaldon - Omega
Nesmrtelní z Meluhy (Shiva trilogie #1) - Amish Tripatj - Omega
Psáno životem - Lucy Keating - YOLI
Zůstaň (WAGS #2) - Elle Kennedy - Baronet

Měsíční shrnutí za březen

3. dubna 2018 v 13:49 | Aires |  Speciály
Třetí měsíc letošního roku je za námi. Přinesl nám závan jara a nový zápal do čtení. Aspoň já si připadám jako medvěd, co se probudil ze zimního spánku. V březnu jsem se proto konečně vzchopila a začala pracovat na diplomové práci. Trochu jsem kvůli tomu zanedbávala blog, ale veškerá má kreativita zkrátka směřovala k tomu, jak sepsat něco, co má hlavu a patu. Ve čtení a shromažďování knih jsem ovšem pokračovala i v březnu. Přečetla jsem šest knih a do knihovničky mi přibylo pět nových kousků.

Prvním přírůstkem je Vražedná léčba, kterou jsem si koupila s filmovou obálkou. První dva díly se mi doma dlouho válely na poličce. Teď když mám trilogii kompletní, konečně jsi ji za jeden měsíc celou přelouskala. Filmy mě bavily o trochu více než knihy, ale stejně to bylo skvělé čtení. Hodně akční a překvapivé. Jen jako obálkového perfekcionistu mě trochu mrzí, že Spáleniště nemám s filmovou obálkou. Musím teď odolávat pokušení sladit celou sérii. Znáte to taky?
recenze ZDE

Tisíc kousků tebe je recenzní výtisk od nakladatelství CooBoo, který mě mile překvapil a potěšil. Jde o první díl trilogie ze žánru YA sci-fi, ve které se odehrává jedna velká multidimenzionální láska a honička. Marguerite pronásleduje napříč časoprostorem vraha svého otce a zároveň se do něj v každém světě znovu a znovu zamilovává. Spolu s Marguerite si vyzkoušíte, jaké je to být kněžnou v carském Rusku nebo žít ve futuristickém Londýně. Originalita se cení a věřte, že s tímhle jste se ještě v žádné knize nesetkali, takže ji rozhodně doporučuji k přečtení.
recenze ZDE

V březnu jsem se navíc zůčastnila YOLI narozenin. Jsem nadšená, že jsem byla na své druhé knihomolské akci, potkala nové lidi a domů odjížděla obohacená nejen o zážitky, ale i se dvěma knihami. První z nich je Muffin a čaj, duhově roztomilá a citlivá kniha o vztahu dvou chlapců. Byla to pro mě první přečtená LGBT kniha a podle hodnocení a komentářů jsem asi první, komu tahle dobrůtka nesedla.Tahle kniha je na mě až moc roztomilá. Už jsem přišla na to, že asi vyloženě nevyhledávám knihy, kde je jen a pouze o snění nad tím, kdy už konečně svého vyvoleného chytnete za ruku a kdy konečně mlaskne nějaká ta pusa. Přesto ale obdiv autorovi, který je v reálu velice milý a určitě nás ještě nějakými příběhy překvapí :) Pro mě je to jednoduše výlet do až moc sluníčkové krajiny. Raději se vrátím mezi draky, princezny a fantastické světy, kde občas to slunce zajde za mrak a kromě snění o polibcích přijde na řadu i nějaké to máchání mečem a boj se zloduchy.

Jelikož pro mě kniha nebyla tou pravou, uspořádala jsem o ni SOUTĚŽ ať udělá radost někomu jinému. Mrkněte na můj instagram a jestli máte chuť na sladký Muffin a čaj, zapojte se.

Druhou knihou, kterou jsme na YOLI narozeninách dostali je Smrtka od autora knihy Bez šance. Zatím jsem se nestihla do ní pustit a tak ji zařadím až do příští chvástačky, abych o ní mohla říct něco více než jen - opravdu se na ni těším!